Förhållning på framben

Asa_S

Trådstartare
Läste i en äldre tråd om skolskritt någon som gjorde förhållning på den sida vars framben var i marken (Totola? minns ej) och tänkte inte närmare på det. När jag nu red sist insåg jag att jag gör förhållning på den sida vars framben är i luften, inte i marken, och jag klev då av och gjorde det från marken och insåg att jag gör förhållningen när samma sidas bakhov är i marken. Jag har liksom aldrig reflekterat över att jag gör det här tidigare men jag gör det inte så ofta - det går inte utan att hästen har en bärighet i skritten. Detta har kommit av att jag liksom förstärkt det hästen själv gör, inte utifrån någon teori eller något som någon annan sagt. Jag blev lite ställd där och undrar nu om jag gör något knasigt.

Om man förstärker diagonal benflyttning när frambenet är i marken, vad är det då jag förstärker? Passgång? :o

Sv: Förhållning på framben

Du förstärker inte kadensen så att säga. Du får ett mer markbundet steg, vilket kan vara bra ibland - vissa hästar tar i för mycket så att säga.

Så har jag hört i varje fall. Men jag kan:
1) minnas fel
2) ha utelämnat otroligt viktiga undantag
3) ha missuppfattat

Som vanligt - med reservation för feltolkning av hobbyryttaren. :smirk:

Hästen kanske bara har det som inlärt beteende.. som att det är spansk skritt hjälpen för din häst, och att han tolkar kanske inte din förstärkning som att han ska ta med bakbenen han kanske tolkar det som tex att han sen ska lyfta det benet.. vem vet;)

Du förstärker inte kadensen så att säga. Du får ett mer markbundet steg, vilket kan vara bra ibland - vissa hästar tar i för mycket så att säga.

Så har jag hört i varje fall. Men jag kan:
1) minnas fel
2) ha utelämnat otroligt viktiga undantag
3) ha missuppfattat

Som vanligt - med reservation för feltolkning av hobbyryttaren. :smirk:

:idea: Då kanske jag inte är helt fel ute då, detta är en häst som skyfflar iväg väldigt bak (har ett övertramp med ca 30 cm) och på något sätt känns det som att jag kan kontrollera vart bakhovarna sätts ner på ett annat sätt när jag kan göra så här (jag vill inte ha så mycket övertramp). Men det går som sagt inte utan att en massa andra saker funkar också.

Som sagt, ta mitt uttalande med en stor nypa salt - jag känner mig väldigt osäker nu när jag tänker efter.

Jag har också en häst med stort övertramp (precis som din - 30 cm är inte otroligt vid skritt på lång tygel) och har fått laborera med halvhalter på många sätt, på alla möjliga fram- och bakben. :D

Hästen kanske bara har det som inlärt beteende.. som att det är spansk skritt hjälpen för din häst, och att han tolkar kanske inte din förstärkning som att han ska ta med bakbenen han kanske tolkar det som tex att han sen ska lyfta det benet.. vem vet;)

Det känns faktiskt som att bogen lyfts högre, kanske för att jag "sätter" honom mer bak på detta sätt? Nu när jag tänker efter så inser jag att jag faktiskt har en tanke med det, och det är att öka den tid hästen bär vikt med bakbenent. Jag gör det även i trav, men då är det ju inte alls på samma sätt så därför har jag inte kopplat att det ändå är samma sak.

Måste testa att förhålla då frambenet är i marken istället för att se hur det blir, men vad exakt är det jag ska uppnå då? Vilket ben är lyftat då? Känns som att det borde riskera passgång, men då kanske jag har fel timing? Någon som har lust att förklara?

Finns det förresten något bra med att få hästen att skritta i exakt jämn fyrtakt jämfört med ba-bam, ba-bam. Minns att jag funderade på det en gång tidigare när jag hörde att hästen gick så efter att ha pulsat i snö. Är det något att sträva efter eller har det ingen betydelse?

Som du skrev förut så hämtar man ju det diagonala bakbenet med den skänkeln och du gör ju tvärtom. Jag tror inte att du riskerar passgång det är bara att den diagonala släpar efter. Min häst gör på samma sätt för att jag har lärt in fel. Att bogen lyfts mer kan också vara att hästen sänker ryggen ocg därför får upp framdelen mer, det är därför man vill ha det dgonala bakbenet med för då blir det mer naturligt att ha ryggen med.. hoppas du förstod mitt flummiga svar:D

Som du skrev förut så hämtar man ju det diagonala bakbenet med den skänkeln

Med vilken skänkel? Eller, jag menar det borde ju vara den skänkel på vars sida man vill lyfta bakbenet, eller hur? Så det innebär att jag borde förhålla på höger sida när höger fram är i marken och samtidigt lyfta vänster bakben med vänster skänkel för att :confused: eller det blir ju fel, jag kan ju inte få ett diagonallyft då... Jag förhåller på höger tygel när höger fram är i marken och lyfter höger bak med höger skänkel samtidigt? Undrar om min häst kommer att göra framdelsvändning då? Något ben vill jag ju lyfta tidigare än vad som är naturligt i skritten, är det bakbenet? Eller är det frambenet? Oj, oj, inte rätt ämne för en fredagkväll :o

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 402
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 271
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar