Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med mycket uppmärksamhet och omsorg från vår sida så att hon inte känner sig åsidosatt när lillebror är här. Men så plötsligt, bara senaste veckorna, så känns det som att hon tagit ett språng i sin utveckling. Att hon plötsligt förstår så mycket mer. Från att ha varit mestadels i sin egen bubbla förstår hon vilka andra personer utöver mamma och pappa här. Hon förstår när folk kommer och går. Saker vi ska göra. Det är såklart långt ifrån komplexiteten i att få en ny familjemedlem som just nu befinner sig i mammas mage, men det har ändå fått mig att fundera.
Kan vi, och bör vi, förbereda henne på något vis? Vi pratar en del om att hon ska få en lillebror och att mamma har en bebis i magen, men jag vet inte alls hur mycket av det hon tar in. När jag Googlar och försöker läsa på om att förbereda barn på syskon så verkar det som att de allra flesta tips är för lite äldre barn. Hon kommer att vara 15 månader när lillebror beräknas komma.
Vad tror ni?
Kan vi, och bör vi, förbereda henne på något vis? Vi pratar en del om att hon ska få en lillebror och att mamma har en bebis i magen, men jag vet inte alls hur mycket av det hon tar in. När jag Googlar och försöker läsa på om att förbereda barn på syskon så verkar det som att de allra flesta tips är för lite äldre barn. Hon kommer att vara 15 månader när lillebror beräknas komma.
Vad tror ni?