Förebyggande mot fång?

lillaana

Trådstartare
Har hört att det finns nåt att ge hästen som förebyggande mot fång? Det var nån som köpte nåt preparat från USA som tydligen skulle funka? Eller vad föreslår ni som vet? Nåt man kan ge som KANSKE kan förhindra ett anfall (trots att alla de "vanliga" åtgärderna är vidtagna - det kan ju hända ändå när man minst anar...).
Vad ger ni med fånghästar?

Sv: Förebyggande mot fång?

Har fått tips från min hovis att ge extra foderkalk. Vet inte om det hjälper - har gett min shettis detta sen i vintras, och får väl se hur han klarar sig till sommaren när det blir några grässtrån för honom att peta i sig.

Inte för att jag vill påstå att jag vet men svarar ändå. Det vore jättebra om det fanns ngt sådant. Jag trodde att det kan finnas fler orsaker till fång och att man fortfarande inte vet riktigt hur det går till. Men jag kan ha fattat fel. Eller också har man kanske hittat ngt som hjälper i de flesta fall. eller så är det ngn som vill tjäna pengar.

Innan man kan förebygga (mer än frisk häst med stabil mage, inte fet, snälla foderbyten osv osv) så måste man hitta alla orsaker, exakt förlopp, hur man kan stoppa upp osv.

Dvs mer forskning. Mkt mer forskning.

Det tror jag också. Det verkar som om det är ganska långt kvar dit.

Men man kan nog göra ganska mkt själv som hästägare (som du skrev och även bra hovslagare, motion osv). I alla fall hoppas jag det. Sedan kan de klart bli sjuka ändå.

kl

Jag köpte ett preparat som heter Pro-feed som man nu uppger har gett mycket goda resultat i USA mot fång. Det är en sorts kortkedjiga sockermolekyler (om jag inte tar fel) som framtagits från sockerbetor. Jag ger detta till båda mina gamlingar. Verkar faktiskt som magen mår mycket bra av dem. Dessutom är detta preparat inte alls så dyrt.

Det uppges även motverka kolik. Genom forskning på kolikhästar har man kommit fram till att cirka 70% av alla kolikfall kan undvikas genom detta preparat.

Man kan läsa mer om det om man går till www.profeedshop.se. Hoppas nu att detta inte blir en länk. Obs, har inget samröre med företaget i övrigt och detta ska inte ses som reklam. Man vet aldrig hur det funkar på¨några andra hästar än ens egna.

Det är mkt möjligt att det är bra. Eftersom insulinresistens verkar vara en möjlig orsak till fång så är det nog bra att insulinhalten sänks.
Jag undrar bara efter att ha läst länken vad det är för skillnad på detta och betfor. Det står att det är nyttiga fibrer som utvinns av sockerbetor. varför kan man inte bara ge betfor?
Men jag har inte en aning. Men om dina hästar mår bra så är det ju bra för dem så jag ska inte vara besvärlig. Det är bra om man hittar ngt som fungerar.

Senast ändrad:

Om du går in och läser på företagets vanligaste frågor så får du svar på vad det är för skillnad. Vet att det har debatterats förut i forumet. Jag har svårt att återge det hela. Jag kan dock inte ge min diarréhäst betfor. Det blir katastrof. Har försökt. Däremot blev han betydligt torrare i magen sedan jag började ge honom detta. Vet att Alexandra W har haft liknande erfarenheter genom att jag läst i tror jag att det var Min diarréhäst. Det var därifrån jag fick tipset om detta.

Här kommer deras egen förklaring för de som är intresserade.

Med Betfor får man både bra och mindre bra sockerarter och dessutom kanske onödigt med energi om det inte är det man är ute efter. När man tagit fram PROFEED har man tittat på hur olika sockerarter fungerar och funnit att de kortaste sockerkedjorna göder den goda tarmfloran, typ Lactobacillus o dyl, medan sjukdomsalstrande bakterier som E.Coli, salmonella m fl. föredrar längre sockerkedjor som näring. Ger man då PROFEED så göder man den goda tarmfloran så att den kan konkurrera ut/hålla emot den sjukdomsalstrande dito på ett bättre sätt, man balanserar tarmfloran. PROFEED kan ges i lägre dos eftersom man koncentrerat det man vill ha och dessutom är det ganska energifattigt.

Här kommer deras egen förklaring för de som är intresserade.

Med Betfor får man både bra och mindre bra sockerarter och dessutom kanske onödigt med energi om det inte är det man är ute efter. När man tagit fram PROFEED har man tittat på hur olika sockerarter fungerar och funnit att de kortaste sockerkedjorna göder den goda tarmfloran, typ Lactobacillus o dyl, medan sjukdomsalstrande bakterier som E.Coli, salmonella m fl. föredrar längre sockerkedjor som näring. Ger man då PROFEED så göder man den goda tarmfloran så att den kan konkurrera ut/hålla emot den sjukdomsalstrande dito på ett bättre sätt, man balanserar tarmfloran. PROFEED kan ges i lägre dos eftersom man koncentrerat det man vill ha och dessutom är det ganska energifattigt.

OK Det låter ju ganska troligt - om jag ska våga tycka ngt om detta. Kul att det hjälper!

Vet inte precis exakt att det är just det men gubbarna är just nu i alla fall i toppform på många olika sätt. Den gamle springer ut och in i stallet och verkar må jättebra. Nu har jag ju faktiskt testat några olika fodertillskott så jag kan inte vara helt säker på vilket som är vilket. Har ju börjat med Biopromin också. Hjälper säkert också till. Har tidigare alltid varit dålig på att tillsätta vitaminer och mineraler. Detär kanske nödvändigt nu på ålderns höst att de får lite extra.

Tänker dock inte chansa och släppa fångis på sommarbete. Fångskräcken är alltför stor.

Tänker dock inte chansa och släppa fångis på sommarbete. Fångskräcken är alltför stor.

Jag håller med dig. Nu kommer snart en jobbig period. Min fångponny kommer att gå kvar i den stora vinterhagen hela sommaren. Det gjorde hon förra sommaren som var den första efter hennes fånganfall. Det är en ganska stor hage ca tre tunnland med naturbete. Hon går där tillsammans med vår andra ponny. Men jag kommer att begränsa betestiden nu i början och ge dem hö/halm och lusern. Gräset verkar redan ha hämtat sig efter snön som precis har smält bort. De får några timmar om dagen sedan får de gå i en tråkig hage resten av tiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 229
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka