Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
orkar inte arr hästfolk är så dömande och älskar att klanka ner på varandra. jag är sjuk och jag ber om hjälp och tips men det jag får som svar är att jag inte kan rida.
till er som är kvar på tråden är min fråga vad det finns för positivt och negativt med att betsla upp hästen? och om min häst kommer bli okänslig om jag väljer att rida på detta bett några pass i veckan?
orkar inte arr hästfolk är så dömande och älskar att klanka ner på varandra. jag är sjuk och jag ber om hjälp och tips men det jag får som svar är att jag inte kan rida.
till er som är kvar på tråden är min fråga vad det finns för positivt och negativt med att betsla upp hästen? och om min häst kommer bli okänslig om jag väljer att rida på detta bett några pass i veckan?
haha, ja eller att jag har en extrem astma??
sassy det är precis så hon menar men de verkar ha missförstått mig. hon menar att jag ska begära mer stöd än jag gör men för den sakens skull inte vara hård i hand. jag är FÖR ödmjuk och snäll i min ridning säger de flesta. jag får ibland panik och bara släpper tyglarna för där vet jag att hon är avslappnad när jag gör det och jag kan tycka att jag stör även om jag bara håller en följsam kontakt och hon råkar bli lite spänd. när hon litar på mig brukar hon hitta en bra form, vissa dagar hittar vi inte dit för då sitter jag på och nojar mig för att jag är rädd att mitt stöd är för mycket eller för lite.
denna hästen är tränad på ett helt annat vis och det var inte din åsikt om hur jag rider jag frågade om. detta är en helt annan typ av häst som har inpräntat i hjärnan att springa rakt fram med huvudet uppåt för att få in så mycket luft som möjligt i lungorna. men jag måste lära om, det är det som är problemet. hon håller på att lära sig att hon ska ta ett stöd. men det är inte så lätt när hon från 1,5 års ålder gjort något helt annat! jag kan inte be henne söka sig neråt genom att driva fram bakbenen mer, försök att driva en galoppör i form utan att tappa kontrollen? givetvis ska jag rida fram henne till bettet, men hon rundar sig inte eftersom det inte finns i den galopp-världen.
Ditt fullblod är "omskolad" på graman, en styggelse enligt mig. Därför föredrar jag att köpa mina fullblod direkt från banan, så slipper man att någon klåpare har "ridit till" dem.
st.
HÄSTEN ska söka stödet mot en följsam hand. HANDEN ska INTE låsa fast hästen, då har man helt motarbetat hela syftet.
Du vill få hästen att jobba med bakbenen och därigenom höja under- och överlinje vilket medför en sänkt nacke. Det kan du ALDRIG göra genom att placera huvudet. När bakbenen arbetar som de ska (med resten av kroppen med sig) kommer huvudet rätt. Men det går inte att göra tvärtom, tro att huvudet kommer att få resten av kroppen att jobba.
Du behöver inte ett nytt bett. Du behöver annan ridning och en ny tränare.