Förebygga fång?

Lycanthrope

Trådstartare
Om ni har en häst som riskerar fång i framtiden, förebygger ni det på något vis då? Låter ni den inte gå på bete osv?

Jag har ju en shettis som snart blir 1 1/2 år, jag är jätterädd att hon ska få fång längre fram. I år gick hon på bete med de stora, inge jättebeten men en hage växer det rätt bra i. Vi tar en skörd där och sedan får de beta.

Bör jag använda betesreducerare nästa år eller helt enkelt inte låta henne gå i sådan hage alls?

*nojig* :o

Sv: Förebygga fång?

Min som har lätt för att bli tjock får enbart gå på mycket mycket magert bete. Hon har aldrig haft fång och aldrig visat tendenser, men jag vill inte ha det heller.
Hon hålls vanligen så smal som möjligt, nu är hon tjock för att hon vilat så mycket. I år har hon enbart gått på sand för att förhindra att hon skulle bli tjock. (Läs; Ännu fetare.)

De shettisar som står i stallet här hemma får gå i en hage med lite bete i (hagen ligger på ett berg så det växer inte alls så mycket), för att de inte ska få fång. Den ena har haft det, vilket inte alls var kul, och tja, det är ju shettisar, så de får helt enkelt nöja sig med det.
Våra övriga hagar är ganska stora och har inte särskilt dåligt bete, så där vågar vi inte släppa dom. Hade en ponny där nu, men han klarade sig inte länge fören han började få fång.

Så mitt tips är att ha henne i en hage med mindre mat. Man kan ju stödutfodra med lite hö i värsta fall.
Jag har ingen erfarenhet av betesreducerare, men det känns som att de ändå får lätt att få fång om de går i en hage med kraftigt bete, för de får ju ändå i sig en massa gräs då.

Det tråkiga är att hon kommer få gå själv isåfall, eller att någon får göra det iaf.

Har 3 hästar, en quarter (som säkert kan gå på bete utan problem), en nordsvensk (som klarar sig på lite bete) och shettisen då.
Eller så kanske jag kan göra en liten hage i den stora, där de stora får beta av först och sen kan hon gå där kanske.

Håll henne i form. Och håll koll på väder och väderförändringar, frost osv. Mkt regn efter lång torka = fet risk. Osv. Den enda kuse jag har haft fång på fick det på vintern = inget gräs. Och så regelbunden hovvård, såklart.

I övrigt har det funnits allt från miniatyrer till stora halvblod i stallet utan problem.

Hur ska man egentligen göra när de går på lösdrift?
Det blir ju frost på vintern, kanske kan man slå av allt gräs?

Stripp-beta. alltså, låt henne vara i en mindre del av den stora hagen, sen när hon ätit ner gräset så det är kort flyttar du staketet så hon har långt gräs att äta av igen, sen fortsätter du så. det är kort gräs som är farligt, det hästarna får fång av sitter nere i gräset... Se till att hon motionerar ordentligt dessutom, ialla fall så att hon inte är överviktig :)

Varför skulle den inte kunna göra det? Och sen är det väl svårt att säga att den är fångbenägen bara för att den är shettis...

Varför skulle den inte kunna göra det? Och sen är det väl svårt att säga att den är fångbenägen bara för att den är shettis...

Lösdrift är väl inga problem som sagt, däremot att tro att en shettis ska gå och beta sommartid på en odlad vall tillsammans med andra hästar, är som att be om fång.
att den är fångbenängen för att den är shettis har ju en hel del sanning i sig. Det är en mycket lättfödd ras som lätt blir överfet, i många fall för att den inte arbetar som en större häst gör, helt enkelt för att storleken inte gör den till en sån häst som faktiskt tränas och arbetas aktivt av gemene man. Men framför allt som sagt att den som ras är mycket lättfödd och därmed lätt blir smällfet om den tillåts

det bästa betet för en shettis tycker jag är typ skogshage, med lite gräs, ängspartier och skog blandat.Om jag inte hade möjlighet till det skulle jag ha den med betesreducerare på.

Jag har väl inte sagt att en shettis behöver vara fångbenägen? Det var en allmän reflektion, från min sida. Kan en fångbenägen häst (av vilken ras som helst) gå på lösdrift, dvs med allt vad det innebär av skiftande väder (som t.ex. frost eller torka) och därmed skiftande fruktanhalt i gräset? Det är väl ingen underlig fråga att ställa, eller:confused:?

låt henne få beta med förnuft och MOTIONERA henne så att hon inte blir överviktig. det blir för illa om man ska neka hästen gräs för att den kanske nån gång i framtiden skulle kunna få fång....

bete på sommaren är inte det farligaste, är vår, höst och vinter du ska se upp med. kolla på lillhagna.se så står det översiktligt om fruktannivåerna.:)

om du läser tråden så handlar det om en shettis som aldrig haft fång. men TS vill undvika att den FÅR det.

KL
Håller i övrigt med Centaur.

Min shettis får inte ett gram kraftfoder, aldrig. På inrådan av min hovslagare - för att förebygga fång. Och grovfoder med lämpliga värden (ej kraftigt) under hela vintern.

Sedan får man försöka hålla dem "smala" som andra skriver. Vilket ju innebär magert bete eller begränsat bete.

Min är 14 år nu och har aldrig haft fång, peppar peppar!!

Och så har jag själv en fråga..Ni som rekommenderar betesreducerare, hur lyckas man ha dem på utan att lilla hästen får skavsår? Min fick skav efter en dag med betesreducerare..

Behöver ingen föreläsning, trust me ;)

De shettisar som stått i "mitt" stall har alla varit typiska små lättföda individer, varav en haft fång tidigare. Men ingen av de fått fång hos "mig" men så har de arbetat också. Hade även en shettis som krävde MAT men den var mer av "travtyp" eller hur man ska beskriva honom.

det bästa betet för en shettis tycker jag är typ skogshage, med lite gräs, ängspartier och skog blandat.Om jag inte hade möjlighet till det skulle jag ha den med betesreducerare på.
Det har vi en :) Den är ganska stor med mycket skog och även äng, fast väldigt stenigt och ojämnt, så ingen ren äng liksom. Men det blir ju ändå gräs där. Kan ju stängsla bort en del av ängen men vad ska hon då äta under sommaren?

betydligt värre med trimmat, frostnupet gräs än långt övervuxet, näringsfattigt frostgräs om du frågar mig.
De betar där nu på sommaren så gräset är ju inte långt när det blir vinter. Hur undviker man att de plockar i gräset när det är frost osv?

De har ju fri tillgång på hö i år, så då borde de kanske låta gräset vara, men ibland är det ju godare. :crazy: Det här är för avancerat för mig, jag blir så förvirrad :o:cry:

Man kan väl ge tillskott i förebyggande syfte också, för att hålla magen bra?

Man kan väl ge tillskott i förebyggande syfte också, för att hålla magen bra?

det är vad jag gör med min 1-åring.
hon får en foderstat som ska hålla hennes mage i hyfs. dvs foderjäst, betfor, linfröolja..hon har fri tillgång till hö. sen får hon lite annat också men det är i andra syften.

betet här är i vanlig mening ett väldigt magert men inte för henne så hon har lagt på sig en del över sommaren som nu under höst och vinter ska motioneras bort.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21