förberedelser - tävling

J

jagvillvaraifred

Hur förbereder ni er innan tävling? Vad göra ni och när gör ni det!

Sv: förberedelser - tävling

Hej!
Träna är det stora plusset inför tävlingar, annars känns det nog inte så roligt att komma till en tävling med en häst som inte känns riktigt på G. :crazy:

Dagen innan tävlingen är det bara att fixa alla saker som ska med och även hästen. :bump:

Jag brukar rida i skogen två dagar innan, bara för att mysa. Vi är ute minst en timme i blandat tempo. Dagen innan tävling vilar han. Bara för att han ska vara riktigt sugen på att hoppa. :)

Det funkar med min häst, men de är olika, man kanske behöver träna på markbommar o lydighet dagen innan, det beror på hur lydig hästen är. :D

(Vi tränar hoppning för instruktör 1 gång i veckan.)

Hon jag har nu trimmar jag bara lite på dagen före, så hon lyssnar ordentligt framåt och bakåt och är mjuk i sidorna, ingen hårdträning, bara så gasen och bromsen fungerar ordentligt :smirk:

Sen borstar jag å flätar kvällen före och packar så jag slipper gå upp så tidigt på tävlings dan ;)

Om det bara är en endagars tävling och hästen ska gå max 2 klasser så blir jag glad om min tränare kan komma dagen innan och ha lite markarbete med mig o ponnyn. Ingen hårdträning, men det är bra att hon är där och känna att, som de andra säger, gasen och bromsen fungerar och träningar lite anridningar och bommar och så. Det fungerar superbra :) Sen är det det vanliga... Gör hästen oh utrustningen fin, packar in i transporten och så. På morgonen är det bara att borsta av, klä på hästen och tuta o köra :D Då åker man med gott självförtroende när man känner att hästen är fin och att vi är på g eftersom vi har kännt på det dagen innan! Man måste komma till tävlingen och känna att man kan, vill och ska. Då går det bäst :banana:

Nogran träning hela året är a och o. men dagen innan rids hästen/hästarna ut och vi packar all utrustning när alla är ridna. Badar sen hästarna och låter dom gå ut i skrittmaskinen. När dom är torra borstar vi av dom lägger sen på rena täcken och lindar benen.

På morgonen går vi upp och fodrar ca 2 timmar innan vi åker. går sen och äter frukost ca ½ timme. När vi kommer ut till stallet igen borstar vi hästarna, byter till sponsortäcken och sätter på dem transportskydd sen lastar vi och åker!:banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vår reporter Per Skoglund är redan på plats och bjuder på en förhandstitt. På schemat står allt från att lära sig hur en internationell...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Midsommarhelgen innebar ett äventyr till Skåne. Tillsammans med min häst Queen Elisabet åkte jag till Munka Ljungby för att tävla...
Svar
0
· Visningar
95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur