SprinkleOfStars
Trådstartare
Hur såg de föl du har/har haft ut före och efter de tappade fölpälsen? tycker det är ganska fascinerande hur färgen kan ändras så mycket ibland och skulle väldigt gärna se bilder
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som fölunge var hon mörkt gråbrun med ljusare ben och ljus kring mulen, inte riktigt typiskt färg för blivande svarta hästar Pappan ärver svart medan mamman, som ni ser på bilden, inte kan det men är så mörkt brun att hon ser svart ut.
På datorn ser mamman svart ut?
Mamman ser svart ut i verkligheten med, men hon har absolut inga svarta gener för jag kollade upp flera generationer bakåt. Finns bara fuxar och bruna i släkten så långt man kan se pappan ärver dock svart men även brunt så jag har varit jätte-fundersam om hon verkligen är svart eller bara mörkbrun som mamman. Svarta föl brukar ju ha lite ljusare ben än vad min hade som föl och som sagt har hon under sommaren varit brunare än sin bruna mamma men idag är jag rätt övertygad om att hon är svart, bara att hon bleks av solen
Felreggade både mamman och fölet? Tja, som sagt så kan inte mamman vara svart så i det fallet nej. Min kan vara felreggad, men jag mejlade lite fölbilder till hingstens uppfödare och hon sa att hon var svart. Sedan blev hon ju kolsvart när fölpälsen fälldes men hon brukar vara kakaobrun när sommarpälsen fälls för att sedan bli kolsvart igenDom är inte felreggade då bara? Vanligt har jag märkt.
Felreggade både mamman och fölet? Tja, som sagt så kan inte mamman vara svart så i det fallet nej. Min kan vara felreggad, men jag mejlade lite fölbilder till hingstens uppfödare och hon sa att hon var svart. Sedan blev hon ju kolsvart när fölpälsen fälldes men hon brukar vara kakaobrun när sommarpälsen fälls för att sedan bli kolsvart igen
Här när fölpälsen började trilla hade ju hennes fölpäls blekts rejält så då var hon mer brun än gråbrun
Ettåring fotad i juli och då har hon blekts rejält
2månader senare har all sommarpäls trillat bort och då är hon svart igen
Juli som tvååring (förra året) så var hon inte alls lika brun som året innan om än brunskiftande
Hm, jag är lite frågande till om att stoet(Madicken) skulle vara felreggad. Hennes pappa är fux, mamman är vanligt brun och en helsyster är vanligt brun. Så bara det säger ju att hon omöjligt kan vara svart. Går man ännu en generation bakom (mormor och morfar) hittar man ytterligare en som är fux och en som är brun.Nä, alltså felreggat i släkten. Inte helt ovanligt med svart att dom är registrerade som svartbruna eller mörkbruna.
Jag skulle nog göra en färganalys på stoet.
Hm, jag är lite frågande till om att stoet(Madicken) skulle vara felreggad. Hennes pappa är fux, mamman är vanligt brun och en helsyster är vanligt brun. Så bara det säger ju att hon omöjligt kan vara svart. Går man ännu en generation bakom (mormor och morfar) hittar man ytterligare en som är fux och en som är brun.