förhöga höjder i klasserna?

S

sweetpanter

läste lite i en av de andra trådarna här på forumet, där tog man upp hur högt det får vara i en 110 klass inne på banan, där ibland stod också att det var högre i omhoppningen om det var en bed A:1a.
*Jag har tävlat hoppning i många år, och har lärt mig alla bedomningarnas innerbörd vad det betyder i förhållanderna start-och-mål i grund och omhoppning. men kan någon nu hjälpa mig att förklara vad de olika bedömningarna innerbär höjdmässigt? alltså exempel vis då i en 110 klass, hur många hinder får vara maxade på en regional tävling, och hur höga får omhoppningshindrerna vara vid de olika bedömningarna? tack för hjälpen:smirk:

Sv: förhöga höjder i klasserna?

Vid en A:0 eller A:0/A:0 (två faser) får inget hinder överstiga maxhöjden (dvs 110). Men i A:0 så brukar fler hinder vara maxade än om det är två faser. I en A1:a får hindrena vara max maxhöjden i grunden och i omhoppningen får dom vara max 10 cm högre (dvs 120). Det är vad jag lärt mig... :)

Vid en A:0 eller A:0/A:0 (två faser) får inget hinder överstiga maxhöjden (dvs 110). Men i A:0 så brukar fler hinder vara maxade än om det är två faser. I en A1:a får hindrena vara max maxhöjden i grunden och i omhoppningen får dom vara max 10 cm högre (dvs 120). Det är vad jag lärt mig... :)

se där ja. de var ett snabbt och bra svar... man blir ju lätt lite ringrostig på sånna här frågor när man håpllt på ett tag, för man går inte tillbaks och kollar i reglementet utan man känner sig "säker" på frågan ändå. har för mig att samma sak gäller på framhoppning va? att hindren får höjas till en höjd som max är 10 cm högre än höjden inne på banan?

se där ja. de var ett snabbt och bra svar... man blir ju lätt lite ringrostig på sånna här frågor när man håpllt på ett tag, för man går inte tillbaks och kollar i reglementet utan man känner sig "säker" på frågan ändå. har för mig att samma sak gäller på framhoppning va? att hindren får höjas till en höjd som max är 10 cm högre än höjden inne på banan?

Ja precis, om ska tävla tex 1.10 får du max hoppa 1.20 på framhoppningen.

Men om det är en 110, A1:a och omhoppningen då är på 120 får man fortfarande bara hoppa 120, eller får man hoppa 130 då?

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka