iNHALE
Trådstartare
Förhoppningen är att när vintern är över så smått börja cykla med Filimon för att han långsamt ska få upp lite bättre flås än han har just nu. Frågan är dock, vilken förberedande träning är bra att göra innan man faktiskt börjar? Han är ung (1½, och nej, vi kommer inte cykla några extrema distanser ännu) och därmed rätt bånglig och "ungkarlsaktig" fortfarande. Jag vill inte hamna i en situation där han drar omkull en för att han tänker att han ska tvärnita och slafsa i en tikpöl i vägkanten. Det är en stor hund, 41 kg, så han har ju alla möjligheter i världen att kunna hitta på saker som gör att man står på öronen. Han har också en tendens att bli stark, speciellt när man möter andra hundar så där är ju också en riskfaktor, att han plötsligt får krut under tassarna och drar på för att han ser en hund längre fram, eller tvärnitar/kastar sig åt sidan för att vi passerar en hund.
Vad har ni för bra tips gällande hur man lägger en bra grund för att senare kunna cykla med hunden utan att riskera ett besök på akuten efter 200 meter?
Kan säga att jogging inte är något som funkar i längden eftersom mina knän inte håller för att springa i den utsträckningen som skulle behövas för att utmana hundens flås på det sättet.
Vad har ni för bra tips gällande hur man lägger en bra grund för att senare kunna cykla med hunden utan att riskera ett besök på akuten efter 200 meter?
Kan säga att jogging inte är något som funkar i längden eftersom mina knän inte håller för att springa i den utsträckningen som skulle behövas för att utmana hundens flås på det sättet.