Förberedelse inför cykling med hund

iNHALE

Trådstartare
Förhoppningen är att när vintern är över så smått börja cykla med Filimon för att han långsamt ska få upp lite bättre flås än han har just nu. Frågan är dock, vilken förberedande träning är bra att göra innan man faktiskt börjar? Han är ung (1½, och nej, vi kommer inte cykla några extrema distanser ännu) och därmed rätt bånglig och "ungkarlsaktig" fortfarande. Jag vill inte hamna i en situation där han drar omkull en för att han tänker att han ska tvärnita och slafsa i en tikpöl i vägkanten. Det är en stor hund, 41 kg, så han har ju alla möjligheter i världen att kunna hitta på saker som gör att man står på öronen. Han har också en tendens att bli stark, speciellt när man möter andra hundar så där är ju också en riskfaktor, att han plötsligt får krut under tassarna och drar på för att han ser en hund längre fram, eller tvärnitar/kastar sig åt sidan för att vi passerar en hund.

Vad har ni för bra tips gällande hur man lägger en bra grund för att senare kunna cykla med hunden utan att riskera ett besök på akuten efter 200 meter?

Kan säga att jogging inte är något som funkar i längden eftersom mina knän inte håller för att springa i den utsträckningen som skulle behövas för att utmana hundens flås på det sättet.

Som TheaH säger och skaffa dig en springer,sen är cykling ingen promenad där man luktar o annat ,det är jobb!
Så det är bättre med en springer än att ha kopplet i ena handen sas? Hur gör man bäst för att hunden ska associera cyklande med jobb och inte med annat? Har googlat lite på det hela och där är det vanligt att folk mest säger att om hunden stannar så släpar man bara den med sig och tids nog fattar den att den inte ska stanna. Känns som att det borde finnas en bättre metod.

Så det är bättre med en springer än att ha kopplet i ena handen sas? Hur gör man bäst för att hunden ska associera cyklande med jobb och inte med annat? Har googlat lite på det hela och där är det vanligt att folk mest säger att om hunden stannar så släpar man bara den med sig och tids nog fattar den att den inte ska stanna. Känns som att det borde finnas en bättre metod.
Springer gör det mycket säkrare,drar hunden o du håller den i handen rasar du garanterat om du inte är blixtsnabb i dina reaktioner. Det är sådant springern förhindrar och skulle det bli fel sidan om en stolpe så utlöser säkerhetskroken medans jag fortfarande är kvar på cykeln.
Jag tränar in redan i från början att det är jobb,är cykeln med så luktar vi inte,har ofta sele på så att även den ger signal till arbete.
Jag släpar aldrig,ett snabbt nej o så vidare.

Eftersom du har en så tung hund är det bäst med en springer, men det är ändå stor risk att du bryter alla ben i kroppen :up: (Min hund håller jag i handen! Om cykeln skulle gå sönder eller liknande släpper jag bara kopplet. Han är tränad att stå blickstilla när jag släpper hans "cykelkoppel")

Promenera bredvid cykeln och lär honom att bara promenera. Gå vidare om han vill kissa, och kalla lite på honom (Filimon, nu cyklar vi! eller något liknande :p) samtidigt. Efter ett tag kan du öka takten och så småningom cykla långsamt. Om han hetsar mot en hund eller så ökar man bara takten, men man ska ju inte släpa stackaren i hög hastighet. Ropa även på honom med ditt "cykelrop", mitt är "Hund#@¤!$ nu cyklar vi!" :angel:

Använd sele till honom, hjälm (!!!) och täckande kläder till dig. Ha med mobiltelefon för att ringa ambulansen när du brutit benen ;)

Lär in kommandon för höger, vänster, gå här, stanna, sakta och nån slags arbetstecken för att förmedla att "nu jobbar vi, inte ok att nosa/kissa etc" (det sista har jag svårt att få in på min).

Jag föredrar att hålla hundens koppel i handen. Då kan man släppa eller korta kopplet om det behövs. Jag cyklade ju med fler kilo hund än dig förut (43 kg schäfer och 9 kg blandis) och jag upplevde aldrig att det blev för jobbigt/de blev för starka.
Cyklade även med husky + schäfer och tyckte inte det blev vingligt heller :)

Jag har tidigare när jag "lärt" mina hundar spring bredvid cykel typ gått 10 min med cykel bredvid och sen börjat cykla. Brukar inte vara några konstigheter :) Hejar på dom om de försöker stanna och ser till att ha en skonsam sele om det skulle bli något ryck.

Eftersom du har en så tung hund är det bäst med en springer, men det är ändå stor risk att du bryter alla ben i kroppen :up: (Min hund håller jag i handen! Om cykeln skulle gå sönder eller liknande släpper jag bara kopplet. Han är tränad att stå blickstilla när jag släpper hans "cykelkoppel")

Promenera bredvid cykeln och lär honom att bara promenera. Gå vidare om han vill kissa, och kalla lite på honom (Filimon, nu cyklar vi! eller något liknande :p) samtidigt. Efter ett tag kan du öka takten och så småningom cykla långsamt. Om han hetsar mot en hund eller så ökar man bara takten, men man ska ju inte släpa stackaren i hög hastighet. Ropa även på honom med ditt "cykelrop", mitt är "Hund#@¤!$ nu cyklar vi!" :angel:

Använd sele till honom, hjälm (!!!) och täckande kläder till dig. Ha med mobiltelefon för att ringa ambulansen när du brutit benen ;)
Låter lite som att man får förbereda enligt bästa förmåga och sedan förlita sig på högre krafter när det väl kommer till kritan :D

Låter lite som att man får förbereda enligt bästa förmåga och sedan förlita sig på högre krafter när det väl kommer till kritan :D
Absolut! Livsfarligt att cykla med hund, men jag har klarat mig från de värsta olyckorna som tur är! Haltade dock i en månad efter att jag cyklat omkull med hunden. Mitt fel som cyklade med ett koppel liggandes på pakethållaren :banghead::banghead::banghead:

Är det bättre med en sele med ryggfäste, eller funkar det att använda en sele där man fäste kopplet framtill på bringan för att minska risken att hunden försöker bogsera hela ekipaget, eller viker ut åt sidan?

Absolut! Livsfarligt att cykla med hund, men jag har klarat mig från de värsta olyckorna som tur är! Haltade dock i en månad efter att jag cyklat omkull med hunden. Mitt fel som cyklade med ett koppel liggandes på pakethållaren :banghead::banghead::banghead:
Min kära far försökte sig på att cykla med deras storpudel i somras, det slutade med en blåslagen gubbe så det gör han inte om tror jag.

Är det bättre med en sele med ryggfäste, eller funkar det att använda en sele där man fäste kopplet framtill på bringan för att minska risken att hunden försöker bogsera hela ekipaget, eller viker ut åt sidan?
Kan tillägga att hunden är 85 cm över manken och något högre över högsta punkten på ryggen.

Även jag håller kopplet i handen; en hand till styret och en hand till kopplet. Viker ihop kopplet lite i handen så det hänger med lagom kontakt utan att riskera intrassling i cykeln. Sen använder jag rösten mycket i början för att hålla kvar hundens fokus; pratar och hejar på att det är framåt som gäller.

Sedan Lillskrutt insåg att när matte blivit rund under fötterna kunde hon hålla ett roligare tempo, så älskar han att cykla. :D Så målmedveten, sånt fokus, bara flyger fram med långa steg och njuuuter.

Glöm inte reflexer. :)

Även jag har tänkt ta upp och prova cyklande med min explosiva heelertik - hon som älskar att få ta ut sig och verkligen få mjölksyra i kroppen. Har dock bara gjort ett försök, där jag i min enfald trodde hon skulle bli skitglad över att matte var snabbare än snigelfart och satte mig på cykeln direkt för en kort och långsam provtur. Höll på att sluta illa då hunden försökte hoppa upp i knät på mig :eek::D Behöver få henne att inse att hon ska springa bredvid och jag ska få fart på cykeln :p

Jag sitter här och fnissar lite, jag har cyklat med 3 weimaraner samtidigt, SÅ farligt är det ju inte:D

Jag håller alltid kopplen i handen och har halsband om de inte drar. Och har hundarna på höger sida, vilket är det som brukat vara problematiskt för mina, för de är indrillad på vänster sen valpålder. De får kissa/bajsa innan och sen springer vi tills jag tycker att vi stannar (mina är helt galna, så det brukar vara jag som vill pausa:)).
När jag lär dem är jag väldigt tydlig med att de måste hålla koll på framhjulet, jag går bredvid cykeln och svänger hjulet både mot och från hunden. För mina tjockskallar brukar det inte vara en nackdel om de förstår att hjulet kan köra på dem om de inte har koll, men det är väldigt olika på olika hundar.

Jag använder mest "akta" och "vänta". Vänta är när vi saktar in och akta är för när jag svänger mot hundarna.

Jag använder mest "akta" och "vänta".
Ahh, "akta" fick jag också använda första gångerna - det gick visst inte att springa ut framför cykeln, oopss.

Tre har jag inte provat, men två cyklade jag med förr. Hade en cykelvan hund som följde som en skugga bredvid och sen placerade jag nästa mellan honom och cykeln och vips så var de två. :D

Vet inte om jag tränat specifikt så mycket för just cyklandet. Vänj den vid cykeln, och vid att hålla visst avstånd så att den inte råkar komma nära hjulen. Promenad med hunden bredvid cykeln är bra, som nån skrev.

Jag har haft kopplet i handen. Sele på hunden. Cyklat med 40 kg schäfer, och med 20, 28 respektive 35 kg labbe. Inga större problem egentligen, bara de vänjer sig av med att hoppa upp emot dig eller upp emot cykeln.

Någon variant av "gå fint" kommando behövs - dvs inte dra. Sedan är det ju bekvämt med dirigering om de är lösa - att kunna skicka dem före, höger, vänster, gå bakom, etc... Har du hunden i koppel hela tiden så är det kanske överkurs. Men bra om den ska vara med när du rider.

Ahh, "akta" fick jag också använda första gångerna - det gick visst inte att springa ut framför cykeln, oopss.
Precis:D det är därför jag, i lugn takt när vi går, styr på hundarna. De ser ut som :eek::confused::idea: på hjulet, men deras minne är typ 2 sekunder långt, fast viss försiktighet inbillar jag mig att det ger om de förstår att hjulet rör sig:D

Jag har bara haft ryggfäste. Är mycket mer rädd att hunden ska komma framför cykeln eller fasta i hjulen än för att den ska dra. Dragandet kan du träna bort ganska lätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka