Förhandla om LAS.

MissFideli

Trådstartare
I november kommer min arbetsplats vara med i en verksamhetsövergång, pga förlorad upphandling. Jag har haft funderingar på att gå över tidigare, skulle få mycket kortare resväg då. Men har dragit mig, eftersom det då blir uppsägning/nyanställning istället för överföring. Jag har en 23 år lång obruten anställning, som jag såklart vårdar. En tidigare facklig berättade att det är fullt möjligt att förhandla om att få behålla LAS-tiden trots nyanställning.

Men när jag tog upp det med nya arbetsgivaren, sade hon att det var olagligt. Man fick inte göra så, enligt henne.

Så jag får stanna och vänta tills jag blir överförd.

Är det nån som är kunnig på detta som vet vem som har rätt egentligen?

I november kommer min arbetsplats vara med i en verksamhetsövergång, pga förlorad upphandling. Jag har haft funderingar på att gå över tidigare, skulle få mycket kortare resväg då. Men har dragit mig, eftersom det då blir uppsägning/nyanställning istället för överföring. Jag har en 23 år lång obruten anställning, som jag såklart vårdar. En tidigare facklig berättade att det är fullt möjligt att förhandla om att få behålla LAS-tiden trots nyanställning.

Men när jag tog upp det med nya arbetsgivaren, sade hon att det var olagligt. Man fick inte göra så, enligt henne.

Så jag får stanna och vänta tills jag blir överförd.

Är det nån som är kunnig på detta som vet vem som har rätt egentligen?
Jag har inte några säkra svar, men kansle lite tips om du vill försöka ta den vägen.
Kontrollera med en som är aktiv fackligt nu eller facket centralt?
Vet tyvärr inte om det strider mot lag, men det kan väl gott och väl strida mot direktiv i övergångsprocessen?
Din lokalt facklig borde väl veta vad som är förhandlat kring den?
Jag stannade tills övergång gjordes och flyttades tillsammans med alla andra.

Tyvärr var jag inte fackligt insatt i övergången så har inga säkra svar.
Byter man tjänst innan tänker jag att man bör vara noga med att se till att man inte på något sätt förlorar eventuella villkor som de övergående kansle får under en viss tid som eventuellt kan ha förhandlats i samband med övergången.
Tror vårt kollektivavtal inte blev rakt av som övriga verksamheter i det företaget utan behöll en del fördelar som de inte hade till exempel...

Jag har inte några säkra svar, men kansle lite tips om du vill försöka ta den vägen.
Kontrollera med en som är aktiv fackligt nu eller facket centralt?
Vet tyvärr inte om det strider mot lag, men det kan väl gott och väl strida mot direktiv i övergångsprocessen?
Din lokalt facklig borde väl veta vad som är förhandlat kring den?
Jag stannade tills övergång gjordes och flyttades tillsammans med alla andra.

Tyvärr var jag inte fackligt insatt i övergången så har inga säkra svar.
Byter man tjänst innan tänker jag att man bör vara noga med att se till att man inte på något sätt förlorar eventuella villkor som de övergående kansle får under en viss tid som eventuellt kan ha förhandlats i samband med övergången.
Tror vårt kollektivavtal inte blev rakt av som övriga verksamheter i det företaget utan behöll en del fördelar som de inte hade till exempel...

Jag har inget förtroende för våra fackliga ombud på jobbet och eftersom jag ändå får tjänsten i november, får jag helt enkelt vänta. Just för att inte förlora, ville jag ju behålla mina anställningsår. Blev mest nyfiken på hur det funkar, eftersom jag fick så olika svar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka