Förberedelse inför tävling

D

Duschess

Hej!
Jag undrar hur ni förbereder er inför en tävling, alltså hur ni lägger upp träningen... Sedan undrar jag också hur mycket ni tävlar i månaden.. Jag ska börja tävla min d-ponny som har vilat nu och jag undrar bara hur ni gör med era hästar.

jag lägger inte upp träningen någe speciellt inför en tävling, jag rider som jag brukar, dock ta det ngt lugnare dagen innan tävlingen, se till att hästen är mjukgjord ordentligt och så, rida ett ordentligt pass, men ingen hårdkörning liksom.

Hur mycket jag tävlar är olika, ibland kan det dröja en några månader mellan och ibland kan man köra en tre helger på raden...

Det närmsta jag har lagt två tävlingar var med 12 dagar emellan. Det kändes ganska lagom, jag brukar försöka hålla 14 dagar emellan annars. Men jag har ju bara tävlat unghästar de senaste åren, så jag har tagit det ganska lugnt. :cool:

Jag har dille på scheman etc, så om jag vet att jag har en eller flera tävlingar att träna för så lägger jag upp träningsprogram för tiden före och strax efter eventen. Har precis skrivit träningsprogram för båda mina hästar från idag till och med nyårsafton... De kan ju komma att förändras om nån av dem blir skadade eller så, men i dessa program har jag fått in precis den träningen jag vill att de ska ha plus samtliga hösttävlingar. Nu gäller det bara att hålla dessa program i alla fall någorlunda... :smirk:

Jag brukar träna på det som inte gick så bra på förra tävlingen eller det jag tycker måste bli bättre. Veckan innan en tävling rider jag som vanligt och dan innan tävlingen, om det är hopptävling så brukar jag bara ta det lite lugt typ bara skritta eller skritta och jogga henne lite. Jag brukar också massera henne någon dag den veckan.

Det är ju inte direkt smockat med tävlingar här uppe. Men jag ska tävla 2ggr i Augusti, tvådagars. Nästa månad är det också två, en tvådagars och en tredagars. osv. Det är alldelens lagomt för min ponny.

Tränar som vanligt, men rider inte ett så hårt pass dagen innan. Utan kollar bara av att hon lyssnar och är mjuk, kan göras både på ridbanan och i skogen.

När jag sätter igång mina efter betet brukar jag antingen rida 2 grr om dagen (lungt) eller så rider jag 1 gång, och så går dom i skrittmaskinen 1 gång om dagen.
Veckan innan tävling tränar jag hoppning en gång, på tisdagen eller onsdagen, även om jag ska rida ett meeting. då får dom ta det lugnt veckan efter istället.
Dagen innan tävling rider jag dom alltid mjukar upp lite lugnt...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 175
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve