Före detta galoppörer, starka??

C

chiiet

Jag har lagt märke till att vissa här inne skriver om sina så fruktansvärt starka fullblod, tänkte bara fråga om det verkligen är så många som har så pass starka f d galoppörer så de inte kan ridas på vanligt bett el möjligtvis eggbett?
Jag har själv haft och ridit en hel del fullblod, men har dock upplevt dem som väldigt känsliga och långt i från starka. Har iaf aldrig varit i behov av att betsla upp dom till t ex ett pelham. Däremot har jag ridit och ägt några halvblod som jag behövt rida på pelham eller jaktkandar i terrängen.

Sv: Före detta galoppörer, starka??

Mitt fullblod går bra att rida på vanligt bett.
Han är känslig i munnen men kan vara lite stark när man rider ut,
men inte så att man behöver betsla upp.

Snarare har det kanske att göra med att ridningen på banan och den engelska ridning vi ägnar oss åt inte riktigt går hand i hand... Har man aldrig ridit ett fulblod och köper en diret från banan kan man nog i första läget uppfatta den som stark eftersom den vill springa fortare när man tar i tyglarna.

Min före-detting har i och för sig inte debuterat fälttävlan ännu, men väl ett antal Hubertusjakter m.m. Hon blir väldigt stark första kvarten, ska vara först i fältet och springer på som ett jehu utan hämningar över hinder, stockar, stenar och you name it. Men när hon väl lugnar sig blir hon förhållandevis lätt att styra och bromsa på vanligt bridongbett. Jag har letat efter exempelvis pessoabett, men hennes mun är så liten att de bett jag hittat varit för stora, så samtliga jakter och tornerspel hon gått har varit på bridong, och även om det kan te sig lite okontrollerat i början så är det inga större problem.

Som roslagen redan påpekat så rider man väldigt annorlunda på galoppen. Jag har själv suttit på flera hästar som springer på fortare när man tar i tyglarna, helt enkelt för att de ridits så på banan. Lång ifrån alla jockeys lägger ner tid och energi på att hästens resa genom loppet ska vara bekväm och trevlig - det finns till och med dem som öppet erkänner att de bara vill att de själva ska se snygga ut i sadeln, oavsett hur det påverkar hästen...

Fullblod rids in så... asså så att ju mer stöd du har i tygeln desto fortare ska det gå... just för att det ska bli mindre slit i munnen... ;) när loppet är över så släpper jockeyn på tyglarna och ställer sig med raka ben i sadeln och detta betyder sakta av... och det blir ju vissa missförstånd mellan häst och ryttare då när man ska börja rida "engelsk" på de... :D

Min lilla pojke kan bli stark men aldrig så att jag behöver betsla upp :love: :love: :love: ... rider med ett vanligt dock ganska smalt tränsbett både i dressyr, hoppning och i skogen... dock skulle det kanske vara bekvämt att inte sitta och bli trött i armarna efter att man galopperat längre sträckor då han kan ligga på ganska bra :eek: ... men hellre trött än betsla upp... han är ju inte såååå omöjlig :rofl: ...

Min fd galoppör, tror han blev ridhäst 1998. Han är inte starkare än någon annan häst utan väldigt känslig och fin i munnen. Rider på tredelat men skulle säkert kunna ha mildare bett om man inte rider ut och racar :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! nu är jag lite ny här så jag hoppas jag gör rätt nu! haha till att börja med kanske jag ska berätta lite om min häst, som är ett...
2
Svar
32
· Visningar
2 542
Senast: rubytoo
·
Träning Jag äger en jättefin häst, en läromästartyp. Ett halvblod(lite fullblod också), sto på 10 år. Hon vill gärna bestämma tempot och...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: Eme_liie
·
Utrustning Har efter att jag läst lite trådar kommit fram till att jag har haft för stora bett åt mina hästar! :o Har bara användt det som jag gått...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Lindon
·
Utrustning Jag kan snart öppna bettaffär med alla mina bett, och ändå har jag inget som jag kan kontrollera kusen på i terrängen! Och eftersom han...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 435
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar