Förebygga kolik, Linfrökaka eller linfröolja?

Aslan

Trådstartare
Jag får olika bud, vart jag än frågar. Så buke, vilket är mest verksamt, alltså bäst att ge, Linfröolja eller Linfrökaka?

Det ska ges som en engångsdos på morgonen då loppfrö tydligen ska ges på kvällen.

Sv: Förebygga kolik, Linfrökaka eller linfröolja?

Vad för sorts kolik är det du befarar?

Loppefrön drar med sig sand ut. Linfröolja är också jättebra för tarmarna men tas upp tidigt i tunntarmen och har inte, vilket många tror, någon smörjande effekt om man inte ger hiskeliga mängder och då ger diarré. Är det smörjning du är ute efter så är det bara paraffinolja som gäller.

Efter att veterinär varit ute och gett kramplösande och b vitaminspruta, samt gjort en rektalisering så släppte det värsta. Dagen efter var jag inne på klinik och rådfrågade, då sa dem också paraffinolja men det ficka vi inte ge kontinuerligt. Så det har hon fått ett par dagar nu.

Därför undrar jag nu, hur är det med linfrökaka?

Ingetdera om du vill förebygga kolik, de lär ha marginell effekt om något. Beroende på vad det är för kolik så kan mycket vatten eller loppfrö förebyga, annars är ordentligt med bra grovfoder och motion bra.

Linfrö och därmed också linfrökaka är tarmreglerande så har hästen haft problem med förstoppning eller diarré så kan det vara bra att ge linfrökaka. Observera att linfrökaka ska ges torrt eller efter mycket kort blötläggningstid (typ 5 minuter) med tanke på cyanidrisken.

Vanlig olja kan du ge hela tiden, tex raps/majsolja. Det gav jag min kolikhäst i flera år och sista åren slapp han kolik.

Våran veterinär ordinerade vanlig matolja..majs/raps som smörjmedel.
2 dl morgon och kväll till stor hast..nu får hon bara 2 dl på kvällen och har inte haft någon förstoppningskolik sedan vi började med detta.

Linfröolja har i studier visat sig vara förebyggande på olika typer av problem som kan komma från bl a magen, nämnas kan eksem, fång och magsår.

Men då måste man ge oljan under en lång tid eftersom full effekt inte uppnås förrän tidigast 120 dagar, vad som sker är att magen och tarmen får ett nytt fettlager enkelt förklarat. Så beror koliken på skador i tarm och/eller mage så är linfröolja att föredra.

MEN man ska aldrig ge loppfrön samtidigt då dessa kan kladda ihop, i sämsta fall ge en ny kolik i varje fall uteblir effekten från loppfrön då själva gelen inte uppstår. Linfrökaka bildar en liknade gele, den är en restprodukt bl a från tillverkning av linfröolja. Vill man ha en smörjande effekt så är det paraffinolja som gäller, och man måste nog få i hästen minst 2 dl eller helst lite mer för att få den effekt man vill ha.

Linfrökaka innehåller inte cyanid, däremot cyanogena glykosider.

Se till att hästen får i sig tillräckligt med vatten, hink i box, vatten ute osv. Det jag givit min häst efter en förstoppningskolik i höstas är:

Vatten i hagen hela vintern, hink i box
Fritt grovfoder
Betfor
Magbalans vid foderbyte
Linfröolja
B-vitamin

Dessutom lång utevistelse, motion. Han har hitills inte haft någon kolikkänning.

Om linfrökakan varmpressats och luftats väl så har det försvunnit, kallpressas den så kan det bli högre halter kvar men långt ifrån de vi pratar om som finns i rena linfrön. Det är därför man blötlägger linfrön i hett vatten för att bli kvitt den rena blåsyran av cyanid, samma process sker även vid varmpress av linfrökaka och om det blir rester kvar så beror det på att den inte har luftats tillräckligt och då finns detta redan i torr vara.

De jag vet om ger kallpressad linfrökaka för att den innehåller mer omega 3 än varmpressad då den förstörs av upphettning. Så ska man ge det så är blötläggning ingen god idé. Man kan hetta upp kallpressad linfrökaka om man vill ge den blöt, men då förstörs som sagt omega 3.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 408
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka