Förhårdnad i mungipan

anjescka

Trådstartare
Medryttaren har haft min kille i ca 2 veckor, igår upptäckte jag att han hade en rejäl förhårdnad i mungipan på ena sidan, och även ett litet sår i underläppen. Då jag inte varit med om detta tidigare så undrar jag om det enbart är bettet som ligger "fel" elller är det även ryttaren? Snälla upplys denna novis om hur de ligger till :) och även vad jag ska smörja med/göra för att få bort det.

Sv: Förhårdnad i mungipan

Om hästen ridits på samma bett som sitter på samma sätt innan denne nya person började rida hästen skulle jag kalla det rent handhavandefel och utgå från att det är en väldigt hårdhänt människa som ridit hästen..tyvärr.

Har det skett bettbyten eller att utrustningen sitter fel är det en annan sak men oavsett vilket så skulle jag ha uppsikt över denne ryttare i fortsättningen (förutsatt att du låten hen fortsätta, vilket det är tveksamt att jag skulle göra).
Om hästen har problem med mjukdelar i munnen finns det en risk att någon tand har tagit stryk också, jag skulle faktiskt ha tagit ut veterinären för en genomgång av hela munnen på hästen innan den reds igen, eventuell behandling får veterinären styra över (det kan ju exempelvis finnas fler sår uppe i gomen eller dylikt som du inte ser).

Sen skulle jag inte stoppat ett bett i munnen på hästen innan den är frisk och problemfri :laugh:

Sv: Förhårdnad i mungipan

Jag kan hålla med Tuvan med ett tillägg, en förhårdnad i mungipan uppstår inte på endast två veckor. Så titta på vad som skett längre bak än så.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 744
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka