Förgiftad fölunge??

rubytoo

Trådstartare
Ja kan ni komma på vad det kan vara nu??

Höga vita och en del av dem är toxiska. Ingen feber. Har börjat att svullna lite på framsidan av kotorna runt om.

Är vinglig ibland dvs något steg då och då. Springer bra är mest vinglig i skritt.

Allmänt hängig.

Har funderat över botulism, vilket vet avfärdar då tungan är helt normal bla.

Vi har börjat att ströa stalosan i boxen lite innan hon blev sjuk

Kan inte på rak arm säga att det finns någon giftig växt i hagen.

har ni några förslag??

Sv: Förgiftad fölunge??

Har funderat över botulism, vilket vet avfärdar då tungan är helt normal bla.

Har hänt ett par gånger att vi har misstänkt botulism, vet. har sagt att det inte kan vara det. Då vi sedan "tvingat" till oss blodprov har det iaf visat sig vara det. Så att kolla efter botulism skadar ju inte. Symptomen kan ju vara helt olika från häst till häst.

Botulism? Nu menar ni väl borrelia? Botulism tror jag inte ens går att se på blodprov, inte hundra men tror inte det utan det är ffa symtomen man går på.
Hade det varit botulism hade din fölunge legat på intensiven, med förlamning i bästa fall och ffa så hade hon varit på kraftig bättringsväg vid det här laget om hon hade överlevt. Botulism har generellt ett snabbt förlopp med en topp av symtomen inom 12-24 ev något längre, timmar efter "smittandet". Därefter klingar det av långsamt.

Så jag har mycket svårt att tro att det skulle vara det.

Liten fallbeskrivning, dock hos hund men det tar ju på samma sätt.
http://www.blastjarnan.nu/archive/pdf/Selmaposter.pdf

Ja kan ni komma på vad det kan vara nu??

Höga vita och en del av dem är toxiska. Ingen feber. Har börjat att svullna lite på framsidan av kotorna runt om.

Men påpekade jag inte att hon var tjock i kotorna för nån vecka sen ungefär?

Botulism? Nu menar ni väl borrelia? Botulism tror jag inte ens går att se på blodprov, inte hundra men tror inte det utan det är ffa symtomen man går på.
Hade det varit botulism hade din fölunge legat på intensiven, med förlamning i bästa fall och ffa så hade hon varit på kraftig bättringsväg vid det här laget om hon hade överlevt. Botulism har generellt ett snabbt förlopp med en topp av symtomen inom 12-24 ev något längre, timmar efter "smittandet". Därefter klingar det av långsamt.

Så jag har mycket svårt att tro att det skulle vara det.

Liten fallbeskrivning, dock hos hund men det tar ju på samma sätt.
http://www.blastjarnan.nu/archive/pdf/Selmaposter.pdf

Ja jag håller med. Vet trodde inte heller på botulism.

Boreliaprov skall tas imorgon

Dock så vet vi nu att hon pillat i sig av samma växt som stoet blev förgiftad av förra året dvs fräken.

Om det är det som är orsaken vet vi inte än

Men påpekade jag inte att hon var tjock i kotorna för nån vecka sen ungefär?

Jo det gjorde du, men svullnaden nu ligger framtill på kotorna som en liten säck hon har ingen vanlig svullnad i kotan sas.

Hon fick denna svullnad i förrgår.

Hon hade ingen svullnad i benen när den bilden togs vilket det också konstaterades av vet i Helsingborg, dock är hon rätt stor i lederna men inget onormalt enl dem. (frågade efter ditt inlägg ;))

Så här ser hon ut nu, det röda är svullnaden. Bilden är dock tagen innan hon blev så svullen

Fben080727045ex.jpg

Hon stod där uppe i ca 2 veckor och detta som är nu är nytt och en följd av det hon åkte in för då :crazy: Dvs hon har reagerat på provet de tagit i luftvägen.

080727042.jpg

Nej vad tråkigt:cry: Såg detta nu:eek:, är det den lilla skönheten i galopptråden?:love:

Jag har inga teorier tyvärr. Men svullnaden bör väl vara av infektionen?

Det enda jag kan komma på utöver vad andra skrivit är om hon fått något virus, vingligheten kan ju kanske komma av det är väldigt varmt i kombination med matt fölunge:crazy:

En unghäst vi hade fick ett virus som inte gav symtom förrän på tävling då hon plötsligt stannade på ett par hinder (gjorde aldrig det annars) och då dottern bröt och gick ut var hon vinglig. Hon hade ett virus konstaterades senare, fick då även feber. Det var mkt varmt den dagen och vingligheten berodde väl på hennes svaghetskänsla pga viruset som bröt ut.

Bara lösa funderingar.

Hoppas du får besked o att hon hämtar sig:bow:

Nej det är den andra skönheten vi har hemma ;)

Ja infektion har hon och vingligheten kan bero på värmen plus infektionen

Idag så tas det nya prover så jag hoppas att de hittar något :crazy:

*kl*

Nu har vi fått alla provsvar och de är negativa, ingen borelia, erlichia etc

Men idag har de hittat att det är en böld hon har efter provtagningen.

Så på måndag sövs hon och opereras :(

Va??

En böld efter hon "låg inne"?

Fy vilken otur du har.

Där du påvisar att hon är svullen är inte alls säkert att det har att göra med det övriga.

Min unghäst har sett ut så där fram någon sommar när det varit rejält hårt i backen, som en galla.
Har sett hästar som kan bli galliga bak i karleden också.

Håller verkligen tummarna att det inte bli några mera komplikationer!!

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Tre hästar, varav två är mina egna har visat konstiga symtom senaste två dagarna, två av dem i helgen och den tredje idag. De två som...
Svar
6
· Visningar
3 353
Senast: lewellyn
·
A
Hästvård Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till:devil:. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
36 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka