Förebygga sommarexem?

Det finns bara ett säkert sätt att förebygga sommareksem. Låt hästen stanna på Island.

Det är för sent, nu har den ju flyttat hit.

I övrigt förebygger man ju inte eksem, kanske borde ha skrivit det i första inlägget. Man skjuter bara på debuten, men jag förstår att man gärna vill göra det. :crazy:

Så du menar att exem är genetiskt betingat, dvs att om en häst har anlag så kommer den att få det för eller senare, vad man än gör? Och att visa hästar inte har anlag och följdaktligen aldrig får exem?
Har det inte gjorts undersökningar inom detta, man borde till exempel kolla om vissa blodslinjer är mer drabbade så kunde problemet avlas bort.
Jag är inte så insatt i detta så jag vet inte riktigt vad folk har för åsikt i dessa frågor.

Att vissa hästar har en mer genetisk chans för eksem, råder inga som helst tvivel om. Sen finns andra omständigheter som gör att eksemet debuterar, sk yttre omständigheter som miljö, foder, samt hästens övriga hälsa och välmående.
Det sista finns det åtskilliga hästar som har drabbats av, och först långt senare efter importen som 10 år eller ännu senare.

Det finns ju andra medel som hjälper för stunden, t ex Föllinges hästdeo, och en massa olika varianter med citronellaolja m m. (Men var försiktig med citronellan på dig sjölv, många människor reagerar med hudutslag).
Men Switch är EXTRA bra eftersom det är långtidsverkande och fungerar mot FÄSTINGAR som bara blir fler och fler och sprider riktigt elaka sjukdomar som erlichia, t ex. :mad: En del hästar kan dock få klåda t ex i svansroten av switch, så prova på ett litet ställe först. Helt utan mygg- och knottmedel skulle jag inte lämna någon häst som går ute, eksem eller inte, åtminstine inte här i mellansverige :crazy:. Just med tanke på grodorna m m föredrar jag switch som man droppar på i en sträng längs ryggen (fast helst inte på sadelstaden om man tänker rida) istället för Chevalet som har samma verksamma substans (fast svagare) men som man svampar på. Om man inte vill bränna svamper efter varje gång (och Chevalet skall man sätta på var 14 e dag tror jag, istället för var 6e vecka ungeför för Switch) så nmåste man ju skölja ur den, och då dör det bergis en massa grodor... :(

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 704
Senast: Korven
·
Islandshäst Ja som rubriken nu säger varför importerar man för skojskull med den exemrisk som är? Alltså jag pratar inte import av "super" hästar...
Svar
17
· Visningar
2 340
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
Islandshäst Jag undrar lite hur man bär sig åt när man ska importera islandshäst? Jag har två hästar som jag inte har råd att ta in men jag...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Mist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama