Förbjud partibidrag

landsbygdsbo

Trådstartare
Tillåt endast bidrag från fysiska människor.

Då blir det betydligt svårare för bolag och organisationer att köpa sig röster och makt;)

Sv: Förbjud partibidrag

Nej. Regler har vi nog av.

Däremot borde det redovisas vilka som bidrar med större summor.

Nej. Regler har vi nog av.

Däremot borde det redovisas vilka som bidrar med större summor.

Jo, det skulle ju drabba de två största partierna där det känns..i plånboken.

Och de stora drakarna skulle få lite svårare att trycka ner de små.

Ännu bättre vore det att komplettera förbudet med att ta bort partistödet som staten betalar ut.:sneaky:

Jo, det skulle ju drabba de två största partierna där det känns..i plånboken.

Och de stora drakarna skulle få lite svårare att trycka ner de små.

Ännu bättre vore det att komplettera förbudet med att ta bort partistödet som staten betalar ut.:sneaky:

Visst vore det bra. Men det kommer aldrig att hända! Makt korrumperar, så är det bara! Varför skulle Sveriges riksdag rösta igenom något som är ofördelaktigt mot partierna?

Fel! Det skulle drabba det största pariet mycket men inte i lika hög grad det näst största.

Vadå fel? Jag skrev ju att det skulle drabba de två största partierna.
Ingenting annat, inte vilket som skulle drabbas hårdast.

Men det mandatberoende statliga partistödet, där skulle ett avskaffande drabba SaP hårdast;)

Jag skulle snarare säga förbjud alla partibidrag och behåll det statliga partistödet. Då spelar det ingen roll hur pengastarka knösar du har i din väljargäng. Ditt förslag innebär enbart att sponsringen av partierna flyttas från organisationer till enskilda männniskor och därmed kommer vissa pengastarka individer köpa sig personlig makt istället för att deras organisationer köper sig den makten. Vinsten i det är enligt mig obefintlig.

Jag tycker man ska vara fri att bidra till vad man vill. Däremot tycker jag att det ska vara öppet i partierna vilka som skänkt.

Jag skulle snarare säga förbjud alla partibidrag och behåll det statliga partistödet. Då spelar det ingen roll hur pengastarka knösar du har i din väljargäng. Ditt förslag innebär enbart att sponsringen av partierna flyttas från organisationer till enskilda männniskor och därmed kommer vissa pengastarka individer köpa sig personlig makt istället för att deras organisationer köper sig den makten. Vinsten i det är enligt mig obefintlig.

Nej inte direkt, det skulle innebära att företag och organisationer inte skulle kunna stödja den politiska inriktning som gynnar dem. Alla inser ju hur fel det är att RLF skulle få bestämma om vi ska ha mer eller mindre EU-bidrag, oavsett vad folket vill. Samma sak gäller ju om IKEA eller ngt annat storföretag går in och reglerar villkoren på arbetsmarknaden politiskt eller varför inte om LO går in och gör detsamma eller??:sneaky:

Partibidraget är ju idag baserat på partistorlek, ungefär lika rättvist som EU-bidraget, när det går till de stora godsen i Skåne istället för den lilla gården i småland.....Men jag förstår att sossar inte gillar tanken

Jag tycker man ska vara fri att bidra till vad man vill. Däremot tycker jag att det ska vara öppet i partierna vilka som skänkt.
Javisst, som privatperson ska du ha rätt att bidra till vilket parti du vill.
Men att som företag eller organisation?...O_o

Om nu ex IKEA väljer att backa upp SD med 100 mille exempelvis?

Jag tycker även företag ska vara fria att göra vad de vill för sina pengar, bara de inte skänker till SD ;) Svår diskussion m a o..

Jag tycker även företag ska vara fria att göra vad de vill för sina pengar, bara de inte skänker till SD ;) Svår diskussion m a o..

Egentligen inte.
Alla partier skulle vara tvungna att redovisa sina bidrag.
Bidrag under 1000 skulle kunna tas emot anonymt.
Inga juridiska personer skulle få lämna bidrag endast fysiska.

Då slipper du frågeställningen om LO skänker 15 mille ett år till SaP eller IKEA samma summa till SD. Det skulle vara olagligt i båda fallen;)

Och visst företagen ska få vara fria att göra vad de vill med pengarna, men de politiska partierna skulle inte få ta emot eller hantera dem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 416
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 613
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur