Förberedelse inför cykling med hund

Jag kör upp till fyra hundar med cykel, och då drar de fullt ut. Har stamlinan fäst i midjebälte.

Jag kör upp till fyra hundar med cykel, och då drar de fullt ut. Har stamlinan fäst i midjebälte.

Jag började undra om det bara var jag som körde med hunden fastsatt i midjebälte :D

TS,
Jag kan typ inte cykla, så jag måste ha båda händerna på styret :D Jag fäster henne i expanderlina i midjebälte, och sedan har hon en nomesele som hon drar i. Hon ligger alltid framför cykeln, vilket jag tycker underlättar.
Vi cyklar dock mest bara skogsväg/mindre trafikerade vägar. Vi köpte en kickbike i höstas och sedan dess har jag inte cyklat med henne.

Jag började cykla med min unga hund i höstas och för mig var det viktigast att han skulle lära sig att vara lugn och att hålla samma tempo som cykeln utan att vare sig dra i kopplet eller sacka efter/stanna upp. Jag satte mig helt enkelt på cykeln med koppel i handen och cyklade lite lugnt. Beröm när han skötte sig bra och tillsägelse när han inte gjorde det. Det hela blev väldigt okomplicerat, han skötte sig galant.

Min vuxna aussie är helt rabiat, henne vågar jag inte ha kopplad vid cykeln för hon är helt galen. Hon springer istället lös och då är det viktigt att hon inte bryr sig om folk/hundar/djur och att hon på kommando kan komma in och springa "fot" med cykeln.

Förhoppningen är att när vintern är över så smått börja cykla med Filimon för att han långsamt ska få upp lite bättre flås än han har just nu. Frågan är dock, vilken förberedande träning är bra att göra innan man faktiskt börjar? Han är ung (1½, och nej, vi kommer inte cykla några extrema distanser ännu) och därmed rätt bånglig och "ungkarlsaktig" fortfarande. Jag vill inte hamna i en situation där han drar omkull en för att han tänker att han ska tvärnita och slafsa i en tikpöl i vägkanten. Det är en stor hund, 41 kg, så han har ju alla möjligheter i världen att kunna hitta på saker som gör att man står på öronen. Han har också en tendens att bli stark, speciellt när man möter andra hundar så där är ju också en riskfaktor, att han plötsligt får krut under tassarna och drar på för att han ser en hund längre fram, eller tvärnitar/kastar sig åt sidan för att vi passerar en hund.

Vad har ni för bra tips gällande hur man lägger en bra grund för att senare kunna cykla med hunden utan att riskera ett besök på akuten efter 200 meter?

Kan säga att jogging inte är något som funkar i längden eftersom mina knän inte håller för att springa i den utsträckningen som skulle behövas för att utmana hundens flås på det sättet.

Vid 18 månader kan du köra på rätt bra, så länge hunden har schysst grundkondis. Jag börjar köra in mina vid 9-10 månaders ålder och somras cyklade vi milen i travtempo. Yngsta hunden var då ca 18 månader. Igår drog hon 9 km kickspark i fullt tempo.

För min del är det viktigaste lydnaden. Hunden ska lyssna på "här" "gå" och "stanna". Den ska också ha förstått konceptet med arbete. Det kan lätt läras in under promenader. Gå i rask takt och tillåt inget sniffande eller påhitt. Fokus ska vara framåt. Lägg in kommandona till och från.

Springer ger jag inte mycket för. En hund på 40 kg drar hela cykeln i diket om den vill, oavsett springer. Jag cyklar mina lösa, med koppel i handen eller i dragfäste. Ska de dra har de dragsele. Är de kopplade har de halsband. De äldre i vanliga Hurrta, medan odågan har länk. Henne kan jag behöva ta tag i ibland. Det finns inget utrymme för diskussion när de cyklar i koppel utan då är det my way or the highway. Det är också vad jag lär in sist. Jag börjar alltid cykla med hunden lös.

