Förklass eller inte?

Fossing

Trådstartare
Hur brukar ni göra?

Vi ligger för tillfället på LB-nivå och vill såklart ut och tävla detta i vår. Men ofta på lokal tävling finns det ju bara en LB-klass (många som har ex LC:1 el 2, LB:1, LA:1). Ofta rider jag bättre i andra klassen och min latmask till pålle går mer fram när han känner sig tryggare i miljön.

Men det känns lite dumt att gå "ner" och rida en LC?? Jag vill ju inte att folk ska tro att jag vill plocka rosetter i en klass där jag inte hör hemma! Men jag känner mig heller inte bekväm att gå upp och prestera på LA även om det "bara" är på lokal nivå. Vi är helt enkelt inte där ännu och jag kommer få pressa onödigt mycket för att få till form och voltstorlekar. Jag vill att min positiva häst ska fortsätta känna sig positiv och tycka att dressyr är lätt och kul och fokusera på framåtbjudning och att ha roligt.

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni?

Kan ju också komplettera med informationen att vi ligger på runt 64-65% på LB och kanske 67-69% på LC. Så vi är liksom inte direkt utomjordiskt flashiga ;)

Om du inte direkt är ute efter rosetterna så kan du ju alltid kolla om du får göra en start till i samma klass men utom tävlan? Om det nu inte är knökfulla klasser förstås, vilket de säkert kan vara på vissa ställen, men fråga kan man ju alltid göra. :)

om jag var (när vi var!) på LBnivå men ännu inte riktigt LA och hästen behöver två klasser hade jag definitivt startat LCn också!
De hänger ju ändå lite ihop tycker jag.

Och hade inte skämts för att starta LCn för att ge hästen (och sig själv) en trevlig upplevelse vid tävling. Är det vad dom krävs för er så får man ju utgå från det :)

Jag startar nästan alltid två klasser på samma tävling, och som du säger är det ju sällan det är två klasser från samma nivå (alltså två lätt C eller två lätt B). Vi bor i en ände av landet där det är ont om dressyrtävlingar överlag, och framför allt på lägre nivåer, börjar man tävla från medelsvår eller i lägsta fall lätt A-nivå blir det lite bättre, men där jag och ponnyskrutt ligger så får vi åka en ganska bra bit för att tävla (in i grannlänet med andra ord). Då känns det lätt meningslöst att köra tolv mil enkel resa för att starta en klass, så jag har startat två när vi ändå åkt.

Nu är min häst väldigt ung, och det ultimata för oss förra säsongen hade nog varit att starta två lätt C-klasser efter varandra, men min förhoppning är att vi kommer vara mer mogna för lätt B i år. Men min häst har också varit mer avspänd i andra klassen, som egentligen är svårare, och det är det viktigaste för mig i nuläget, inte att plocka rosetter eller få flashiga poäng (även om min sits egentligen är rent omvänd från din, eftersom vi startar en svårare klass med dåliga poäng för att hästen ska få chansen att vara på banan under mer avslappnade former).

Jag tänkte faktiskt envisas med att starta lätt C tills vi är tillräckligt redo för att sen kunna starta en lätt A utan att skämma ut oss totalt. Då får hon ha lätt B-klassen som uppvärmning istället.

Det är ju väldigt många som rider LC fastän de precis som du är på lite för hög nivå, så du kommer nog inte att vara malplacerad i den klassen. Jag är en av dem som lätt blir irriterad på ekipage som kliver ned i för låga klasser, men då rör det sig snarare om dem som rider LA på 68% ena helgen och vinner LC helgen efter, inte dem som bara är lite långsamma med att kliva upp i klasserna. Så jag tycker i alla fall inte att du behöver skämmas för att starta en LC, klart att du ska kunna rida två klasser när du ändå är iväg :).

Hur brukar ni göra?

Vi ligger för tillfället på LB-nivå och vill såklart ut och tävla detta i vår. Men ofta på lokal tävling finns det ju bara en LB-klass (många som har ex LC:1 el 2, LB:1, LA:1). Ofta rider jag bättre i andra klassen och min latmask till pålle går mer fram när han känner sig tryggare i miljön.

Men det känns lite dumt att gå "ner" och rida en LC?? Jag vill ju inte att folk ska tro att jag vill plocka rosetter i en klass där jag inte hör hemma! Men jag känner mig heller inte bekväm att gå upp och prestera på LA även om det "bara" är på lokal nivå. Vi är helt enkelt inte där ännu och jag kommer få pressa onödigt mycket för att få till form och voltstorlekar. Jag vill att min positiva häst ska fortsätta känna sig positiv och tycka att dressyr är lätt och kul och fokusera på framåtbjudning och att ha roligt.

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni?

Jag tycker du ska starta de klasser du vill. Om någon tycker att du "plockar rosetter" så är det deras probelm. Då får de träna mer. Runt 67% i LC, är ju som du säger, inte världsrekord även om det är bra resultat. Du ligger ju mer rätt i klassen än en som rider på 56% om man tänker att 100% är perfekt.
Nä. rid du vad du vill, du har ju din planering för dig och din häst.

Det är ju väldigt många som rider LC fastän de precis som du är på lite för hög nivå, så du kommer nog inte att vara malplacerad i den klassen. Jag är en av dem som lätt blir irriterad på ekipage som kliver ned i för låga klasser, men då rör det sig snarare om dem som rider LA på 68% ena helgen och vinner LC helgen efter, inte dem som bara är lite långsamma med att kliva upp i klasserna. Så jag tycker i alla fall inte att du behöver skämmas för att starta en LC, klart att du ska kunna rida två klasser när du ändå är iväg :).

Varför blir du irriterad på dem? Det handlar väl ändå om att få så höga % som möjligt mot skalan 100% - än att bli placerad i en klass på 56% och irritera sig på dem som är bättre, alltså närmare "det perfekta". Då behöver man träna mer.
Man vet ju faktiskt inte varför någon vill starta en LC, även om man har ridit en LA på 68% tidigare.

Svarar alla här och säger; tack för svaren!
Det blir nog så att jag rider en liten förklass om det inte finns två LB-program. Och om någon tycker att jag "plockar rosetter" så får de väl prata med mig så kan jag förklara.
Det är ju ungefär lika stor risk att det går skitdåligt och inte stämmer alls ;) Man ska inte bli för kaxig ju :p

Man vet ju faktiskt inte varför någon vill starta en LC, även om man har ridit en LA på 68% tidigare.

Sant.
Men visst sticker det lite i ögonen på mig också när ett ekipage som går MSV C på 65%, helgen efter startar LC.
Nej, man vet inte varför ryttaren i fråga vill starta en LC.

Till TS:
Det är väl inte konstigt att rida både LC och LB på samma tävling, när ni inte är färdiga för LA?

Svarar alla här och säger; tack för svaren!
Det blir nog så att jag rider en liten förklass om det inte finns två LB-program. Och om någon tycker att jag "plockar rosetter" så får de väl prata med mig så kan jag förklara.
Det är ju ungefär lika stor risk att det går skitdåligt och inte stämmer alls ;) Man ska inte bli för kaxig ju :p

Eller så plockar du inte alls rosetter för att resten av gänget kanske gör samma sak?

Min femåring kommer gå LC+LB efter sommaren. Jag skulle inte skämmas ett dugg om det går bra ;)

(Rosetter plockar vi på utställning, det är nästan idiotsäkert.)
Nej, det är väl rätt normala klasser för en femåring?

Mvh, rider samma klasser på 17-åring (dock helt utan rosettgaranti ;))

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 991
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar