Förbygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Oktober
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 459
Sv: Förbygel?

inte den dåliga, den föråldrade. men men, det beror ju på vilken synvinkel man har på det hela. ;)

presonligen är jag 100% övertygad av att hästar mår bättre av att gå barfota, på lösdrift, utan onödig utrustning osv

Allra bäst mår dom kanske om man släpper dom fria allihopa och inte rider på dom alls? Nä nu tog jag väl i...
Men du har kanske rätt egentligen, men sen finns det vissa hästar som kanske inte kan gå barfota pga problem med hovarna osv. Men annars stämmerr det nog egentligen det du säger

Silly skrev:
presonligen är jag 100% övertygad av att hästar mår bättre av att gå barfota, på lösdrift, utan onödig utrustning osv

Hästar kan gå barfota, på lösdrift och fortfarande ha förbygel för att de behöver det, och nosgrimma för att det är snyggt emellanåt också, vettu ;)

deston mindre "bröte" desto bättre.... (opm det inte gäller skydd så klart :p)

Själv vill jag inte använda mer utrustning än nödvändigt, men en förbygel gör ingen skada där den sitter så vill du rida med den är det väl helt ok.

Olika färger på spännen och resår? ;)
*spysmily* ;) haha..
nej men skämt å sido, sånt spelar väl ingen roll men jag är matchningsgalen ;)
mycket snyggare och prydligare..

Men sånt kan jag säga märks inte speciellt väl..men är man matchningsfreak så får man vara det ;) Men ingen kan få mig att byta ut nått, hehe :p

_Runaway_ skrev:
En annan sak. Jag läste fär ett tag sen en artikel nånstans om att hjälptyglar, även martingals, på något sätt hindrar hästen att röra sig naturligt? Kan försöka hitta artikeln.

Ja det stämmer, det är en studie gjord på detta nyligen, och det inkluderade både martingal och mer renodlade hjälptyglar som graman.

självklart hämmar det i viss mån. du har en rem mellan frambenen på hästen som är spänd i sadelgjorden.
förbygel tycker jag märkbart hämmar bogfrihet/rörelsen
hos vissa hästar i viss mån, skulle aldrig använda för att det bara är snyggt.

det tror jag säker =) förbygeln kan jag inte tänka mej att den skadar nämnvärt men nosgrimman däremot bör man nog ha koll på, sår i munnen t ex kan var svåra att upptäcka

tycker det är helt okej att ha pullargrimma för att man tycker det är snyggt. även förbygel, men martingaldelen är väl rätt onödig om den inte behövs.
annars tycker jag att det är okej att ha grejer fast man inte behöver de, så länge det inte gör mer skada än nytta!

Men nu spelar det faktiskt ingen roll om du tycker att det märks jätte mycket för du rider ändå inte på samma ställe som jag, så du behöver endå inte se det...

Jag vill alltså inte ha meddelanden som handlar om andra saker än vad du tycker om att använda förbygel fast man ej behöver och vad du tycker om pullarnosgrimmor.

Jag tror att du har SÅ rätt:D
Jag stod i ett stall förut, där alla - och jag menar alla - klädde på sina hästar allt man kan tänka sig. Det var pullarträns, förbygel med martingal, skydd och boots, osv osv. På hästar som absolut INTE behövde dessa saker:D (de allra flesta var sega och lite motvilliga ponnyer). Även jag gjorde detta, jag såg det som en trend lixom:D och min häst behövde verkligen inte någonting av det nämnda. Jag fick en känsla av att det var en statusgrej - antingen för att det ser "dyrt" ut, att man har råd med sakerna och kan visa upp dem, eller för att, just som du sa, att det ska framstå som att man har en mer hetlevrad häst än vad man har. I det stallet handlade faktiskt det mesta om hur dyr sadeln var, hur många slags shabrak man hade i olika färger osv.
Nu har jag inte kvar den ponnyn utan har köpt ett piggt fullblod. Och nu köper jag endast det som jag anser är nödvändigt för ridningen ;)

Att ha förbygel fast det inte behövs - sure, allt som inte skadar/hindrar hästen tycker jag är okej. Så gälelr ju att ha en förbygel med resår, och tillräckligt löst.

Pullarnosgrimma hindrar hästen och jag vill INTE se dem som 'dekoration'. (Fast jag har gjort mig skyldig till just det när jag var tretton :angel:)

Så, min åsikt =)

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: BornAgain
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 187
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka