Förberedelser

Z

zahleka

Hur brukar ni förbereda er inför tävlingar? Står hästen på box eller i hagen? Föredrar ni att sova hemma eller övernattar ni hellre på tävlingsplatsen? Hur motionerar ni hästen veckan innan tävlingen? Utfodringen, hur gör ni med den? etc. etc...

Sv: Förberedelser

23 visningar och inte ett svar.....Finns det ingen som förbereder sin häst på något speciellt vis. Kan vara bra att veta för ett blåbär som mig:bump:

Hemligt....:cool:

Nej då. Jag vill ha min häst färdigtränad minst 4 veckor före tävlingssäsongen. Då trappar jag ner träningen, men en vecka innan går han ett lite tuffare jobb. Sen normalrids han lite sista veckan, gärna lite volter och lösgörande arbete.
Ungefär 2-3 dagar innan ritten rider jag en runda med dels en lungöppnare, riktigt snabb galopp i 2-300 meter, samt en sträcka i snabb trav, för att känna att han känns ren i gången.
Ändrar inget i foderstaten. Däremot får han en ordentlig dusch med schampo kvällen innan tävling, sova ute eller inne beror på vädret ute.

Apropå schampo....har linimentschampon någon positiv inverkan på hästen?

Det borde det väl ha, men det är inget jag känner behov av att använda.
Jag gör rent min häst för att det inte ska kunna bli onödiga skav, och att det ser så himla illa ut med stora smutsränder överallt när de svettas.
Det går aldrig att borsta dom lika rena som de blir av att bli spolade.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
2 050
Senast: hamilton1
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 709
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka