forbönder i hälsingland

N

NIRSGÅRD

i mars är det dags att för forbonde resanfr. hudiksvall till skästra marknad mellan ljusdal och järvsö och sedan hem igen.
forabuke.jpg
vi tränar nu hästarna för fullt för att konditionen och den mentala biten ska sitta. nästan varje helg kör vi längre turer för gemensamt fika vid någon knytpunkt där möter fler upp som också har platsen som vändpunkt på sin långtur. vi har verkligen jättekul.:) resan tar en vecka tur och retur fr.den 12 mars - den 19 mars. nu kom vi på den iden att det skulle vara roligt att hitta någon som ville filma och dokumentera resan. tips!! :idea:

Sv: forbönder i hälsingland

allstå...;) om någon film/media studerande med häst intresse vill följa med så ordnar vi plats.:)
om ni vill se mer från oss och resan så gå in på nirsgard.zoomin.se och på forbonde rubriken.
pylasskstra2007.jpg

Åh det låter kul att göra nåt "riktigt" :)

TyvÄrr SÅ Är Det Gummihjulsvagnar Som GÄller DÅ De Är SÅÅÅÅ Duktiga

tyvärr :(så är det gummi hjulsvagnar som gäller då de är såååå duktiga;) att sanda salta och ploga de aktuella vägarna ( se bilden i början av inläggen.) annars kör vi släde när tillfälle ges.

Jag ska försöka finnas i Skästra med kameran, även om jag inte är någon bra fotograf så ska jag väl kunna ta några bilder på er.

/M

Jag far på denna resa igen från Söderhamn :D
Känner ni någon som har ren skinn och andre dvs saker att lån aut pma mig! Troligen så kommer jagha en fotograf med mig beroende på hur de ser ut med folk.
Hoppas någon kan filma! Jag har en liten film från förra året fast inte hela vägen upp.

tyvärr :(så är det gummi hjulsvagnar som gäller då de är såååå duktiga;) att sanda salta och ploga de aktuella vägarna ( se bilden i början av inläggen.) annars kör vi släde när tillfälle ges.

Ja det är ju typiskt. Jag har varit med på två turer till Åsele vintermarknad, det är inte lika charmigt med gummihjul...

Sök på Plira Kulturteknik i Ö-vik, han har gjort några dokumentärer, bl.a om Österströms träjärnväg, där min gamhäst var med. ja, om du inte redan har fixat filmare förståss!

Nu är resan startad.:banana: Igår körde karavanen genom Hudiksvall mot Näsviken ,Nirsgård där alla hästar övernattade pigga ,fräscha MEN dyng blöta !!!:( det regnade hela dagen gissa om att vadmals kläder blir tunga i blött tillstånd men ingen frös! utom på händerna men så är det ju bara att gå bredvid hästen så är du snart varm igen.;)
startade i hudik gjorde:
thomas johansson med lindeman och amanda hagelberg ,medåkare
kristin nylander med bellton med matilda hellberg, medkörare.
perarne fockström med nicklas
madeline bohlin med seger med matilda hagelberg,medåkare.
ante svensson gåendes med vhilde som klövjehäst.
tova wrangfalk fick förhinder och blev istället hund sjuksköterska.
efter en liten incident med ett sittunderlag så vilar perarne f. med nicklas denna dag (torsdag) och ansluter troligen senare.
idag snöar det tack och lov knäppte lite bilder nu på morgonen. regnkläder,sopsäckar,presenningar och gummistövlar det kanske inte är så tidsmässigt gammaldags men de håller sig torra och jag tror inte forbönder förr skulle ha rynkat på näsan åt en riktigt bra regnrock och inte tror jag de hade detta skitväder heller.så de så . kameran är med på resan så om ni vill se mer får ni gå in på zoomin.nirsgard.se i ht idag finns en liten artikel sen var sv radio med hasse persson där och intervjuade .jag som är hemma och mockar ;)rapporterar efter hand.

Vilken dag och klockslag är ni i skästra vilken väg kör ni ,jag funderar på att åka ner då jag ändå har opåhälsade bekanta där TB

Årets höjdpunkt ska gå av stapeln och då går hunden och skadar sig,
det ska då alltid vara nått!!:(
Hilma står i stallet och är torr & mätt,tänk om hon kunde förstå vilken tur hon har att hon slipper gå 16 mil i regn!! ;)
Fick ändå en liten forbondedos när de kom till Delsbo igår och övernattade här hos oss(Kristin,vilken trevlig kar du har!!;)
Hoppas kunna möta upp dem när de är på väg tillbaka till Hudiksvall på måndag,kul om vi iallafall kunde få ett par tre mil som forbonde i år också!!:banana:
Kommer in bilder på vår hemsida såsmåningom, www.wrangfalk.se klicka på: Familjen/Towa/Forbonderesa
tills vidare ligger det ett par bilder på htpp://nixmoo628.blogspot.com
hoppas ni håller till godo sålänge.......

i skrivande stund är uttåget från marknaden.:bow: igår var vi med på intåget vår lilla Nelly 1år var mycket stiligt i sin forbondepäls som mormor sytt. det var färre hästar i år men alla skötte sig bra och inga större incidenter skedde. de har haft stadig nederbörd nu i 4 dagar så varför inte en femte! :crazy:tack och lov snö för det mesta. jag skrev en desperat tråd för ett tag sedan -vrål var är vintern?.. igår hittade jag den. efter vägen som forbönderna färdas. mycket julkorts vackert med snö på tunga gran grenar. tungt före för hästarna och de som är vänliga nog att gå bredvid hästen. årets forbonderesa går nog till historien annars brukar vi ha vargiskinns-hundskinnspälsar men i år hade de flesta gummipäls!!:rofl:

bild nummer åtta är vår häst lindeman och bild nio är ardennern bellton som har gör ett kanon jobb och håller jämna steg med nordsvenskarna. den sista vagnen är vår! va kul!:) filmen kommer att gå glödhet här i nirsgård jätte fin! när man sitter i tåget varken ser eller hör man nåt omkring sig, man är så koncentrerad på hästen. tex så har jag sett helt fel vilken häst det var som körde på grindstolparna vid intåget. ber om ursäkt för fula tankar där.. våra två ekipage´ är nu på väg tillbaka till hudiksvall. nu ikväll är de inkvarterade hos tova i fredriksfors som så generöst lånar ut en stuga. vi tackar och bugar.

Senast ändrad av en moderator:

så var de åter i Nirsgård!:banana:
imorgon går slutfinalen till hudiksvall . vi måste berömma de yngre flickorna som är med. trötta , skitiga, slitna men med humöret i topp . hästarna är borstade och omskötta innan de funderar på sig själva. det är bara att höjja på hatten. :bow: idag kom den där punkteringen som vi alltid väntar på men vis av erfarenhet så har vi däck på burk jodå allt finns på burk.;)

Så fick man då lite "forbondekänsla" när man hoppar på tåget under sista dagen,lite fuskigt att medverka i 2,5 mil istället för 16 mil....
Beata och Fyndig fick stanna hemma i år, istället fick Hilma göra resan för första gången, alltid kul att kunna introdusera fler hästar på den här typen av körning.
Vädret var inte på vår sida för fem öre, snön vräkte ner istort sett hela tiden, inte illa att pricka in en hel forbondekörning (som pågår i 8 dagar!!) med dåligt väder!! :crazy:
Helt imponerad av både hästar och folk, framförallt ungdomarna, inte många som skulle vilja sitta bakom en hästrumpa under 8 dagar bland nutidens ungdomar, så en stor eloge till tjejerna :rofl: :D
Beklagar att jag inte hade en kamera med mig, skulle viljat ha ett kort när två stycken forbönder, iklädd vargpäls,(ni var så stiliga killar)
bytte däck efter en punktering, ja ni läser rätt, två punkteringar på samma resa, (men olika vagnar) är det optimal tur eller otur!!??
Men bilden sitter på näthinnan ett tag framöver..........
Körningen genom Hudiksvall var mäktig, trots en "mindre" insident"
som tur var inga skador, men en rejäl tankeställare på vilket bett man använder i stadstrafik!!! :angel: :cool:
Stort tack till er alla som möjligt gjort denna årets resa, om inte ni gjorde allt omkring med bokning av stall, boende och mat så skulle vi andra stå oss slätta , tack tack!!:bow:
Har försökt boka in ett kanonväder till nästa år, att varken folk eller fä blir sjuka eller skadade och inte minst,att vi får en super rolig resa
tillsammans med glada vänner och arbetsvilliga hästar som inte ser spöken, tror ni att jag bett tillräckligt snällt??:p
Om inte, skicka ett PM om vad man kan göra mera!!! :p

Som gammal höodlare har jag prövatallt jag vet bett snällt svurit hotat knäppt händerna gjort korstecknet hyttat uppåt med knuten näve inget har hjälpt .

Är det någon som kollar hästarna under resans gång? Tex. en veterinär?

Nej ingen kollar hästar vilket är synd men man kör efter förnuft iallafall en del. Och det var jag som tvärade frö mycket! here jisses jag missade stolpenmed en dm! fy mig! :o Men utkörningen var då detso bättre. Två stopp blev de i backen upp pg av för tugnt lastad vagn men stoppen gick bra endå.
Så skönt att vara hemma efter 8dagar på resväg hästen är ompysslad och klar för vila två dagar.
Fick genom föra resan hem själv då me dresande transporetade sin häst hem på söndag då hon markerade på frdag gick rent sedan men hon vågade inte chansa. SÅ tre dagar blev de hem själv i snö snö snö snö och åter snö!
Kul med filmen! Absolut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka