Förbättra skänkelläget

Fossing

Trådstartare
Nyupptäckt sitsproblem, yay! :D

Jag red två mindre pigga pållar idag, blev fotad och upptäckte att jag inte verkar kunna använda mina skänklar ordentligt! :crazy:
det verkar vara stört omöjligt för mig att ha "långa ben" med bra fotläge när jag ska ge en kraftigare framåtdrivande hjälp! Jag kan liksom inte slappna av och använda insidan av underskänkeln, det är som att jag automatiskt vinklar tårna utåt, spänner knäna och trycker in hälen i hästarnas sidor. Och visst, det funkar ju men det ser ju inte så snyggt ut :devil:

Hur rättar jag till det här? Övningar, tips? Det räcker tydligen inte att jag vet om det och försöker rätta till det... :crazy: Hjälp!

Sv: Förbättra skänkelläget

En sak som jag tycker kan hjälpa är att man ska tänka på att man måste vrida om hela benet ända uppifrån höften när man ska få tårna att peka framåt. Det kan man göra genom att ställa sig upp, luta sig framåt som om man försöker ta i hästens öron samtidigt som man trampar ned och ut med hälarna, sätta sig ned och sedan räta upp sig. Eller så tar man helt sonika och lyfter benet ut från sadeln, tar tag med handen om låret (ta tag med samma sidas hand bakifrån) och vrider om, alltså bara drar bakåt. Då får man också en omvridning ända uppifrån höften och då kan man ha tårna pekandes framåt och ändå slappna av. Hur lätt det går beror ju också på hur sadeln passar en själv och hur smidig man är.

Sen är det ju så med muskelminnen att man går tillbaka till hur man alltid gjort. Om du har svårt för att komma ihåg skänkeln så kan du alltid be en vän vara med och påminna dig så fort du börjar inverka på fel sätt. Om du har möjlighet att bli longerad för att bara öva på sitsen så är det verkligen något som kan hjälpa.

Jag satt sån också som ponnyryttare. :angel:

Låtsas att du har feta lår och tänk dig att Allt fett ska ligga bakom låret. Knäa in ordentligt och ta tag i låret och lägg det bakom, har man inte minsta tillstymmelse till fett får man låtsas.

Eller så får man göra som en äldre kompis i stallet gjorde på mig, när hon skulle ha "lektion" och hjälpa mig. Hon tog hösnören och band fast stigbyglarna i sadelgjorden. Tappade dem ganska ofta i början men tillslut satt skänkeln där den skulle med tårna rätt fram... Och där är de fortfarande... Det är inte en säker och bra idé men effektiv var den....

Eller så gör du som jag; Köper en jättehet häst som nästan kastar sig fram vid minsta pet av skänkeln så att du helt enkelt inte kan "hålla i dig" med hjälp av skänklarna så att det enda du har kvar vid tvära kast, tvärbromsningar och annat är att knipa med knäna- då kommer tårna automatiskt att peka fram... :cool::angel:

Eller så gör du som jag; Köper en jättehet häst som nästan kastar sig fram vid minsta pet av skänkeln så att du helt enkelt inte kan "hålla i dig" med hjälp av skänklarna så att det enda du har kvar vid tvära kast, tvärbromsningar och annat är att knipa med knäna- då kommer tårna automatiskt att peka fram... :cool::angel:

Jag har liknande problem som TS och i mina försök att låta skänklarna bli långa gjorde jag ungefär som du, eller ja, jag började rida islandshästar en period för att få in känslan med att i princip bara använda vikten som framåtdrivande hjälp.

Då blev jag fotad och insåg att mina skänklar stod rätt ut . Visst, hälarna var nere och vaderna raksträckta, men skänkelläget var ju obefintligt ;) Jag såg ut som Charlie Chaplin! :rofl:

Jag tycker det är så svårt att ha tårna rakt framåt, skänkel stadig och stilla och bara låta den ligga an, eller mjukt hålla om utan att driva.. Gah! Men som sagt, jag tror att jag börjar lära mig nu när jag har börjat rida storhäst igen. Det där med att vrida om låret, men det känns ju som att man sitter rakt på... juvelen ;) Vilket resulterar i att jag svankar istället :bump:

Ja, det är inte lätt det här med ridning... :o

Det där med att vrida om låret, men det känns ju som att man sitter rakt på... juvelen ;) Vilket resulterar i att jag svankar istället :bump:

Ja, det är inte lätt det här med ridning... :o

haha.. ja.. ibland blir det svårt... vrid om benen uppifrån höften och räta upp dig istället för att svanka. Känn att du verkligen har sittbenen i sadeln.

Sen kan faktiskt en del stretching av (jag tror det heter höftböjaren) hjälpa.

Jag tror jag ska lägga undan stigbyglarna + sluta rida med helskodda ridbrallor under en period för att kunna känna sittbenen bättre. När jag försöker räta upp mig och vrida om låret blir det nästan som att jag istället står på tå i stigbyglarna ;)

ja det kan vara en bra ideé.. om du nästan står på stå så kanske dina muskler är lite ihop-dragna här och var. Vi ryttare brukar ju vara otroligt dåliga på att stretcha = )

kl

Hoppar in här för mitt (också nyupptäckta :p) sitsproblem är lite liknande. Så fort det blir lite studsigt så kniper jag med innanlåren som tusan, så jag lyfter mig själv ur sadeln istället för att sitta ordentligt. Då pekar tårna ut och allt blir bara bajs.... Det hjälper inte att rida utan stigbyglar för knipa med låren kan jag ju göra ändå :p
I skritt och galopp funkar det bra för de gångarterna är ju inte stötiga på samma sätt, men traven är hopplös på det fullblod jag rider nu! Red en stallkompis halvblod häromdagen och det var inte alls något problem. Fullblodets trav är kort och stötig... :devil:

när man kniper för balansens skull är det bra om man kan bli longerad så att man man hålla i sadeln och lyfta upp benen för att hitta balansen med bara sittbenen i sadeln... (bra träning för benen samtidigt) När man hittar den balansen kan man släppa ned låren, hålla i sig tills man känner att man kan slappna och för att sen släppa sadeln. Om man känner för det så kan man försöka ta ena armen upp bakom huvudet och den andra bakom ryggen och se om man kan nudda fingrarna vid varandra.

Om man inte kan bli longerad så är 10 min trav utan stigbyglar i slutet av passet (eller ja, precis innan man rider lätt och travar av hästen) rätt så bra. Om man inte redan är för trött för att knipa med benen så blir man ofta det. =)

När man kniper på grund av balansen så kan man också tänka på att aktivera magen. spänn magmusklerna så att man får stabilitet och försök känna att magpartiet tar upp stötarna. Man kan tänka att magen ska in - ut -in ut istället för upp-ned-upp-ned när man rider lätt.

Knapplån

Håller med flera här, stretcha ordentligt, hela benen och höftböjaren, så det blir liiite svårare att dra tillbaka dom (där man inte vill ha dom) och rida utan stigbyglar funkar ofta eftersom om man kniper med benen så trycker man sig upp och det blir svårare att hålla balansen. Men vitsen med att rida utan stigbyglar är ju att man tränar just balans och sitsen(s inverkan), mer än man gör med sadel, så det är noga att utgångsläget verkligen är avslappnad(!) annars går den träningen förlorad och man har istället bara tränat mer på spänningarna...

ännu ett tips, börja rida med spö, så tills hästen förstår och går framåt så tränar man inte lika mycket själv på 'ponnydriv'.

Har samma problem, pekar utåt med tårna hela tiden och har svårt att trampa ned hälen och rikta tårna framåt samtidigt. Något jag noterat är att jag blir mycket tröttare i benen när tårna pekar framåt än när de pekar utåt. Ibland måste jag låta dem peka ut en stund för att sedan vinkla in dem igen annars börjar benen skada och jag har ingen kraft kvar.

Sitsträning i lina var min första tanke också, så förra veckan drog jag med en (hästvan) vän som skulle longera mig. Jo tjena... Hästen tyckte det var lattjo lajbans och testade hur fort man kunde springa på en så liten volt som möjligt. :p Så det gick sådär!

Ska tänka på det där med magen...

Kom på en sak nu när jag svarar, jag rider helst utan stigbyglar för balans, sits osv. Om jag (efter trav i lättridning i början av passet förstås) rider lätt utan stigbyglar borde jag ju efter en stund rimligtvis vara så trött i benen att jag inte orkar knipa längre? :p värt att prova kanske... :D

det låter inte som en kul idé... låter mer som träna mer på knipa?

Sitsträning i lina är mycket underskattat! = D Något jag gjorde med en elev för en vecka sedan, denna hästen gjorde samma sak, ökade traven trots den lilla volten, dock berodde det på att ryttaren klämde sig fast när balansen började vackla, varav det blev en ond cirkel hehe... Vikten av en avslappnad sits - check.

haha =) ja det är ju bra om hästen är lydig på lina =) man kan också spänna in med vanliga inspänningstyglar eller en halsförlängare så brukar de lättare trava som de gör när man rider och inte i fullt ös :P Plus att alltid ha kvar tyglarna med en knut på dem så att man i alla fall kan nå dem och bromsa själv om det skulle behövas.

Vad gäller att bli trött av att hålla tårna framåt så kommer jag ihåg att jag i början försökte vrida in foten så att tårna hamnade framåt. Då blev jag ordentligt trött eftersom jag var tvungen att spänna benet. Om man vrider om hela benet från höften så hänger skäneln rätt när man sitter avslappnat. Sen glider man ju fel lite då och då, speciellt om man är van att sitta på ett annat sätt eller sitter i en sadel som inte passar en själv. Då brukar jag passa på att vrida om skänkeln och lägga den rätt när jag tar en kort skritt paus. Eller ja - vid varje kort skrittpaus är det ju ypperligt läge att se över hela sitsen, skänkelläget, rulla axlarna på plats och skaka loss kroppen lite =)

det låter inte som en kul idé... låter mer som träna mer på knipa?

Sitsträning i lina är mycket underskattat! = D Något jag gjorde med en elev för en vecka sedan, denna hästen gjorde samma sak, ökade traven trots den lilla volten, dock berodde det på att ryttaren klämde sig fast när balansen började vackla, varav det blev en ond cirkel hehe... Vikten av en avslappnad sits - check.

Jag tänker mer - trötta ut mig själv? :p Jag har inte ridit så jättemycket de senaste åren så mina ridmuskler är aningens förtvinade.. :angel: Det är ju där problemet ligger egentligen, jag är inte stark nog i bålen. Men jag inbillar mig att om jag blir riktigt trött i lårmusklerna så måste jag ju jobba med mage-rygg istället!
Sitsen var väldigt avslappnad till en början, vi startade ju i skritt men redan då var det spetsade öron och det slutade med att hon fick leda mig när jag viftade runt på ryggen :p

haha =) ja det är ju bra om hästen är lydig på lina =) man kan också spänna in med vanliga inspänningstyglar eller en halsförlängare så brukar de lättare trava som de gör när man rider och inte i fullt ös :P Plus att alltid ha kvar tyglarna med en knut på dem så att man i alla fall kan nå dem och bromsa själv om det skulle behövas.

Hade både halsförlängare och tyglar i handen (var tvungen att dra i nödbromsen :D) men det hjälpte inte nämnvärt, han blev mycket lugnare när vi tog bort linan helt. Suck, sa jag. :p

Har samma problem, pekar utåt med tårna hela tiden och har svårt att trampa ned hälen och rikta tårna framåt samtidigt. Något jag noterat är att jag blir mycket tröttare i benen när tårna pekar framåt än när de pekar utåt. Ibland måste jag låta dem peka ut en stund för att sedan vinkla in dem igen annars börjar benen skada och jag har ingen kraft kvar.

Riktigt så jobbigt ska det väl inte behöva vara?

En sak som påverkar väldigt mycket och som ingen har nämnt är sadeln. Sitter man i en sadel som sätter en i en skitsits så kan man sitta och jobba sig blå bäst man vill, sadeln kommer fortsätta sätta en i en skitsits.

