Förberedelser inför betäckning/semin?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 249

Luchador

Trådstartare
Finns det några generella goda råd för hur man kan få stoet "på bättre humör" inför betäckningen.
Har hört att gräs förbättrar brunsten, har även hört något om solterapi men vet inte riktigt hur det fungerar.
Har även hört att det hjälper att de går med andra brunstiga o dräktiga ston.

Hur ligger det till? Vad är sant o vad e myt?
Vad kan jag göra för att mitt sto ska ha bättre chanser?

Sv: Förberedelser inför betäckning/semin?

Nehe? Inte det.. :crazy:
Måste ju finnas nån med goda råd?

kul, också lite nyfiken fall någon har något att tipsa om..

Ett bra och enkelt råd är att se till så att stoet är i bra hull. Det underlättar både brunst och dräktighet.

Jo det där med gott hull vet jag, och att de helst ska vara klara med hårfällning innan man försöker betäcka. Men har hört massa annat konstigt om solljus, vissa vitaminer etc. Vill få lite sådant bekräftat!

Det viktigaste är att stoet har bra hull. Alltså en bra foderstat.
Sen ska hon vistas mycket ute i ljuset. Helst ihop med andra hästar.
Sen givetvis tillgång till att äta färskt gräs.

Har stoet detta så finns det ingen anledning att hålla på coh dutta med nåt annat.

Mitt tips är, att när det väl e dax att åka.. se till att åka i god tid inna hon börjar brunsta.. Min flicka tappade brusetn när hon kom.. va brunstig när vi åkte:S

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 919
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka