företags form?

neve

Trådstartare
Tänkte höra vilken typ utav företag ni som har stall/hästar har?

Behöver själv stara företag nu där hästarna, i alla fall några av dem skall "ingå", skall bedriva inackorderingsstall på sikt ev ta emot tillridningar, hålla lite lekt, tänkt sälja lite foder mm.

Bor på en jordbruksfastighet. Så jag vill höra fördelar med de olika formerna! Lutar åt hb/enskilt nu men vill som sagt höra för/nackdelar!

Skall träffa en person från lrf konsult ang detta men alltid kul att höra vad ni själva har för åsikter!;)

(ligger tråden fel ber jag om ursäkt o räknar med att den blir flyttad...:crazy:)

Sv: företags form?

så här fint står det på bolagsverket:

Kommanditbolag
InnehållHandelsbolag och kommanditbolag drivs av två eller flera delägare (bolagsmän). Bolagsmännen kan vara fysiska eller juridiska personer. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Ett kommanditbolag är en särskild form av handelsbolag. I ett kommanditbolag ska det finnas minst en bolagsman med ett begränsat ansvar (kommanditdelägare) och minst en med ett obegränsat ansvar (komplementär).

Det betyder att min mamma är delägare och jag är huvudansvarig.

Eftersom jag haft HB som jag senare ombildat till AB och även har en enskild firma som samordnas med min frus EF i ett enkelt bolag så kan jag summera min syn på valet av företag så här:

Om du räknar med att gå med vinst från dag 1 och samtidigt har 100 000 i madrassen så är AB absolut det bästa. Man separerar sin egen ekonomi från firmans (OK, man kan förlora aktiekapitalet...). Du blir ju bara anställd i bolaget och kan ta del av de anställdas alla förmåner (fri motion, julklapp 400:- mm). Kravet på revisor ser jag mer som en förmån. Jag har ett proffs som går igenom bokföringen och kommer med bra tips och råd. Revisorn kostar visserligen pengar men hans råd har sparat mer än han kostar.
Inget problem med F-skattsedel om man har AB. Namnskydd av företagsnamnet i Sverige!

Handelsbolag/Kommanditbolag har ungefär samma regelverk som ett AB utom kravet på revisor. HB/KB är litet gammaldags och nuförtiden ganska krångligt. Kravet är ju att man är flera och då måste man börja tänka på att skriva kompanjonsavtal och fundera på vad som händer om någon dör/tröttnar/begår brott.

Enskild Firma kräver inte speciellt mycket extra men om man inte har något proffs som hjälper med bokföring så kan det vara lätt att slarva i den delen. Skattemyndigheten kan ibland ha synpunkter på F-skattsedel, ofta skrivs det in begränsningar.
Kan vara svårt att se om det "går bra ekonomiskt", speciellt om man har arbete vid sidan av. Går en EF bra så är det inte extremt krångligt att ombilda till AB.

Bokföring, skatt och momshantering skiljer egentligen inte mellan de olika bolagsformerna. Jag bokför EF på samma sätt i som i AB, momsredovisar på samma sätt.

Kolla även företagarguiden på www.nutek.se

Senast ändrad:

mycket bra skrivet :bow::bow:

själv har jag alltid haft turen att ha en auktoriserad revisor vid min sida (min far :love:) vilken jag absolut inte skulle klara mig utan, så ja skulle råda alla att prata med en kunnig när man startar företag :idea:

Tack för utförligt svar!
Men en liten fråga...Har för mig att som du skrev, om ngn dör, tröttnar el dyl kan man skriva över hb på en person...? Kommer jag ihåg fel?

Allm: Så den egentliga skillnaden på hb o kommandit är att i ett kommandit bolag så är en person ytterst ekonomisktansv medan det i hb är "båda"?

Om det bara finns en person i HB/KB så tvingas man att avveckla eller ombilda inom viss lagstadgad tid. Det var därför jag gjorde om till AB.

Ok! eftersom det trots allt skall vara jag själv som driver (men har familj som gärna ställer upp som "delägare" så läge de slipper FÖR mkt inblandning) det låter det ju kanske bättre med enskilt eller ab då...ngn som vet vad som krävs för att göra ett dotter bolag på redan existerande ab?

Och visst är det så att i stället för att läg upp pengarna i cash kan man lägg in redan befintliga inventarier som aktie kapital?

Vad händer om man inte går på plus första året? (det är ju trots allt häst verksamhet vi pratar om...) Blir det problem med ab då?

*Känner mig alldeles för okunnig för tillfället* (läste ju sådant här i skolan:o)

Vad händer om man inte går på plus första året? (det är ju trots allt häst verksamhet vi pratar om...) Blir det problem med ab då?

Om ditt AB hamnar under ett värde på 80 000 så måste man göra ett första steg mot en konkurs. Aktiekapitalet ska ju fungera som gäldenärernas garanti att det finns pengar att hämta.

Om man planerar att ha tunga investeringar som innebär förluster under de första åren så är EF bättre. Nu ska man vara medveten att skattemyndigheten håller ett extra öga på EF med stora underskott i början och kan ha synppunkter på att man inte har ett tillräckligt uttalat vinstintresse. Man kan då förlora möjligheten att ha F-skattsedel och momsredovisning och man blir istället klassad som hobbyverksamhet.

Kanske en dum fråga- men får man tjäna pengar på sin hobbyverksamhet??? Eller bör man ha ett Eget företag?
Handlar inte om stora pengar men kan ju ändå vara bra att veta.

Inte alls en dum fråga. Man får tjäna pengar på sin hobby och om man gör det ska man deklarera inkomst från hobbyverksamhet. Det finns flera situationer då man får en inkomst av verksamhet som inte uppfyller kraven på bl.a. varaktighet och vinstsyfte för att klassas som näringsverksamhet.

Men om jag har förstått det hela rätt så "tjänar" jag inget på att berätta om min inkomst i hobbyverksamheten. Om jag skaffar ett företag så bör jag kunna dra av momsen på det jag köper in till boxarna?!?!
Kan man registrera sig som en egen firma och jobba med olika saker i den?
Jag kan liksom göra lite av varje.... Utbildad o olika jobb o så.

Jag tror att du gör bäst i att ringa till Skatteverket; 0771-567 567 eller gå in på Bolagsverkets hemsida och läsa om vad som gäller när man har bolag.

Jag kan iofs berätta en del, men det är inte helt lämpligt att gå tillväga på det sättet eftersom det lätt blir fel när jag inte har hela bilden klar för mig och svarar lite lösryckt. Jag vill inte leda dig fel.

klämmde in mig lite tidigare hos konsulten...och enligt honom så skulle jag helt klart ha Enskild firma! SÅ nu är alla papper ifyllda o lagda på lådan..Bara att hålla tummarna att skatteverket inte har ngr synpunkter!

Tack för hjälpen ni som skrivit! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka