Förbereda 3-åring för dagisbyte?

Iglatjarn

Trådstartare
Vi kommer att byta dagis på sonen efter julledigheten.
Vi går idag på ett dagis där han trivs jättebra, pedagogerna är bra och allt är egentligen frid och fröjd. MEN det är lite meck att åka och lämna/hämta varje dag. Det ligger inte jättelångt bort men det är djupt in i ett villaområde med massor av smågator, mycket trafik, dålig väghållning på vintern mm. Vi har också ett minst sagt skralt skyddsnät i denna stan och den enda som kan hämta vid extra behov när det kör ihop sig är farmor. Hon är dock inte jätteglad åt att behöva mecka med bilstol och vill helst inte åka med honom.

Nu håller det på att byggas ett nytt dagis med öppning efter nyår bara några hundra meter ifrån oss. Ett modernt och välgenomtänkt som det verkar och vi har referenser på pedagogerna som kommer att börja där. Det kommer förmodligen bli bra där med och vi känner oss i trygga i beslutet att byte - MEN samvetet gnager som en liten :devil: på axeln.

När vi går hem och tar jul den 20 december säger vi alltså hej då till nuvarande ställe.
HUR förklarar man på bästa sätt att han kommer att lämna sina kompisar och aldrig se dom något mer? Och att pedagogerna också försvinner ur hans liv? Det kommer gå tre veckor av semester innan han börjar på det nya.

Vi har ingen aning om hur vi ska gå tillväga. Ska vi börja redan nu?
Vi åker förbi det nya dagiset varje dag och han tycker det är väldigt spännande med alla grävmaskiner som är där som tur är.
Tips och råd på hur vi bäst förbereder honom!

Sv: Förbereda 3-åring för dagisbyte?

Vad säger att han aldrig kommer att träffa de gamla kompisarna igen? De kan väl träffas ändå utanför dagis. Det kanske till och med kan göra hela övergången lättare om ni snackar ihop er lite med kompisarnas föräldrar och ser till så att de kan träffas och leka även efter julledigheten?

Jag tror att sannolikheten att man kommer att "springa på" kompisarna i framtiden är hyfsat obefintliga då vi inte delar samma område alls. Jag vill hellre att han lär känna barnen i kvarteret där vi bor nu. Den ena umgås han redan med, och det barnet kommer också flytta till ett nya dagiset i januari ( dock i en annan grupp då han är yngre). Visst skulle man kunna låta honom träffa sina gamla kompisar ett tag till men jag förstår inte riktigt vitsen med det då det känns som att man förlänger brytet med det gamla.
Men point taken och jag ska ha med det i bakhuvudet.
När ska man tala om för honom att han ska sluta där?

Vi bytte förskola till vår dotter när hon var i den åldern. Vi gjorde precis som ni, passade på att göra det efter en lite längre ledighet. Vi gjorde ingen stor grej av det, pratade förväntansfullt om det, förklarade att hon skulle få nya kompisar, gick förbi ofta och tittade in. Bytet gick jättebra, någon gång pratade hon om någon kompis eller fröken från gamla stället, men hon trivdes direkt bra på det nya.

Mitt barn bytte förskola. Var lite drygt 2 vid sommarens intåg när dagis stängde och var 2,5 när vi började på ny till hösten.

Vi var och lekte på gården till nya dagis på sommaren och tog varje tillfälle i akt att peka ut ny dagis när vi passerade. Vårt barn var aldrig fäst vid några kompisar så bytet var helt problemfritt.

Lycka till!

Hade det varit mitt superkänsliga barn (i samma ålder) hade det bara varit att prata, prata, prata och åka och titta så mycket det går innan. Mitt barn måste bearbeta saker länge innan det sker och hinna tänka över saker även om hon inte vet hur det blir.

Han kanske kan få välja liten present till sina fröknar till jul och själv få säga att han slutar där för att han ska börja på ett nytt ställe för att få göra ett fint "avslut"?

Sen är ju alla barn olika, men här måste vi som sagt var förbereda förändringar i god tid när det går.

Även jag tror att ni ska hålla fokus på att träffa nya kompisar, leka på nytt dagis osv istället för att säga att han aldrig kommer träffa de gamla. Barn är förvånansvärds anpassningsbara.
Ni kanske ska avsätta tid för lite ny "inskolning" och vara kvar en stund tills han känner sig trygg.

Förövrigt tycker jag ni gör rätt för de kamrater han får nu lär han ju ha kvar även när de börjar skolan efter som de är i samma område så blir det väl samma skola.

Jag tror ocksa pa att inte göra sa stor sak av det. Berätta enkelt att han ska sluta pa det gamla dagiset och börja pa ett nytt efter jul. Prata om hur roligt det ska bli med nytt dagis och alla nya barn. Vänta sen pa hans fragor och bersvara dom efterhand som det kommer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka