Fördröjd leverans på vara beställd på webshop

Sockerbit

Trådstartare
Beställde nyligen en produkt från en stor webbutik, en vara som ingår i deras standardsortiment men lik allt annat hos dem så beställs det från tillverkaren när någon lägger en order. Leveranstid 7-10 dagar.

Men nu är det så att någon vara inte dykt upp och efter mailkontakt bedyrar dem att varan är på väg från tillverkaren till dem. Sen blir det helt tyst igen och 20(!) arbetsdagar går utan ett ord. Mailar igen och får nu info om att de råkat ta hem varan i fel färg och att det kommer att dröja ytterligare. Om jag förstås inte vill ha den i "fel" färg (utan någon som helst kompensation). De som stör mig mest är att de uppenbarligen suttit på infon att de beställt hem fel vara och att det kommer dröja ytterligare, utan att informera.

Vad har man för rättigheter? Häva köpet? Reducerat pris? Börjat bli oroligt tröttsamt. Via de flesta andra butiker hade de kunnat plocka hem samma vara på 4-5 dagar.

Om jag inte är ute så cyklar så blir det falsk marknadsföring när det står efter ett visst antal dagar vid beställning för hade du vetat om att det skulle tagit så lång tid hade du troligtvis inte beställt. Försök häva!

Jag tror att det kan vara från samma ställe som jag beställde en ridhjälm i december förra året. När den inte kommit i Juli fick jag pengarna tillbaka. Kommer aldrig mer att handla därifrån!

Nu ringde jag deras kundtjänst och hör och häpna, plötsligt trollar de fram varan i rätt färg :grin: Vad f*n har varit problemet all denna tid kan man ju undra. Sa att jag ville häva köpet och att vilken annan butik kan ta hem till mig på bråkdelen av tiden. Och nu jag fått en leveransbekräftelse per sms att posten mottagit godset och det är på väg. Ska man skratta eller gråta? :crazy:

Jag har också haft problem med att få varor ifrån denna butik. Numera kan jag passa på att köpa om de har rabatt (vilket de brukar ha när de stora mässorna är, ex falsterbo, friends, eurohorse), men jag är noga med att aldrig beställa något som känns akut.

Jag gjorde nämligen misstaget att beställa ett vintertäcke i slutet av november. Blev helt knäpptyst och när jag hörde av mig efter ca tre veckor sa de att täcket var slut hos leverantör men att det nog skulle komma snart. I mitten av januari fick jag mitt täcke... i FEL färg. Hörde av mig ang kompensation för jag orkade inte krångla när jag till sist hade fått mitt vintertäcke (stod utan vintertäcke med -20 ute var sådär roligt...). De var dock inte vidare tillmötesgående och sa att de inte kunde kompensera mig eftersom jag redan köpt täcket med rabatt. :mad:

Stod det att produkten var i lager eller en specifik leveranstid? Om det gjorde det borde det inte vara något problem att häva köpet, dessutom så är det väl fri retur?

Jag beställde något från den affären för inte länge sen, kom inom en vecka. Beställde från Skara H. samtidigt och det tog över två veckor. Båda produkterna skulle vara i lager och kom dessutom från samma leverantör (Källqvist). Verkar ofta bero på tur/otur om man får sin order snabbt eller får vänta en liten evighet. Båda Källqvist och Three Horses är snabba med att skicka ut varor till butikerna, när jag jobbade i butik så tog TH ofta bara 1 dag, K ett par dagar.
Men när det gäller varor från andra än svenska leverantörer som ej finns i lager kan det ta väldigt lång tid innan butiken får hem dem.

En webshop som alltid skickar snabbt är Horze, där händer det så gott som aldrig att det tar mer än 5 dagar trots att de tom skickar från utlandet. Jag tycker att det är jätteviktigt med snabb leverans! :)

Stod det att produkten var i lager eller en specifik leveranstid? Om det gjorde det borde det inte vara något problem att häva köpet, dessutom så är det väl fri retur?

Jag beställde något från den affären för inte länge sen, kom inom en vecka. Beställde från Skara H. samtidigt och det tog över två veckor. Båda produkterna skulle vara i lager och kom dessutom från samma leverantör (Källqvist). Verkar ofta bero på tur/otur om man får sin order snabbt eller får vänta en liten evighet. Båda Källqvist och Three Horses är snabba med att skicka ut varor till butikerna, när jag jobbade i butik så tog TH ofta bara 1 dag, K ett par dagar.
Men när det gäller varor från andra än svenska leverantörer som ej finns i lager kan det ta väldigt lång tid innan butiken får hem dem.

En webshop som alltid skickar snabbt är Horze, där händer det så gott som aldrig att det tar mer än 5 dagar trots att de tom skickar från utlandet. Jag tycker att det är jätteviktigt med snabb leverans! :)

De har inte något i lager i stort sett, leveranstiden är 7-10 dagar på allt. Men istället har jag fått vänta 20 arbetsdagar, totalt en månad exakt på dagen tills paketet nu dök upp, efter mkt påtryckningar. Det som stör mig mest att bristen på info, de lova att höra av sig men istället har de mörkat att de beställt fel och att det dröjer ytterligare.

Jag beställde eQuick från Horze för några dagar sedan, servicen är kanon! Skydden skickas från ett centrallager i Holland och har fått spårnummer så jag redan nu kan följa fram till leverans. Och dessutom fick jag personlig kontakt och information från deras kundtjänst om beställningen. De kolla dessutom upp andra storlekar till mig än vad de egentligen säljer, det kallar jag service!

Tråden har visst blivit censurerad... :grin: Vore trevligt om moderatorn förklarar varför. Företaget nämns inte vid namn och det som står är konkret fakta.

Nu är samma webshop i blåsväder för att de av misstag hade 85% rea.
Ja precis. Gick in på deras FB idag och läste inlägg från kunder innan denna senaste skandalen. Det verkar vara rutin att varorna dröjer uppåt ett halvår! Där de dessutom skickar fakturan till inkasso när kunden inte ens har fått någon vara... helt sjukt!

Det ska vara möjligt att häva köp om varan inte levereras inom rimlig tid.

I övrigt har jag aldrig haft problem med dom, brukar beställa rätt ofta därifrån. Typ enda e-handeln som säljer vettiga täcken i små storlekar och mycket körprylar. Det finns ju typ allt hos dom, uppskattat från min sida även om det ibland kan ta lite tid att få grejerna.

• Gilla
Reactions: Ace
De har inte något i lager i stort sett, leveranstiden är 7-10 dagar på allt. Men istället har jag fått vänta 20 arbetsdagar, totalt en månad exakt på dagen tills paketet nu dök upp, efter mkt påtryckningar. Det som stör mig mest att bristen på info, de lova att höra av sig men istället har de mörkat att de beställt fel och att det dröjer ytterligare.

Jag beställde eQuick från Horze för några dagar sedan, servicen är kanon! Skydden skickas från ett centrallager i Holland och har fått spårnummer så jag redan nu kan följa fram till leverans. Och dessutom fick jag personlig kontakt och information från deras kundtjänst om beställningen. De kolla dessutom upp andra storlekar till mig än vad de egentligen säljer, det kallar jag service!

Jag har ALLTID fått vänta MINST 2 veckor, oftast 3-4 veckor, på beställning från Horze trots att det jag beställt alltid funnits i lager....

Inte något ställe jag beställer ifrån om jag behöver sakerna inom 2-3 månader.....

Dock har jag en gång beställt från trådskaparens beställningsställe.

Efter flera månaders mailande fram och tillbaka lyckades jag få häva ordern då det jag beställt visade sej ha utgått ur sortimentet och jag inte var intresserad av en ordinär svart ersättning.....
Det jag beställde var i rosa med bling....
Så t.o.m. allmänna reklamationsnämnden tyckte att ersättningsvaran var orealistiskt...

Misstänkte dock redan i söndags när jag fick meddelande om deras superrea att det skulle vara kvalificerat båg och beställde aldrig något....

Vet precis vilket företag som menas.. Beställt därifrån en gång då de var dem enda som hade ett specifikt täcke i "lager". Beställde även lite annat smått. Får hem paketet efter väääääldigt lång tid och vad var det i paketet?! Inte täcket iaf! Då var det slut och inte kunde de höra av sig heller. Då hade jag givetvis avbeställt eftersom de andra små sakerna kunde jag köpt någon annanstans utan att betala frakt. Aldrig mer! :rage:

Klart att det är lätt att ha ett stort sortiment när man inte har någonting på lager. :banghead:

Jag tycker att det är rätt kasst att ovan syftade webshop inte är öppna med att de inte har sakerna på lager. Det är ju lätt att "ha allt" när man inte har något lager utan tar hem allt på beställning.

Jag har ALLTID fått vänta MINST 2 veckor, oftast 3-4 veckor, på beställning från Horze trots att det jag beställt alltid funnits i lager....

Inte något ställe jag beställer ifrån om jag behöver sakerna inom 2-3 månader.....

Dock har jag en gång beställt från trådskaparens beställningsställe.

Efter flera månaders mailande fram och tillbaka lyckades jag få häva ordern då det jag beställt visade sej ha utgått ur sortimentet och jag inte var intresserad av en ordinär svart ersättning.....
Det jag beställde var i rosa med bling....
Så t.o.m. allmänna reklamationsnämnden tyckte att ersättningsvaran var orealistiskt...

Misstänkte dock redan i söndags när jag fick meddelande om deras superrea att det skulle vara kvalificerat båg och beställde aldrig något....

Säker på att du inte beställt varor som har lång leveranstid? Vissa märken står det nämligen en annan leveranstid på.

Liknande trådar

Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar