Förhårdnader på marsvinstassar!

paradiset

Trådstartare
Förra månaden när jag klippte klor upptäckte jag detta på mina 2 vuxna djur på 1½ år, en hona och en kastrathane. Hanen har mest och båda har bara på framtassarna. Klorna är korta och så raka de kan bli så det kan inte ha påverkat, de har tjockt med strö och torrt så det kan inte vara det heller. Hur blir man bäst av med det? Nu klippte jag bort det värsta och drog försiktigt bort lite det som gick. Fila gick inte alls. Sedan smörde jag med oparfymerad kamomillsalva. ska göra detta 2-3 ggr om dagen, men kommer det att hjälpa??? De är inte heller överviktiga kan tilläggas, honan är en teddy och väger max 950 g och hanen peruan och väger nu 1050 g och brukar hålla sig däromkring. MEN han vägde 1200 g och var överviktig när jag fick honom och honan har haft 3 kullar , eller 2? i sitt liv och det är ju en tyngd det med...

Sv: Förhårdnader på marsvinstassar!

endel av våra marsvin på skolan har det.. vi klipper bort det..

djurvårdarna säger att det är för att de inte sliter dom ordentligt...

Kanske det, hanen som har mest är ju ruskigt lat alltså...

Du gjorde helt rätt, klippa och smörja är vad som gäller. Men det kommer tillbaka så man får ju fortsätta. Men det är inte farligt.

Är vanligt att marsvin får förhårdnader på tassarna, är spec. vanligt på äldre/feta djur, men även på andra, det är bara att fortsätta precis som du har gjort, alltså klippa bort det hårda/döda och sedan fila bort resten, men vara försiktig så du inte filar i själva tassen, fast det brukar märkas om man råkar nudda ;) då protesterar dom, och sen är det bara att smörja in med någon mjukgörande salva, jag brukar köra med helosan, lycka till! :D

Liknande trådar

Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 948
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama