Förhöjd andning

S

StallOlausen

Har ett sto med förhöjd andning. Har aldrig haft en häst med det förut. Varför har hon det? Vad ska jag tänka på när jag rider? Kan hon ha svårt med syre intaget och andas därför fortare? Blir väldigt flåsig väldigt fort. Har inte jätte dålig kondis heller men kan självklart bli bättre! Kan ett syreplåster hjälpa? Vad bör jag göra?
Hon är ett 7 årigt sto e: Spender S, Tävlad 130 hela förra året men har haft halv vila fram tills nu när jag köpt henne för en vecka sedan. Är väldigt orolig att hon inte kan gå större klasser framöver!! All hjälp är tacksam!

Sv: Förhöjd andning

Hon ska enligt förra ägarna vara kollad på klinik med sladdar mm. Hjärta lungor mm. Frågade efter papper på det men det hade dom inte.. Dom kan ju ha ljugit om det...

Under denna årstid så tänker man på pollenallergi? Om hon har ätit dammigt eller mögligt hö? Uteslut det först!
Har själv en häst som började med förhöjd andning för 2 år sen och var flåsig om han gick uppför en backe. Men han hostade också i ett senare skede. Det var av dåligt foder!

Under denna årstid så tänker man på pollenallergi? Om hon har ätit dammigt eller mögligt hö? Uteslut det först!
Har själv en häst som började med förhöjd andning för 2 år sen och var flåsig om han gick uppför en backe. Men han hostade också i ett senare skede. Det var av dåligt foder!
Hon ska alltid ha haft det enligt förra ägaren som haft henne sen föl.. här har vi absolut inget dåligt foder!

Skulle helt klart kontakta påstådda veterinär som kollat upp lungor och hjärta och annars göra en egen utredning.

Hade precis samma problem på en av skolans hästar som reds aktivt i närmare 3 år men hade dåligt flås och var "lat". Lösningen blev sporrar och spö men under vintern blev hon jätte flåsig bara efter uppvärmningen.

Vi tog henne till klinik som sa att ofta på dessa hästar visar det sig att dem bara har en fungerade lunga, vilket dem kan klara sig väldigt bra på, så pass att det inte upptäckts förens vid vanligt hälso kontroll.

Hon hade två fungerade lungor och kliniken ville stämpla henne som "lat". Vi krävde att dem kollade upp hjärtrytmen efter ansträngning vilket dem gick med på efter många om och men. Och se där, hennes hjärta slog inte rätt någonstans. Kan vara medfött eller efter en hjärtmuskel inflammation. Hon är nu mera sällskapshäst.

Vill inte skrämmas MEN! Skulle ta det på högsta allvar iaf med min erfarenhet av flåsiga hästar....

Hon är nu kollad på klinik och hon hade dåligt med röda blodkroppar. Hade ett värde på 101 och en häst som hon borde ha legat på 150-160 enligt husaby hästklinik. Hon äter nu Better Blod och mycket andra vitaminer. Ska på återbesök den 20 för att se om det är bättre.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Nej. Det är ingen Corona ;) Jag har sedan ett par månader haft lite svårt med andningen. Har tänkt att det kommit ifrån stress, trots...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Sassy
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V