Förberedelse inför kvaliteén?

the_connemara

Trådstartare
Förutom just ridningen och konditionen under ryttare, hur förbereder man bäst för en heldag borta på en ny plats med massa andra hästar? Många unghästar blir ju trötta i huvudet och bara "dör" när det blir så mkt på en gång.

Träningar borta e ju en grej men hur "långt" ska man gå med en såpass ung häst? Ska den ex ut på ngn clearround o kolla runt på bortaplan? Eller ska den rentav ut på ngn tävling innan? Eller kanske ngn "borta-träning"/premiering eller liknande där den sover över natt?

Tips o funderingar?

Sv: Förberedelse inför kvaliteén?

visade min på kvalitén förra året.

Allting runtomkring tränade vi inte mycket på tyvärr.
Det enda jag kan rekommenddera är att åka till många olika ställen och rida. Även rida ihop med olika hästar och vara på ställen där det finns mycket hästar samtidigt.

För mig vardet inget alternativ att ta ut han på clearrounder & tävling då jag tycker kavlitén tar tillräckligt på fyraåringarna. Så jag åkte till olika ställen och red och såg till att han var lugn om det komokända personer andra hästar och liknande.

Sv: Förberedelse inför kvaliteén?

Jag åker på flera cr innan med min ponny. Han ska t.om. vara med på new forest sm innan kvaliten oxå och han är bara 4. Han är så stabil i sig själv så jag anser att han klarar det. Är så cool på nya platser redan så nu ska vi börja ta det lite lugnare... Så

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 482
Senast: inverterad
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka