Förberedelser...

Mansoura

Trådstartare
Jag undrar om någon kan svara på hur jag kan förbereda mitt sto för betäckning. Veterinär? Vitaminer? Annat??
Det gäller ett 15-årigt arabsto som aldrig haft föl tidigare. Vi ska försöka få henne betäckt i juni, naturlig betäckning. Hon är frisk och i gott hull. Äter finfint hösilage och lite krafft, betfor, vitlök, steeljoint och morötter.
Jag känner mig lite orolig att vi ska få problem då hon inte är så ung längre och vi inte tagit föl på henne tidigare.
Vad göra?! Verkligen tacksam för svar
//Lova ooch Musse

Sv: Förberedelser...

Jag skulle inte göra annat än att se till att hon är i bra hull.
Kontrollera dräktighet på 16 dagar.
Visar det sig då att hon ej blivit dräktig skulle jag ta ett bakterieprov.
Ser ingen anledning att ta provet innan.

Jag undrar om någon kan svara på hur jag kan förbereda mitt sto för betäckning. Veterinär? Vitaminer? Annat??
Det gäller ett 15-årigt arabsto som aldrig haft föl tidigare. Vi ska försöka få henne betäckt i juni, naturlig betäckning. Hon är frisk och i gott hull. Äter finfint hösilage och lite krafft, betfor, vitlök, steeljoint och morötter.
Jag känner mig lite orolig att vi ska få problem då hon inte är så ung längre och vi inte tagit föl på henne tidigare.
Vad göra?! Verkligen tacksam för svar
//Lova ooch Musse
Jag skulle ta bort vitlöken. Eftersom forskning visat att långvarig användning av vitlök på häst kan ge blodbrist, så skulle jag inte chansa om jag ville få mitt sto dräktigt.

Varför väntar ni så länge, förresten? Juni är i o f s perfekt om man inte vill ha föl förrän det är nästan sommar, men med ett 15-årigt sto som inte haft föl förr så kan det krångla och då har du inte lång tid på dig.

Carina på Silver Arabians

Ja det är ju svårare att planera när man inte är säker på att det går som man vill. Juni känns också som en bra tid att flytta henne till hingsten, då vi kan ha henne på bete. Det känns ändå som att hon har alla förutsättningar att bli dräktig, förutom åldern...

Jag ska tänka på det där med vitlöken. Tack för era svar!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 340
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 475
Senast: Bobloblaw
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 408
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka