Förhindra eksem...

nyponros

Trådstartare
Min ponny (islänning) har aldrig haft eksem förut, men varit väldigt knottkänslig och fått små hårda bulor överallt av knotten. men det har alltid varit uthärdligt för honm, och gått att förebygga och dämpa med hjälp av olika krämer/flugtäcken.

Förra sommaren fick han dock eksem, då han kliade av halva manen och svansen. Dock inga skorvor eller sår, inget i pälsbottnen ngnstans elelr så. Men denna sommaren ahr jag införskaffat ett flugtäcke med hals, han har itne haft hals innan... Och det fungerar bra hittils, manen får vara ifred. men ajg undrar om jag ska smörja ngt också eller behandla på andra sätt för att förhindra att han börjar klia sig massor?

Finns det ngn kräm/spray som är så bra att han kan gå med bara den och slippa täcken då och då?
Känns så synd att han inte får vara fri nu när det är sommar ute...
 
Sv: Förhindra eksem...

Det absolut bästa skyddet mot (knott-)eksem är just ett EKSEMTÄCKE. Inte flugtäcke, utan eksemtäcke. Att låta en eksemhäst gå utan eksemtäcke är för mig djurplågeri. Tro mig, hästen tycker att det är mycket skönare att ha eksemtäcke på och slippa odjuren, än att vara "fri" och bli sönderbiten...
Salvor etc som jag kan rekommendera är Equie-lotion och MJs djursalva. Extremt bra produkter.
Det som är viktigt är att alltid hålla eksemhästen ren, särskilt om man smörjer mycket. Tvätta minst en gång i veckan med något eksemschampo (jag gillar Equie-schampo) och glöm inte byta till rent täcke.
A och O för eksemhästar är att hålla mjukt och rent.
 
Sv: Förhindra eksem...

Okej, men skulle det isf räcka med ett sådant som tex. hööks har, eller är de dåliga?

Jag funderar också på hur instängt det blir, han kan nästan bli varm i flugtäcket som bara är ett nät... Det är ju inte så bra om han måste gå och svettas. Men det kanske de inte gör i eksemtäckena? iår har han dock inte kliat sig överhuvudtaget vad jag märkt, och har typ inga knottbett heller. Då klädde jag på honom väldigt noga så fort det började bli varmt.

Men bör jag hålla på med den behandlingen/bad/eksemtäcken osv även om han inte visar ngra sympton?
 
Sv: Förhindra eksem...

Många säger att Hööks-eksemtäckena är helt okej, har själv inte provat utan håller mig till det jag vet funkar - Boett - originalet!

Jag vet att iaf Boetts eksemtäcken är gjorda i ett material som "andas". Min häst blir inte mer svettig än de andra i hagen som inte har täcke. Hästar är väldigt bra på att reglera sin temperatur och klara av alla möjliga sorters väder, så jag tror inte det ska vara någon större fara.

Min häst visar inte heller några symptom och så vill jag att det ska fortsätta, därför fortsätter jag behandla honom på det här sättet, för om jag slutar är det ju risk att han kommer börja visa symptom och det är det ju inte värt!
Så jag tycker du ska köra på och behandla din häst, det skadar ju knappast i alla fall, tvärtom!
Det är ju så skönt när de är friska och mår bra :)
 
Sv: Förhindra eksem...

Okej, vart kan man köpa eksemschampot? vad ligger det på i pris och till hur många tvättar räcker det?

Jag ska göra mitt bästa för att se till så han inte får besvär... jag undrar, för att han alltid ska ha rena täcken, har du flera att byta mellan elelr tvättar du mkt?
Är boetts täcken dyra?
 
Sv: Förhindra eksem...

Equie-schampo och equie-lotion kan köpas lite varstans, på Hööks t ex. Kolla på www.hooks.se för pris! Hur många tvättar, hm... Svårt att säga... 8 kanske? :p Vet inte riktigt ;)

Jag har 3 st som jag byter mellan. Kan vara bra att ha flera, täckena går ju sönder då och då och måste lagas och så måste de ju tvättas o allt sånt där.
Ja, tyvärr är Boetts täcken rätt dyra :crazy: Tror de nya eksemtäckena ligger på 1900 kr/st... beror på storlek osv. Kolla på www.boett.com!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp