Förbereda sig och hästen för uppvisning

svea

Trådstartare
Tänkte att det kunde vara intressant att diskutera problematiken kring det här med uppvisningar, och ge varandra tips om hur man får ihop en hyfsad uppvisning.

Vad man kan göra fel har vi hört tillräckligt av i forumet, så vi kan väl hålla oss till att de som vill dela med sig av tips i så fall SJÄLVA kan berätta vad de gjort för misstag om de tycker att det behövs för att förklara hur deras tips kom till.

Mitt bästa tips är nog att räkna med att man ska utgå ifrån sin lägstanivå när man planerar sin uppvisning, och inte sin högstanivå. Det tar ju många år att få rutin, och inte ens då går hästen lika bra som när den går sitt bästa hemma.

Så nu planerar jag programmet efter de rörelser som känns som att de sitter riktigt bra, men lämnar lite utrymme för improvisation om det nu skulle vara en sån där dag när allt klaffar. I bland tänder ju hästarna till inför publik och går mycket bättre än hemma, och såna tillfällen vill man ju förstås utnyttja.

Nu är jag låångt ifrån uppvisning, men jag finner det svårt att veta hur hästen kommer att reagera inför allt folk!
Jag var på kurs i ridhus för första gången helt nyligen, och hästen som varit lugn under första passet blev helt hispig inför andra passet...
Det har visserligen många orsaker, men frågan är; vad gör man om det inträffar på en uppvisning?
Har ni några avslappningsövningar som funkar varje gång?

Funderade faktiskt på det igår när min häst var skogstokig och skulle vända och springa hem så fort en joggare kom mot henne på vägen!
Man vill ju inte skrämma upp dem på främmande ställen, då kan det bli jobbigt att åka ut igen!
Vi ska på samma uppvisning som svea men har inget program, ska bara gå omkring och vara fina, vilket jag tror är jättebra som förstauppgift. Vi åker dessutom i sällskap med en annan häst i stallet som hon trivs med.

Emindy, att göra som Nica 2 gör tycker jag är jättesmart. Alltså att försöka vara med i en rasparad eller vad som helst, där man bara leder runt hästen helt kravlöst. Man kan ju också gärna placera gröna hästar i programpunkter som inte kräver så avancerad ridning - man kan t ex göra en kadrilj där man mest "styr och växlar", men får ett spännande konstnärligt uttryck genom att snyggt väva ihop ett tema av musik, kläder och koreografi, eller att man spelar upp en tablå där man ger den gröna hästen en mycket enkel uppgift.

Också att när man tränar kanske passa på att åka till ridhuset när man kan gissa att det är mycket folk och hästar där. Tror att det är mycket en vanesak, att det handlar om att skaffa rutin, rutin och åter rutin.

Jag har försökt ta ut mina unghästar på olika evenemang redan i ganska tidig ålder. Jag har t ex tagit med dem på Ridkonstens Vänners träffar. Det har varit särskilt bra för min lippekorsning, som lätt blir påverkad av miljön. Där har jag kunnat fnula runt och pyssla med mitt = att låta honom vara i en stökig miljö med mycket okända hästar så länge som möjligt. Jag själv har fått mycket rutin genom att tävla.

Jag tycker också att det är skönt att komma i mycket god tid till ett nytt ställe, så att jag helt utan stress kan köra en första uppvärmningsomgång i lugn och ro där vi ska vara. Sen får hästarna stå och vila någon/några timmar och smälta intrycken av det nya stället.

Jag har hopplöst dålig tävlingsrutin, men hoppas att min hästs förtroende för mig ska hjälpa till att hålla henne lugn. Vi åker och tränar ett par gånger i månaden och då blir det ju lite miljöombyte, och det brukar fungera bra. Hon är ganska pratig, men lugnar ner sig när hon får en uppgift.
Tänker ta dig på orden svea och åka i god tid! :bow:

Nu har jag inte gjort några uppvisningar och har inte heller några planer på det - MEN har ju SETT en hel del och måste få säga min lilla mening :-).

Jag har lite svårt för uppvisningar i "Akademisk Ridkonst" övht, då själva själen i ridkonsten är just skapandet, att från ett blankt papper (eller kanske förstört, totalt nerkluddrat) skapa något vackert. Slutmålet har väldigt liten betydelse - något sådant finns ju egentligen inte när man har med levande konst att göra, det är vägen som är intressant. Det är den som, för mej, är hjärtat i "Akademisk Ridkonst" (annorlunda med uppvisningar i "Barockridning" dock... men det är kanske en annan diskussion?).

De uppvisningar jag har sett där prestige har lyst igenom alla ekipage - där man ska "visa vad man kan" och göra något "perfekt", där faller alltihop totalt. Inget blir bra, i mina ögon. Känslan försvinner.

Däremot har jag haft nöjet att se en del uppvisningar som har en annan utgångspunkt, där man visar på olika ekipage - vad deras problem är och har varit, hur man har jobbat med det -hur det ser ut idag och vilken väg man har tänkt fortsätta. Det är då uppvisningarna blir personliga och något jag, som hästägare, kan relatera till.

Äntligen fick jag tillräckligt med tid för att ta tag i den här tråden.

För mig är det stora riskmomentet idag inte så mycket hästens reaktion som arrangörens förväntningar.

När man blir tillfrågad om att göra en uppvisning blir man ju smickrad. Då gäller det att hålla huvudet kallt och ta reda på:

1. Vad är det för evenemang?
2. Vad är det arrangören vill ha?
3. Vad är det för publik?

Dessa tre frågor är viktiga att börja med att vänligt men bestämt se till att få svar på, för detta är något som för dig som uppvisningsryttare visar om detta är en uppvisning som passar dig. Likaväl som det kan vara en uppvisning i samband med en stor hästtävling eller liknande, då är kanske inte den orutinerade uppvisningsryttaren den mest lämpliga, kan det vara en liten föreningssamankomst som vill se lite dräkter och hästar på en familjedag, då kanske det inte finns behov av ett ekipage som tar flera tusen för en uppvisning och rider avancerade rörelser.

Vi utgår ifrån att det är ett evenemang i lagom storlek för dig och din häst. Då är frågan vad det är arrangören vill ha för något - en del vill ha lite dräkter, andra vill ha en uppvisning i nivå med Spanska Ridskolan i Wien. Detta MÅSTE man ta reda på, så att du inte står där och blir presenterad som "fantastisk ryttare som rider skolsprång" när du knappt börjat på piaffen. Om arrangören har storstilade planer kan det vara en idé att fråga vad det är för publik på evenemanget. Är det hästkunnig publik ska man dra öronen åt sig om man inte har mycket rutin och vet att man har bra kvalitet på sin ridning, varför det? Jo, därför att: En dålig uppvisning i AR's namn är dålig reklam för ridstilen! Är publiken däremot av den mer okunniga varianten (inget negativt menat) kan man komma undan med att inte ha så avancerade rörelser på sin repertoar.

Att ta upp detta med arrangören upplever i alla fall jag som en del av ett proffesionellt utövande, d.v.s. jag tar det hela på allvar och vill göra såväl publik som arrangör nöjd.

Så, vi säger att både publik och arrangörens behov stämmer med vad du upplever att du kan genomföra. Nu står du alltså här och ska rida en uppvisning, vad göra?

Det går jag återkomma till senare, nu måste jag jobba lite...

När man rider uppvisnigar så brukar man bli närvös hur hanterar ni det? Använder ni er av mäntal tränig och hur läger ni upp den i såfall?
Jag har inte ridit så många uppvisnigar än i mitt liv. Men därimot har jag tävlat mycket och jag har aldrig lärt mig att kontrolera min närvositet vilket faktiskt behövs för min prestation minska så mycket under uppvisnigar/tävlingar mot vardagen. Finns det någon som har tipps så motager jag dem taksamt. :)

Jag har inte planer på att vara md på någon uppvisning men kan kanske komma med lite tips om hur man får rutin på att åka iväg på evenemang ändå.

Vi började med att vara med på en pröva-påtävling i hoppning. Där hade jag bara som ambition att se hur hästen skulle bete sig med en massa folk och hästar runt om, och om han skulle gå in på banan själv när det var vår tur, trots skumma hinder, publik och speakerröst. Efter första hindret (som vi skrittade över) tackade jag för mig och gick ut igen, mycket nöjd med hästen uppförande.

Nu ska vi snart iväg på nästa evenemang, denna gång på bortaplan där vi ska pröva på bruksridning. Även här blir det andra hästar, folk omkring och dessutom läskiga hinder att koncentrera sig på men inget tävlingmoment eller nervositet som inför en uppvisning.

Nästa gång efter det blir det nog en transporttur och sen en uteritt i grupp med okända hästar. Eventuellt oxå en övernattning.

Jag tror det är bra att åka iväg och vara med på så många småsaker man kan, oberoende av vad det är som ska hända. Det viktiga är att man har låga förväntningar och inte kräver några prestationer förrens man är säker på att hästen klarar av miljön.

Klubbtävlingar kan man alltid vara med på, om man är med i någon klubb vill säga. Det borde vara en utmärkt övning inför en uppvisning att rida en lätt dressyrklass.

Finns faktiskt jättebra böcker om det där, Maria.

Kan rekommendera en som heter " Lyckas på tävling ", mängder med bra tips.

Mitt problem är ju tvärtom, filbunken nummer ett...
Va, är det jag nu? Redan? Ja, ska bara läsa klart sidan i boken här så kommer jag, eller förresten, någon annan kanske vill köra banan åt mig, så kan jag titta på, så jobbigt att resa sig ur stolen?

Kan vara nog så jobbigt att prestera när man inte känner någon stress alls, jag går som bäst när jag är sista start för dagen, i ett lag och allt hänger på oss! Då kan man lita på mig! :D

Skämt åsido, musik fungerar bra. I mitt fall lyssnar jag på "The one and only" och liknande "peppmusik". Spela in ett band med lugna låtar och lyssna på det, kan vara en början.
Positiva tankar á la Peter Pan brukar också fungera.

/
Susanne

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 695
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 440
Senast: mandalaki
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 192
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar