förkyld och smal 4-mån kaninunge

S

snagge

Min ena kanin är kladdig i ena ögat och i näsborren. Jag tycker även att hon har tappat i vikt under veckan, men jag har sett att hon både äter och dricker. Hon verkar inte ha några andningsproblem och beter sig normalt. Den andra kaninen har inga symptom alls.
Kaninerna går ute året runt, men den här kaninen har bara varit hos mig i en månad och dessförinnan är hon uppfödd inne i ett stall.
I hagen har dom ett hus, men jag funderar på om kaninen skulle må bättre av att komma in i värmen tills hon har fått upp vikten igen. Antingen stallet eller inne hos oss i huset.
Vad hade ni gjort?
Blir ju såklart att ringa min veterinär på måndag och se om man ska sätta in någon behandling.

Sv: förkyld och smal 4-mån kaninunge

Något du bör tänka på är att om du tar in henne nu, så kan du inte sätta ut henne i vinter igen utan måste vänta tills i vår.
Men det kanske du redan vet. :)

Ring veterinären när de öppnar på måndag. Tills vidare hade jag nog inte gjort så mycket annat, möjligtvis skilt kaninerna åt om de bor ihop?

Ta in henne i huset är ju mindre bra just eftersom jag vill att de ska gå ute sen i vinter. Men måste man så måste man. Stallet är ju bättre, det håller samma temperatur som ute men större yta utan drag. Jag väntar tills jag har pratat med vet på måndag.
Jag är dock förvånad över hur fort en liten kanin kan tappa i vikt. Bara på den här veckan har hon gått från normalhull till gränsfall till mager. Kan det vara den köldnäppen som vi har haft här i Skåne?
Jag har blandat ut deras pellets med gnagarblandning och extra solrosfrön och det verkar uppskattas. En av mina kattungar älskar solrosfrön, ser så gulligt ut när hon följde med mig in i hägnet och satte sig och delade skål med kaninerna:love:

Eftersom kaninen inte längre var snorig på måndagen så tyckte vet att vi skulle avvakta. Såg igår att hon hade lite kladd vid näsan igen, men hon är pigg och glad, ingen ansträngd andning och en bra aptit. Nu är det bara till att få upp henne i vikt igen. Vet tyckte att vi hade löst det bra med gnagarblandning med extra solrosfrön, men är det någon som har mer tips?

Jag har hört att knäckebröd kan funka om man försöker få upp en kanin i vikt. Det är tydligen oväntat fett. Och de äter det gärna och mycket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Däggdjur Hej! För ett tag sedan så hittade jag och en kompis en kaninunge. Har haft honom hos mig i några dagar nu, men problemet är att han är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 322
Senast: Ryttaren
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar