Fördelar o nackdelar, stående kastration

S

sarre_hall

Jag ska snart ta o kastrera min 4-åring. Jag vill gärna göra det ståendes då det e ngr tusen kronor billigare. Men jag skulle vilja höra lite för-nackdelar med detta. Vad ska jag tänka på efter ingreppet? Motion? Pencellin?

Mvh Sarre

Sv: Fördelar o nackdelar, stående kastration

Ingen som vet lite om detta??

puttis puttis

Prata med din veterinär om det är lämpligt att kastrera din häst stående.
Det är inte alla man vill göra det på, tex oftast inte på hästar, över 3 år, tyngre hästraser, travare och andra hästar med vid inguinal kanal. Detta för att inte riskera att hästen får tarmframfall. Sen är det självklart också en risk på kastning och anaestesi när en häst skall kastreras liggande.

Vet.kom ut i höstas och kastrerade en 1,5-åring och två 2,5-åringar stående,tyvärr fick den yngsta lite problem efteråt och blev svullen men de gick ute hela tiden på lösdrift och rörde på sig och det va tydligen det bästa.
Jag hade tagit stående igen då det alltid finns en risk när de ska vakna upp efter narkos och kan skada sig rejält då de ska ställa sig.
Kanske tycker han att din är för gammal men jag hade frågat ändå.:)

skillnaden är väl att stående kan göras hemma och hästen knarkas ner och sedan lokalbedövning.

Annan verision är väl i så fal narkos och operation på en klinik?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Narkos är svindyrt i alla fall!

Att tänka på? Det lär veterinären ha koll på men jag kan tänka mig att hålla så rent i miljön runt hästen några dagar efter ingreppet...

delvis kl.

man kan kastera liggandes hemma med, här runt är det väldigt vanligt. då sys inte såret utan "lämnas öppet".

vi tar våra på klinik med op. och narkos, har bara valt den metoden sedan början av -80. då är det boxvila i en vecka-10 dagar med dagliga kontrollerade promenader och nogrann hygien i boxen, därefter har hästen gått ut i hage som vanligt.

veterinärerna här har sagt att det är den säkraste metoden när jag frågat runt (va lite inne på att kastrera en av våra stående för några år sedan men blev bestämt avrådd då han har mkt. fullblod i sig samt va över 3 år) men oavsett vilken metod man väljer kan det givetvis gå fel.

på den klinik vi valt att kastrera på kostade det för något år sedan 2500 kr, op och ihopsytt.
stående mellan 2000 och 4000 beroende på vilken vet. man tar ut
liggandes hemma mellan 1000 och 2000 beroende på veterinär.

Min vet gör bara stående, eller helst stående oavsätt storlek och ålder. Han tycker att det blir bättre då och att det är lättare att klippa sädesledaren på rätt ställe plus att tängern hänger som dom ska och det blir mindre blödningar. Han syr aldrig utan tvättar extremt noga både med tvål och vatten och sen med jod. Sen ger han alltid en dos pencilin och när han är klar så fyller han pungen med pencilinsalva.

Har aldrig haft problem med blödningar som varit i flera dagar som andra jag har prata med har haft. Svulla kan de göra och en fick som en påse framför snoppen med det var ingen fara utan gick bort av sig själv. Skulle bara se till att han rörde på sig eftersom det kom av att han stod för mycket still.

Min vet kastrerar inte heller året runt. Är det lerigt och kladdigt ute så gör han inte det och inte heller på sommaren.

Har aldrig varit med om annat än att veterinär kastrerat stående, hemma i stallet. Har aldrig haft några komplikationer på någon av hästarna. Jag har uppfattat att man helst undviker att lägga ner, om det inte finns särskilda skäl att göra detta, p g a större skaderisk på hästen.

Vi har kastrerat allt från shettis, russ, travare till halvblod.

(ska sägas att jag de första gångerna stod och ulkade lite lätt när jag fick äran att ta hand om "skräpet" efter OP:n:eek:)

en nyfiken fråga, vad har det med saken att göra att hästen har mycket fullblod i sig?

Ni blandar ihop begreppen lite. Kastration kan utföras på två sätt; betäckt eller obetäckt funikel. Det vanligaste är på obetäckt funikel - då sparar man färre hinnor runt testikel och lämnar såret öppet. På betäckt funikel lämnar man istället kvar lite fler hinnor vilket medför att risken för framfall genom den så kallade inguinalkanalen minskar.

Varmblodshingstar och lite äldre hingstar oavsett ras löper större risk att få tarmframfall, varför man ibland väljer att kastrera dessa på betäckt funikel. Detsamma gäller förstås hästar som har eller har haft pungbråck.

Kastration på betäckt funikel görs liggande eftersom sårhålan sutureras - lite knepigt att ligga under en stående, vinglig häst och fixa det... Ingreppet brukar utföras på klinik då det ställs högre krav på aseptiken.

Kastration på obetäckt funikel kan göras stående eller liggande allt efter smak och tycke. Det är upp till kirurgen, man tillämpar den metod man behärskar bäst eller som lämpar sig bäst i det enskilda fallet. Minishettis är t ex lättare liggandes! Fördelen med stående kastration är att man slipper kasta hästen med de risker det medför samt att risken för att det kommer smuts i såret minskar i fältmiljö. Jag personligen föredrar stående kastration.

Fullblod eller ej spelar ingen roll. Det är varmblodiga hingstar som har lite vidare inguinalkanal och löper lite större risk att få framfall. Detsamma gäller hingstar som är lite äldre (över 2-3 år) oavsett ras.

där ser man. fick bara förklaringen att tex. fullblod och quarter hade större testiklar/gångar och att risken då ökade yttligare för framfall och blödningar :crazy: samt även åldern då.

alltid lär man sig något nytt :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 869
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka