Förklimakteriet/klimakteriet - hur mår ni??

Jag läste någonstans att när en kvinna är i klimakteriet så omvandlas 4 kg muskler till 4 kg fett :wtf: Och det kan man tydligen inte göra någonting åt.
Det var Fredrik Paulin som skrev kom jag på nu.

Sämre aptit. Först ner i vikt pga aptitlöshet och sedan tillbaka till normalt men märkte att ämnesomsättningen var sämre.
Aha. Jag har också haft lite sämre aptit plus tappat något kilo. Var nästan rädd att jag var sjuk - man hör ju så mycket om kvinnor som går UPP i vikt....

Jag läste någonstans att när en kvinna är i klimakteriet så omvandlas 4 kg muskler till 4 kg fett :wtf: Och det kan man tydligen inte göra någonting åt.
Det var Fredrik Paulin som skrev kom jag på nu.

Nu kan ju inte muskler omvandlas till fett, eller vice versa, visserligen.

Nu kan ju inte muskler omvandlas till fett, eller vice versa, visserligen.
Minns inte exakt hur han uttryckte sig men det gick ut på att man går ner 4 kg i muskelvikt och upp 4 kg i fettvikt så det borde jag naturligtvis ha skrivit. Det är självklart inte så att muskelfibern direkt ombildas till fett.

Det här med att svettas på nätterna...

Vaknar man alltid och är svettig och VARM, eller kan man vara normaltemp/kall? Jag kan nämligen vakna och nattlinnet är blött på framsidan och ärmarna, fast jag inte känner mig särskilt varm. Har jag kallsvettats eller vaknar jag när jag redan har "svalnat" igen?

Är det någon av er som varit hos läkare pga av era besvär? Vad för hjälp/tips fick ni i så fall?

Sedan kan jag ibland känna att det är LUSTEN att laga mat som jag tappat, mer än själva aptiten. När maten väl är färdig kan jag ofta äta rätt bra... Knepigt...

Berätta gärna också om ni har testat några naturläkemedel, och om det har hjälpt er
Jag har nog kommit in i klimakteriet (ganska tidigt). Har bl a vallningar, vilket påverkar framför allt sömnen. Sedan fyra dagar tillbaka har jag provat ett preparat som jag på vinst och förlust köpte på hälsokosten. Jag har sedan dess sovit bra! Inte vaknat genomsvett tjugo gånger per natt. Om det är placebo-effekt, en tillfällighet eller en faktiskt verkan av tabletterna återstår att se. Jag är i vilket fall så glad att jag har fått sova!

Jag har nog kommit in i klimakteriet (ganska tidigt). Har bl a vallningar, vilket påverkar framför allt sömnen. Sedan fyra dagar tillbaka har jag provat ett preparat som jag på vinst och förlust köpte på hälsokosten. Jag har sedan dess sovit bra! Inte vaknat genomsvett tjugo gånger per natt. Om det är placebo-effekt, en tillfällighet eller en faktiskt verkan av tabletterna återstår att se. Jag är i vilket fall så glad att jag har fått sova!

Vad är det för något du har testat? Själv har jag börjat dricka mer mjölk igen (testar laktosfri pga magen) och upplever att jag mår bättre när jag får i mig mer kalcium.

Vad är det för något du har testat? Själv har jag börjat dricka mer mjölk igen (testar laktosfri pga magen) och upplever att jag mår bättre när jag får i mig mer kalcium.
Det heter Femal Balans Forte och innehåller extrakt av pollen från majs, råg, hundäxing och tall samt pistill från majs. Låter helt vrickat, tycker jag, men funkar det så funkar det. Som sagt, jag har provat i endast några dagar.

Har sen 3 år tillbaka haft diverse problem ,är 54 nu. Slutade då med minipiller ,vilket min gynekolog inte alls rekommenderade pga risk för graviditet. Eftersom min risk för det var minimal så slutade jag. Fick sen ett rent helvete med blödningar ,störtfloder som kunde kommma precis när som helst ,blödde 3 av 4 v under 2 år. Fick ett par kurer gulkroppshormon och då stabiliserade det sig något ett tag. Nu sen snart 10 mån endast en blödning av kortare slag. Provade även något naturpreparat. Senaste halvåret har värmevallningarna börjat ,framför allt nattetid. Svettas inte så mycket utan mest brännande het.Sömnstörningar har jag men svårt att veta om det berodde på nattjobbet. Fö har de 3 senaste åren varit totalkaos i mitt liv med mycket tråkigheter så det är svårt att säga så mycket om mentala förändringar beroende på klimakteriet.

Jag är tio år äldre än dig och har aldrig märkt av ngt men antar-adtt jag har passerat det helt och hållet för länge sedan

Vad var det för preparat?
Jag har surfat runt efter naturläkemedel som skulle kunna hjälpa den värsta PMS'en och klimakterieobalansen och kom fram till Femal Balans. Tänkte prova att köpa dom och börja äta...
Jag har kommit till "insikt" att jag måste se mig om efter något som tar udden av de värsta humörsvängningarna (tänkte slänga ut maken O_o).
Men innan jag klampar iväg till sjukvården så vill jag prova på egen kammare med något naturligare först :idea:.

Har provat Femal Balans i 4 dagar nu. Får se hur det går... Tänkte ge det i alla fall en månad (så länge pillerna räcker) och se hur jag mår sedan.

Vad var det för preparat?
Det är Femal Balans Forte.

Nu har det gått ytterligare några dagar och det funkar fortfarande. Jag sover bättre tack vare att jag inte har lika mycket vallningar.

Humörmässigt vet jag inte om det gjort skillnad. Jag är ganska kolerisk i vanliga fall också :D, men jag är inte genomtrött hela tiden i alla fall.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 902
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar undra om det är där jag har hamnat... Efter en del googlande och läsande så verkar jag ha många symtom som stämmer in. Någon...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: 20032003
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 891
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama