Förbenat hovbrosk!

S

Simpsons

Har gjort en vet undersökning på hästen. Och hon har hovbroskförbening på alla 4. Kan man se sånt utan röntgen?
Hon har aldrig visat något, men vet mena att hon visa lite i ryggen. Det låter ganska otroligt, då man tycker man känner sin häst, och skulle hon visa att hon är öm, borde man märka det direkt.
Iaf tänkte bara fråga om man kunde se att det är förbening utan röntgen!

Sv: Förbenat hovbrosk!

Är dom tillräckligt kraftiga (förbeningarna), så kan man känna på den del som är ovan ballarna, fast på sidan om hoven liksom. På en häst utan HBF är området sviktande, med HBF är det helt stumt.

Jag vill påstå att det är röntgendiagnos på hovbroskförbening.
Eftersom brosket kan naturligt skilja i tjocklek och böjlighet så kan det vara lätt att mista ett tjockt styvt hovbrosk för hovbroskförbening. Medans en förkalkning av brosket syns direkt på röntgen. Jag vill tillägga att det finns hästar som lever ett långt friskt liv med hovbroskförbening utan att få några problem av det.

Har vet konstaterat detta... eller är det så att vet misstänker att det är så?

Jag känner nämligen inte till något fall där det blivit konstaterat utan röntgenundersökning.

Hon skrev detta på papper, och även att hästen skulle ombesiktigas vid försäljning.
Eftersom man själv alltid har skött och ridit henne, så tycker man att man borde känna om hon ömmar i rygg!
Om vet kanske är "gröngöling" så brukar dom kanske tro det värsta jämt. På henne lät det som att hon va helt slaktfärdig, tycker jag. Nja inte så hemskt, men typ.

Eftersom ingen har märkt något tidigare. Ringde även upp annan vet, han sa att det inte är något att oroa sig för, och tyckte det var ganske konstigt att hon kunde konstatera att det skulle kunna vara riktigt allvarligt utan röntgen. + att det är ganska vanligt.

tack för svar.

Någon annan som har något mer om detta?

Nej, har inget mer om detta men rekommenderar dig att ta några plåtar för att bli säker själv.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 855
Senast: maddie202
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka