förberedande hopp/markövningar

cahs

Trådstartare
Jag behöver ha lite inspiration i min träning. Jag har hamnat lite i dagisfasoner och tycker att en tom, grusbrun ridbana är förbannat tråkigt, så jag skippar helst att sitta där och rida runt :angel: Igår pratade jag med min tränare som skrattade glatt åt mina dagisfasoner och gav mig tipset att lägga ut en bom per långsträcka och räkna galoppsteg (och känna takten, regelbundheten). Detta går kanske att vidareutveckla med koner i hörnet ( och då även få mer kontroll över svängarna... Men jag känner ändå att det skulle vara roligt att ha mer olika saker/övningar jag kan lägga ut för att få kontroll, känsla, hjälp osv men ja, min inspiration är inte riktigt på topp.

Utbildningsnivån är låg, det är alltså inga hinder eller upphöjda bommar det handlar om då detta sker med hjälp av min tränare. Vi har fått ordning på en bra skritt, en bra trav och håller nu på att träna på galoppen. Den är inte direkt samlad eller taktmässig, utan rent ut sagt 100% unghästig. (Hästen är 8, dock inriden som 6åring. Köpte honom i Januari och började "skola om, skola rätt". Behöver fortfarande mer ryggmuskler men är i rätt bra kondition.)

Sv: förberedande hopp/markövningar

Mitt tips är att lämna banan och ut i terrängen. Där är variationsmöjligheterna oändliga vad gäller träning och olika saker.

Jo, absolut. Det är inte så att jag tröttnat att rida på banan för att jag gör det hela tiden, snarare att jag rider 90% i skogen och terrängen för att slippa ridbanan. Men när det är slirigt i gräset och jag inte vill rida rakt fram på en grusväg så är ridbanan det bästa alternativet. Dessutom så är grusvägarna stenhårda här efter sommaren så galoppintervaller är bara som att be om skador...

Men jag har kollat upp lite övningar från Hippson.se som jag ska använda när jag rider runt på banan så kanske det löser sig.

Varför inte rida cavalletti? och lägg ut galoppbommar, eller så bygger du en "bana" men korner.
Ex på mitten så har du 2 korner rakt över varandra, gör halt vid dem, eller fatta galopp vid dem, sakta av, rid serpentiner! och som sagt rid inte bara runt varv efter varv, kolla på ett dressyrprogram och rid det! så har du en del att träna på!

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka