Förkylt Föl

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 283
H

hotstuff

tänkte bara höra ja har köpt ett litet föl som är förkyld, snorig o så hostar han lite.
Han vandes av sin mamma för ca 3 vecker sen kan det ha nått med det att göra? vad ska jag göra? (han har ej feber) :banana:

Det är mycket vanligt att föl blir lite nedsatta och förkylda efter avvänjning och flytt. Det blir nya bakterier att tampas med.
Det kommer att gå över och stärka fölets motståndskraft för framtiden.
Inget att oroa sig för så länge han inte blir riktigt sjuk med feber.

Finns en sak du ska vara uppmärksam på även om han inte har feber - som snoret blir gult, hostan väldigt kraftig eller om han börjar låta illa när han andas eller andas annorlunda. En vanlig virusinfektion (förkylning) kan gå över till en bakterieinfektion och då behöver de ofta penicillin för att bli av med det.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 224
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?