Sv: Förbättra traven
Hur rör du sittbenen i trav respektive tölt då ?
Bra fråga, ska jag behöva analysera mig själv nu?
Mitt spontana svar på det är att sittbenen representerar hästens bakben och rör sig på ett sätt som motsvarar vad hästen gör i de olika gångarterna. Men det var ju inget uttömmande eller lättförståeligt svar
När man rider en häst som inte går helt korrekt i gångarterna så kan man liksom föreställa sig att den gick korrekt och att man som ryttare bara följde med i dess rörelser. Så låter man sin egen kropp jobba korrekt, och framhärdar i detta och inte ger upp när hästen går fel, så tror jag att man kan få med kroppen i sitt eget rörelsemönster och därmed i rätt gångart.
Men inte heller det var svaret på din fråga
Hur rör man då sittbenen:
Vad gäller skritten och traven hänvisar jag helst till Sally Swifts "bakåtcyklande" sittben som hon beskriver i Centrerad ridning, att sittbenen cirkulerar baklänges i takt med hästens rörelser. Hästens takt kan då ändras genom att man ändrar storleken/formen/hastigheten på bakåtcyklandet.
Kan tillägga att man kan rygga genom att helt enkelt "vända" på skritten. Tänk på hur du följer med hästen i trav, med sittbenen, börja röra sittbenen likandant men åt andra hållet, då uppmanar du även hästen att röra sina ben på andra hållet. På detta sätt kan jag rygga min pålle på lång tygel.
I tölten så får man öka energin i sina rörelser samt ändra vinkeln lite på de cirkulerande sittbenen.
Gud vad dålig jag är på att förklara
Ska se om jag kan analysera mig själv idag när jag rider och klura ut en bättre förklaring...