Jag började undra om det bara var jag som körde med hunden fastsatt i midjebälte :D

TS,
Jag kan typ inte cykla, så jag måste ha båda händerna på styret :D Jag fäster henne i expanderlina i midjebälte, och sedan har hon en nomesele som hon drar i. Hon ligger alltid framför cykeln, vilket jag tycker underlättar.
Vi cyklar dock mest bara skogsväg/mindre trafikerade vägar. Vi köpte en kickbike i höstas och sedan dess har jag inte cyklat med henne.
Vi får bilda klubb, jag kan inte heller cykla ;)

Jag har "förberett" den tiden det tar att värma upp hunden, sedan har jag sonika hoppat på och börjat cykla. Jag tycker faktiskt att man blir starkare på en cykel, eller att hunden blir svagare när den rör sig så snabbt. Jag har i alla fall aldrig haft problem att styra, trots att jag alltid håller kopplet i handen (om hunden är kopplad) och har cyklat med upp till 5 stora hundar samtidigt. Det man ska vara försiktig med är så att hunden inte kommer för nära hjulen.

Jag har "förberett" den tiden det tar att värma upp hunden, sedan har jag sonika hoppat på och börjat cykla. Jag tycker faktiskt att man blir starkare på en cykel, eller att hunden blir svagare när den rör sig så snabbt. Jag har i alla fall aldrig haft problem att styra, trots att jag alltid håller kopplet i handen (om hunden är kopplad) och har cyklat med upp till 5 stora hundar samtidigt. Det man ska vara försiktig med är så att hunden inte kommer för nära hjulen.
Jag upplever att många hundar blir "förigare" när man rör sig tillsammans i högt tempo. De blir måna om att hålla ihop som grupp på ett annat sätt än när man strosar omkring.

Jag upplever att många hundar blir "förigare" när man rör sig tillsammans i högt tempo. De blir måna om att hålla ihop som grupp på ett annat sätt än när man strosar omkring.

Ja något sådant kanske. Det märks att de gillar att vi plötsligt rör oss i samma tempo i alla fall, och springandet blir ett sorts arbete som de tar på lite allvar.

Jag sitter här och fnissar lite, jag har cyklat med 3 weimaraner samtidigt, SÅ farligt är det ju inte:D

Jag håller alltid kopplen i handen och har halsband om de inte drar. Och har hundarna på höger sida, vilket är det som brukat vara problematiskt för mina, för de är indrillad på vänster sen valpålder. De får kissa/bajsa innan och sen springer vi tills jag tycker att vi stannar (mina är helt galna, så det brukar vara jag som vill pausa:)).
När jag lär dem är jag väldigt tydlig med att de måste hålla koll på framhjulet, jag går bredvid cykeln och svänger hjulet både mot och från hunden. För mina tjockskallar brukar det inte vara en nackdel om de förstår att hjulet kan köra på dem om de inte har koll, men det är väldigt olika på olika hundar.

Jag använder mest "akta" och "vänta". Vänta är när vi saktar in och akta är för när jag svänger mot hundarna.

Hahaha exakt dom kommandon jag har :D och "här" om de ska ha uppmärksamhet och jag ska svänga från dom.

Brukar också svänga lite med framhjulet mot dom och eventuellt putta lite så de lär sig ha respekt för cykeln.

Jag ska köpa en kickbike eller en trehjuling innan jag vågar mig ut med mina odjur.

Sambon håller på och kör in Dalmatinern, jag fick hålla i kopplet och styra i början när sambon cyklade så att hundskrället förstod att han inte kunde springa ner i diket eller springa fram framför cykeln för att sedan stanna och bli påkörd. Han är inte det smartaste djuret i världen. :angel:

Min Aussie får gå promenader med cykeln på sidan. Han tycker att däck och hjul är något som han borde valla! :meh: Så vi håller på att vänja oss av med det.

Sen övar vi på stop och "go". Typ en start och stoppknapp. Höger och vänster får komma sen. Oftast så brukar jag ropa "this way" och peka när jag vill byta riktning när vi är ute och går.

Jag tänker inte "cykelpromenad" när jag cyklar med Billy, utan jag tänker drag.

Han är alltså framför cykeln, i sele med expanderkoppel. Beroende på ambition har jag honom antingen i handen eller i midjebälte. Under våren fixar jag nog ett riktigt fäste. Vi har typ tre grundkommandon utöver "STANNA!": jag smackar som om han vore en häst vilket betyder "framåt marsch och full fart framåt", "hepphepphepp" som betyder "var uppmärksam nu!", "ssss-ssss" som betyder "sakta ner". Riktningar har vi inte lärt in.

Lektion ett är att hunden lär sig att gå framför cykeln.

Fått massa bra tips. Det är bara att börja när snön och isen väl är borta. Kanske skulle sänka sadeln på cykeln lite så att man når ned till marken och kan sätta i fötterna om det skulle krisa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka