Företagsformer.

C

CarolaLind

Har fått påtalat att endast vara "enskild" är inte fullgott när lilla företaget börjar växa, någon som vill fylla i luckorna här?

När bör man byta företagsform och varför?

Sv: Företagsformer.

Enda skälet till att det inte skulle vara bra att ha enskilt företag, som jag kan komma på, är väl att om företaget växer å omsätter mkt pengar så riskerar man väldigt mkt i sin personliga ekonomi ifall företaget skulle gå dåligt senare.
Det beror väl på den som har företaget hur mkt gränsen för inkomst/omsättning ska hamna på inann man känner att man vill byta företagsform.

Men...gränsen vet man ju inte i början...

hur skyddar man sin privata ekonomi menar du då?

Hm...ingen annan med förslag?

(Jag har bokat tid för rådgivning, trodde bara att det var en intressant fråga för fler här... :p )

Har du en enskild firma så är du personligen ansvarig dvs. går firman omkull går du omkull.
Har du ett AB så går det omkull och inte du, det du kan förlora är insatsen, skulderna är företagets.

När jag startade mitt företag så blev det ett AB från start efter ett samtal med revisorn. Finns fler fördelar och de flesta enskilda som går bra brukar vara mer fördelaktigt att byta företagsform.
Enda nackdelen med ett AB är väl insatsen på 100.000:- men de finns ju alltid kvar (förhoppningsvis) + att du måste ha en godkänd revisor.

Kul att det går bra och hoppas rådgivningen ger dig mer på fötterna, är inte så bra på att förklara.

Ti_Ti

TACK! Det var just detta jag behövde, ok...

och står de pengarna bara stilla hela tiden eller ligger som en buffert eller vad?

Är de liksom en säkerhet?

Om jag startar ett AB (Också) så har det företaget inget som helst att göra med min privata ekonomi eller mitt enskilda företag?

Hm...nu fick jag ännu mer att fundera på... :crazy:

Pengarna (aktierna du köper) finns i företaget och kan användas. Om du funderar på ett AB så gör du ju om din enskilda firma till det. AB är en juridisk person som inte har med din privatekonomi att göra utan är 'egen'.

Ti_Ti

Hej Carola!
Startaeget.se har ett forum där man kan ställa frågor och få svar ungefär som här. Jag har fått mycket hjälp där när jag startade mitt lilla massageföretag.
http://www.startaeget.se/

mvh
Lejonelle

Måste bara tillägga att de 100 000 du behöver till ett AB inte måste vara i rena pengar utan kan vara i inventarier, tex hästar, om fu startar en ridskola osv.

En auktoriserad revisor sa till mig att AB var lämpligt när omsättningen kommer upp i 1-2 milj kr/år ELLER om man är flera delägare. Så länge man är ensam och har koll på pengarna är det ingen fördel (vid liten omsättning).

En del partners/leverantörer/kunder kan tycka att ett AB verkar mer seriöst än enskild firma. Det gäller kanske speciellt om man jobbar mot större företag.

Men ett AB medför kostnader och mer administrativt arbete - du måste bla. ha en auktoriserad revisor. Om du sedan vill avveckla AB kostar det också en hel del.

Mitt förslag till dig är att kontakta en revisionsfirma för att gå igenom för- och nackdelar.

Sen är det väl även så att om man gör vinst i en enskild firma så blir väl det lön och du får skatta kommunalskatten. Ett AB har "endast" 28% skatt på vinsten... Revisorn behöver inte vara auktoriserad, men godkänd och en revision kostar några tusen per år (beroende på vad man har för revisor, har man en som inte tillhör de stora byråerna så är de betydligt billigare) om man har ett litet bolag med ren bokföring.

Nja, enskilt bedriven närngsverksamhet utgör förvärvsinskomster och dessa inkomster påförs förutom kommunalskatten även egenavgifter, plockar man dessutom ut över 300' per år drabbas man även av statlig inkomstskatt och då det tar upp emot 70 % i skatter och avgifter, utan statlig inkomstskatt hamnar man "bara" vid ca 50%.

Ett AB har visserligen en skatt om 28% på vinsten så länge som den den stannar i bolaget. Vid en utdelning till ägaren beskattas detta ytterligare en gång, det kallas dubbelbeskattning och är under ständig dskussion.

Dock i Carolas fall skulle ett aktiebolag bli ett sk "fåmansbolag". Förutom att plocka ut en egen lön ur bolaget kan hon även plocka ut utdelning ur bolaget. Utdelningar från aktieinnehav beskattas normalt i inkomstslaget kapital med en kapitalbeskattning om 30%. Den vise kan snabbt se här att det skulle vara mycket lönsammare att plocka ut lön i form av enbart utdelningar i stället för att betala ut lön till sig själv som träffas av egenavgifter. Därför finns finns de regler som tidigare kallades 3:12 eller k10 reglerna som numer kallas för klyvningsreglerna. Detta innebär att en delägare i ett fåmansbolag endast kan plocka ut en skälig avkastning på det eget satsade kapitalet (aktiekapitalet), den skäliga avkastningen får sedan tas upp som inkomst av kapital och beskattas med kapitalskatt (30%) det som överstiger en skälig avkastning men som ändå plockas ut beskattas som inkomst av tjänst och skall beskattas i inkomstslaget tjänst och på det tillförs egenavgifter vilket leder till en beksattning om (50-70% i skatter och avgifter), ja eller läs 57:e kapitlet i inkomstskattelagen....

oj nu halkade jag iväg lite, sorry, jag är lite nördig när det kommer till sådana här saker.

Till Carolas fråga.

I ett AB blir du som ägare mer separerad från verksamheten än du blir i en enskild firma där du och firman är synonymt med varandra. Ett AB är dessutom mer utvecklignsbart än en enskild firma som antas bara ha en enda huvudsaklig verksamhet.

Swedengirl skrev:
Sen är det väl även så att om man gör vinst i en enskild firma så blir väl det lön och du får skatta kommunalskatten. Ett AB har "endast" 28% skatt på vinsten... Revisorn behöver inte vara auktoriserad, men godkänd och en revision kostar några tusen per år (beroende på vad man har för revisor, har man en som inte tillhör de stora byråerna så är de betydligt billigare) om man har ett litet bolag med ren bokföring.

Nja att den vinst du gör blir som lön är väl inte riktigt rätt.. "Derivata" har redan förklarat på ett UTMÄRKT sätt skillnaden på ensk.firma och AB så det behöver jag inte gå in på. :D

Nu hade ju trådskaparen redan ordnat kontakt med en rådgivare, ville bara säga att det är otroligt viktigt att hitta en som har bra rykte om sig, som är seriös och som kan ge bra råd.

Ett annat tips är att be om hjälp med tex bokföringen den första tiden om du är osäker på hur det fungerar. Ska du starta eget så behöver du tid till att ordna med så mycket annat, om du lämnar bort denna biten så slipper du fundera på just det.

Att bedriva hästverksamhet är väl i sig inte någon större skillnad jämfört med många andra verksamheter men man måste tänka på vilka kostnader som får ingå. Dvs. Har du en egen häst som inte ingår i verksamheten men som står i samma stall så får kostnaderna för denna häst INTE tas med, hö, spån... hovslagare etc.

Själv rekommenderar jag starkt dom "stora revisionsbyråerna" där det finns mycket kunskap och jämför man priset hos priset på några av de mindre byråerna så skiljer det inte så mycket. Som sagt viktigast är att få en bra rådgivare från start som kan vägleda dig och svara på alla frågor som ofta dyker upp.

Tror man att man kommer hålla på i mindre skala så fungerar enskild firma jättebra... växer man i omsättning (runt 1 miljon) då är det nog bra att fundera på ett AB. Du kan ju alltid omvandla din enskilda firma till AB senare. :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama