Förkylning och hosta!

ylvalill

Trådstartare
Har försökt få tag på min veterinär hela dagen nu men det verkar vara omöjligt... Min häst har gått och blivit förkyld. Ingen större fara med honom för han är minst lika pigg och glad som vanligt och nån feber har han inte haft (som jag har märkt), problemet är bara att han hostar -rejält!

Vi har under de senaste veckorna fått flera nya hästar till stallet och jag har dessutom varit iväg med pållen och tränat så han har haft gott om möjligheter att samla på sig baciller det sista. Han har dessutom känsliga luftrör och tendens till "dammhosta" så att det sätter sig i luftrören på honom känns inte alls konstigt.

Självklart har min häst fått vila de senaste dagarna (hostan kom i söndags) men vad mer kan han behöva för behandling? Planen var ju att prata med veterinären idag men jag har inte fått tag på min vanliga (som känner till hur det ligger till med hans dammkänslighet och allt) och det känns inte riktigt så akut att jag vill ringa ut någon "vem som helst" för att titta på honom när han bortsett från hostan verkar så opåverkad.

Det jag egentligen funderar mest över är nog hur akut det är med en veterinär? Kan jag ge hostan ett par dagar och se om det ger med sig av sig självt eller bör man sätta in någon sorts behandling ganska akut i och med att han ju faktiskt ändå har lite problem med sina luftvägar? Vill ju inte att hans "normala" problem skall bli värre...

För att inte skrämma upp någon så är min hästs problem med känsliga luftvägar på en väldigt hanterbar nivå. Han är utredd enligt konstens alla regler för ett par år sedan med endoskopi osv och allt såg bra ut, han bara hostar ett par gånger i början på träningspassen i perioder, mer än så är det inte och någon försämring har det inte varit tal om heller (fram tills nu...).

Hur orolig skall jag vara?
 
Sv: Förkylning och hosta!

Det jag egentligen funderar mest över är nog hur akut det är med en veterinär?
Jag tycker inte det är alls akut! Din häst är pigg, äter,dricker, pissar och skiter som vanligt? Och har ingen feber.
Men visst ska du hålla koll på hostan. Blir den ihållande eller värre är det dags att jaga vetrinären.
gulan
 
Sv: Förkylning och hosta!

Jag skulle inte ha någon panik så länge allmäntillståndet är gott, alltså det gulan nämnde. Så länge hästen är pigg och har aptit skulle jag inte oroa mig.
 
Sv: Förkylning och hosta!

Ok, ungefär samma svar har jag fått av stallkompisarna så jag tar det nog lite lugnt ett par dagar. Min veterinär verkar ha gått under jorden för tillfället i alla fall...
 
Sv: Förkylning och hosta!

Ok, ungefär samma svar har jag fått av stallkompisarna så jag tar det nog lite lugnt ett par dagar. Min veterinär verkar ha gått under jorden för tillfället i alla fall...
Veterinären kanske ser att det är ditt nummer och orkar inte svara:D
gulan
 
Sv: Förkylning och hosta!

Då du vet att du har en häst med känsliga luftvägar så skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Även om jag vet hur hemskt det är att se och höra sin häst hosta (har själv haft en sk. hosthäst och det gör ont i hjärtat varje gång de hostar!). Så länge han inte är snorig eller har feber och i övrigt är i gott allmäntillstånd så skulle jag försöka hålla igång honom. Hästar med hosta brukar rekomenderas att hållas igång och inte vila. Se sedan över stallets ventilation och försök ha honom ute så mycket det går. Bra bädd och hösilage brukar även vara guld värt för känsliga hästar.
Lycka till!
 
Sv: Förkylning och hosta!

Ok, min fundering var ju snarare det motsatta, om man behövde vara extra orolig eftersom han ju har känsliga luftvägar. Men det kanske inte är motiverat då...

Har bra förutsättningar i stallet, bra torvbädd, bra ventilation och hösilage, sen är han alltid ute minst 12 h per dygn. Ska börja med att promenera med honom idag tänkte jag sen får vi se om hostan ger med sig tillräckligt för att man skall våga skritta honom, det är säkert så att de mår bäst av att hålla igång (så länge hostan är rimlig...).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 172
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 021
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 202
Senast: Unhappy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 859
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp