Förbereda inför KBI

P

pannkakssmet

Jag har just insett att min nordsvenska 3åring är just 3 år och det är dags för KBI nästa år! :eek:

Jag har aldrig genomfört något. Har inte ens sett ett genomföras. :o
Han är mycket tömkörd, dragit sax, skaklar och skakelsläpa några gånger. Allt utan något krångel alls!

Jag tror det är dags att introducera vagn nu, även om det kommer dröja ett tag innan jag törs.
Är jag för sent ute? Hur har ni lagt upp träningen inför KBI? Hur långt har hästarna varit utbildade?

Bild på stackaren:
DSC_0332.jpg

Sv: Förbereda inför KBI

Nej då det är inte för sent. Öva lite med vagn också så klarar du säkert det galant. Det är ju bara i skritt och hästen skall kunna gå lugnt och sansat och kunna stanna och backa några steg med vagn efter. Öva gärna på att åka iväg och se nya platser för det brukar inte bli samma häst när man kommer iväg som hemma.

Skönt att det inte verkar så illa. :P
Rent praktiskt tror jag han klarar det galant! Han har aldrig ens reagerat på något redskap. Psykiskt däremot är han en liten :devil:!
Idag tömkörde jag bara en sväng, och så fort något inte gick hans väg var det bocka, sparka, pipa, snurra som gällde! KBI kändes lååååångt borta. Den hästen kan glömma att han får två veckors vila igen! :cool:

Åka bort några rundor ska vi definitivt göra! Om jag får tag på ett boggie-släp med tillhörande bil. För herr Häst har nämligen också bestämt att åka enaxlat är för ponnys och halvblod!
Och jag hävdar att jag älskar nordisar? (Egentligen så. Men dagar som denna...)

Bestämd herre, jag känner igen det där;) Har ett nordsvenskt sto som har väldigt mycket åsikter om allt men med massor av träning har hon faktiskt gett med sig. Något jag har märkt med dessa lite bestämda typer är att när man kommer bort så börjar de plötsligt lyssna på människan som är med dem. Det är precis som att när "allt" blir nytt för dem så har de ändå förtroende för "sin" människa och kommer fram till att det är bäst att göra som människan säger.

Många som arrangerar KBI brukar också ha träningstillfälle för att man som kusk och häst skall veta vad som förväntas av en så kolla gärna upp det. Har du bara en enaxlad släp så kan du iallafall öva på att lasta och lasta ur även om du inte kör någonstans.
Min uppfattning om vårt sto är att hon protestera för allt som hon inte "brukar" göra men får man henne att med bestämd övertalning få henne att ge med sig så växer hon för varje gång och protesterna blir mindre och mindre. Nu är hon 7 år och det är sällan hon visar sitt missnöje nuförtiden. Det enda som hon inte acceptera är nog svandskappan men det funkar bra med bara baksele. :) Ibland får väl människan ge med sig när man hittar en annan lösning som funkar ;)

Lycka till!

Var bor du? Alltså vilket distrikt av FNH tillhör du?

Jag köpte en nsv, (Sälg e. Kronprins - Egal) i början av februari -09, han blev 4 i juni. Han hade visats på hingstpremiering som 3-åring, men jag tror inte han haft sele på sig. Vi körde in honom och gjorde KBI i september. Den tiden räckte bra till! Men vi gjorde ju något så gott som varje dag förstås. Jag tror det var i slutet på juli som jag körde honom med vagn för första gången.

Vissa vill klarar inte av för långa viloperioder, Sälg är just nu lite busig ibland vid ridning, men körningen ser han mera på som jobb tror jag. En gång har han slagit bakut o velat dra iväg, då körde jag med kälke. Såg hela magen :D men det var inga problem att avbryta det hela.

Lycka till med din häst!
Lotta

Svarar båda.

Det är verkligen en bestämd herre! Jag kom fram till att nästa gång ska vi gå tillbaka till bettet med parerstänger och nosgrimma på. Här ska inte smitas! :devil:

Idag blev det tyvärr inget jobb för jag har haft fullt upp med att mura nya stallet!

Jag får inse att det här är en riktig arbetshäst. Han mår bäst när han for jobba med både kroppen och hjärnan! Som nordsvenskar gör.

Jag tillhör Kalmar läns distrikt. Sitter, trots min ålder och ringa erfarenhet, i styrelsen här så jag har många erfarna människor att fråga och be om hjälp! Det kommer nog gå bra, man blir bara så nervös.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och sambon väntar vårt första barn i mitten av maj. Har hållit igång och ridit min häst fram till för kanske 3 veckor sedan då jag...
Svar
3
· Visningar
906
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: a_c72
·
Körning Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2