Förfrågan om årets hopphingst i Danmark 2005

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Är det någon som sett den danska hingsten Corratus DVH 814 som blev årets hopphingst i Danmark i år ? Skulle vara tacksam för mer upplysningar om vad ni tyckte om honom isåfall.

Hälsningar Helen

Sv: Förfrågan om årets hopphingst i Danmark 2005

Han var ju uppe på disskution tidigare, benen fick ju inte så rolig kritik bla raka kotor fram (kommer inte ihåg mer men det var något mer just på benstället har för mig att han fick 6-7 på ben) just raka kotor vill man ju inte ha på hopphästarna. Just pga benen så har jag svårt att tro att avelsnämnden godkänner import på honom så då får man ju i så fall köra över stoet. Har efter många kommentarer jag fått höra på sista tiden fått en känsla av att de är kinkiga just vad gäller danskar. Jag kan iofs gå in på hestdata och kolla vad han fått för poäng. Återkommer.

Här kommer hans bedömning från hingstekåringen och 30-dagars prov:
Ident: DVH 814
Hestens avlsforbund: DV
Land: Danmark
Navn: CORRATUS
Bedømmelse: 30-dages test
Avlsforbund: DV
Sted: Vilhelmsborg
Resultat: BESTÅET
Dato: 09-04-2003
Kortvis: BESTÅET
Rapportvis: Dansk Varmblod 30-dages test Vilhelmsborg 03-04-09
Resultat: BESTÅET
Træningsleder Dommer Testrytter
Ridelighed: 7.5 6.0 6.5
Kapacitet: 7.0 6.5
Skridt: 7.0 6.5
Trav: 6.5 6.0
Galop: 7.5 7.5
Springkapacitet: 9.5 9.0
Springteknik: 9.0 8.5
Samlet resultat: 761.6;
Ridelighed/gangarter/springning: 702.9 / 681.8 / 900.0

Ident: DVH 814 Hestens avlsforbund: DV Land: Danmark Navn: CORRATUS

Bedømmelse: Hingstekåring Avlsforbund: DV Sted: Herning Resultat: KÅRET Dato: 13-03-2005 Rapportvis:
Kåret den:Sted:Resultat:Stangmål: 05-03-13HerningKÅRET
Beskrivelse:Passende stor, ædel hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Passende lang, velformet hals. Middellang, skrå skulder. Middellang, markeret manke. Smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, rette for, vid bag. Lange underlår, indkneben under has. Bevægelsen god i skridt og galop, særdeles god i trav.
Krop: 9-8-7-10
Lemmer: 7-6
Bevægelse: 7-8-7
Helhed: 9

Tack för hjälpen ! Ska inte betäcka med honom själv utan var mer intresserad av hingsten då det handlar om en livmoderimport.

Hälsningar Helen

Med ett möderne med väldigt korrekta ben och bra galopp (tycker inte om när hopphingstar "bara" har 7 på galoppen. Så kan det nog vara intressant. Vad är det för ett sto då ?

Fullblod och sedan contender som morfar...

Jag har nyss sett bilder på henne och hon är inte intressant.

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
Hästvård Jag har en försäkringsfråga som jag skulle vilja ha synpunkter på: Vi har en hingst som blir två år i Juni, ett havblod. Förra året i...
Svar
16
· Visningar
1 480
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V