Ja, det var lite så det kändes! Har faktiskt inte longerat honom innan utan bara tömkört, men jag vet att ägaren brukar longera emellanåt så jag trodde det skulle gå rätt smärtfritt till.. icke. :p

Trani - du har helt rätt ang sadeln, den gör jättemycket! Hästen jag rider har en dressyrsadel men den är sådär, långt ifrån den sämsta jag suttit i men inte jättebra precis. Om jag jämför med känslan i andra, bättre sadlar jag suttit i är det enorm skillnad! Jag har insett att sadeln är lite vid just nu (avsaknad av muskler) så det får bli padd ett tag så hoppas jag på att den åtminstone ligger bättre, kanske det kan hjälpa att sitta när jag inte sitter ovanpå frambenen... :crazy:

Svarar alla: TACK! Och vilken bra diskussion det blev :D Trevligt (eller otrevligt ;)) att fler har samma problem som jag!

Jag har mycket sitsträning och saken är den, att när jag bara behöver sitta där sitter jag ganska bra. Det är när jag ska börja INVERKA som det börjar gå åt skogen ;) Har faktiskt inte så stora problem med att sitta ner i traven, men om jag ska driva samtidigt går det inte så bra :angel: Det är ju mycket lättare att vinkla tårna utåt och använda baksidan av vadmuskeln än att driva med insidan av den ;)

Och det är sant som ni säger, sadeln gör otroligt mycket. Satt på en svår häst idag, och trots att det gick rätt mycket skit hade jag jättebra skänkelläge i min chefs kvalitetsdressyrsadel från 80talet. :D Bara att börja spara till en sådan ;) Upptäckte sedan när jag bytte häst att jag kunde ha bra skänkelläge även i en skitsadel på ett skrangligt fullblod. En stund iaf!

Visualiseringar är kanonbra tycker jag när det gäller att rätta till små sitsfel och inverka som man vill, för att försöka förebygga att man felkompenserar på annat sätt. Gäller "bara" att hitta de visualiseringar som fungerar för just dig. Men det kluriga är ju som sagt att rätta till felen utan att bara få andra fel i sitsen, rätta till grunden till det hela och till slut få en bra helhet.
Även om det kan kännas som jättestora korrigeringar från början i grovjobbet så är ju risken också annars att det blir fel åt andra hållet när man tränat ett tag, eftersom känslan ändras men man behåller sitt korrigeringsfokus. Därför tror jag det är bättre att i så stor mån man kan ha fokus på "rätt" direkt och sen försöka pussla in kroppen till det utifrån behovet i varje steg.

Blir en lite generellt svar för mycket måste man själv upptäcka om vad som är fel just för dig och lära känna sin kropp och hur man fungerar. Om det ÄR hopplöst i sadeln och bara skapar mer spänning om du försöker ändra, om du skulle behöva träna upp hållningsmuskulatur/rörlighet för att få en ärlig chans att sitta och inverka som du vill, om man kanske t o m måste ändra om i tankemönster för att man reagerar per automatik på olika sätt i olika sinnesstämningar (själv sitter jag t ex per automatik risigt om jag blir lite stressad/känner att jag inte hinner med, om hästen är på hugget för dagen i ridningen t ex, ändrar jag inställningen har jag lättare att komma till sitsfokus).

Sen kan man kanske fundera på om det vore bättre att lägga till en dutt med spöet eller allmänt försöka förebygga att behöva ge väldigt tydliga skänkelhjälper? Hästar är känsliga, behöver man använda hälen för att få en reaktion har man trubbat av hästen rätt mycket. Ibland kanske man inbillar sig att man behöver en starkare hjälp för att man vill få till ett starkare svar, för att man ska göra något lite svårare/jobbigt t ex, men samma där, då borde man nog se över sitt signalsystem för det känns inte hållbart i längden. Rent allmänt ska man helst försöka undvika känslan av att "nu gör vi något svårt" för då blir det oftast svårare än nödvändigt. :) Less is more.
Tänker man att man i huvudsak rider med säte/överskänklar så blir ju själva underskänkeln i sig en förstärkning, som man vill ha en markant reaktion på, "trots" att man bara använder sidan av vaden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
A
Ridning Jag har alltid haft väldigt mjuka händer i min ridning, nästan för mjuka ibland. Rider mycket med sätet, skänklarna och rösten och min...
Svar
5
· Visningar
1 483
Senast: IngelaH
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama