Förbättra/lösgöra skritten?

Rumpnissen

Trådstartare
Har ni några bra övningar eller förslag på hur man ska arbeta en häst som lätt passar i skritten? Att det beror på spändhet är inget att sticka under stol med. Hästen är avslappnad och arbetar väl genom ryggen i trav och galopp, i skritten låser hon sig och passar.

Cavaletti och ryggningar arbetar vi med. Dock gör ryggningarna henne bara arg = spänd = sämre skritt. Men när hon accepterar ryggningarna kommer de vara till bra hjälp att lösgöra ryggen tror jag. Sidvärts/framdelsvändningar försöker vi rida, men det är lite likadant där. Hon blir lite sur när jag ber om genomsläpplighet - då blir det värre. Det är en fin balans mellan att göra det bättre och göra henen sur, för då bli hon ju bara mer spänd.

Övergångar blir mellan skritt och trav blir hon väldigt taggad av så det är också en väääldigt långsiktig lösning.

Vad har ni för tips och idéer? Hästen är igångsättning efter skada så några träningar blir det troligen inte fören om en månad eller så.

Sv: Förbättra/lösgöra skritten?

Jag tror mycket på cavaletti och gå över mycket skrittbommar. Hur blir hon när du rider i skogen och går i terrängen? Det kan ju vara en bra grej annars, så hon måste tänka, om hon nu inte blir mer stressad av det.
Hur går hon på lång tygel? Ha precis så kort att hon inte spänner sig. Jag tror det är vanligt att man har för kort tygel i skritten och håller den för stramt. Hästen behöver röra sig mycket och stort genom kroppen och man kanske missar att vara följsam i handen.
Skänkelvikningar med svag tvärning kan vara en ide, eller den tvärning som funkar bäst för er.
Kanske är mer lönsamt att göra många övergångar mellan skritt och halt. Gör man mellan skritt/trav blir lätt skritten försummad och bara dålig kvalitet, dessutom spänner hästen sig.

Jag har haft en märr med stor skritt som lätt blev passartad om hon blev spänd. Passade aldrig på lång tygel, bara på kort.`

Började alltid med att skritta låg och rund form så att hon skulle bli så lösgjord och avspänd som möjligt. Red jag henne "för kort" så passade hon på en gång... Skänkelvikningar på linjer funkade inte så bra, men att tex flytta ut bakdelen på volter funkade bra på henne, även att rida skolorna utan något krav på samling. Men det verkar vara väldigt olika från häst till häst vad som funkar. Henne kunde jag aldrig skritta på kort tygel när jag red ut, då passade hon hela tiden.

Kan du ta till sally swiftliknelser och se om det har någon effekt? För mig funkar "den smältande glassen" bra, men det är ju inte alla som tycker swift-liknelser är något att hänga i granen.

(Jag tolkar passinslaget som att hästen spänner ryggen bl a och därför tänkte jag om din sits säger åt henne att vara avspänd, kanske det kan hjälpa)

Som uppbyggnad så kan du skritta på långa tyglar på något risigt hygge. Suveränt för att snällt bygga muskler och svårt för hästen att passa i det underlaget.

Som uppbyggnad så kan du skritta på långa tyglar på något risigt hygge. Suveränt för att snällt bygga muskler och svårt för hästen att passa i det underlaget.

Hinner bara svara lite snabbt nu.
Att skritta är i terräng är ingen idé. Har försökt hur många gånger som helst men hon bara plöjer och snubblar runt. Hon löser allt på fart och har halvt ihjäl oss. Tyvärr.

Ska gålla på Sally Swift övningarna om en stund.

Går de inte att lära henne arbeta även på hyggen etc? Min unghäst var/är precis sådan, så fort det blir knepigt i terrängen (backar eller ris osv spelar ingen roll, allt jobbigt) så stressar han på mer och mer. Hela fokuset fick i början ligga på att få honom att skritta lugnt och såklart inte rida ut i värsta hygget i början. Nu börjar han få in tänket i klättringen och i somras gick han helt ok på hyggena. Då kunde man börja lägga till lite lösgjordande övningar, mkt nyttig för honom med stor skritt och svag kropp (ung och sen) som lätt faller in i passtakt om han blir trött/spänd.

Ska följa tråden med nyfikenhet även om han som valack som tur är inte har det sura draget :bow:

Det är väldigt få saker jag kan säga att jag verkligen är bra på när det gäller ridining, men att få hästar att skritta är en sån sak:o har jag märkt.

Jag har försökt fundera på vad jag gör (hade anledning på unghästen som gärna ville bli kort och spänd i skritten först) Men jag tror bara att jag sätter mej avspänd med i skrittrörelsen eller MED skrittrörelse, och styr den vägen, liksom. Med sätet, med andra ord. Jag har haft förmånen av hästar med mycket bra skritt och tror jag har fått in skritttakten/rörelse i ryggmärgen och kan ganska lätt påverka den vägen.

Jag visste inte ens att jag gjorde det innan jag fick "ta itu" med hans skritt:o
Man måste "sätta sej" själv i avspänd sits, det är lätt att bli spänd på fel ställen i en spänd skritt, helt enkelt. Skritt är svårt att rida i på sätt och vis.

Har inget bättre råd än så utom att skritta mycket i skogen, men det trodde du inte skulle fungera så bra? Går det inte på vanliga stigar till att börja med, läng inte ut tygeln helt först ( så du kan hjälpa till om hon håller på att snubbla:angel:) Men mer och mer.

Tömkör henne och skritta över bommar och flytta även sidvärts. Det kanske går lättare från marken

Arbetade henne för hand igår, väldigt mycket sidvärts. Då skrittade hon jätte bra! Så det ska vi fortsätta med.

Flashlight: Idag tror jag att jag satt med ganska bra i skritten, annars har jag jätte svårt för det. Jag tycker att jag sitter med, men hästen är lika spänd ändå, så idag hände något.

Det här med skogen är svårt. Vi har inte så mycket att välja på, antingen är det grusvägar eller terräng. Terräng är som sagt svårt för hon kör upp huvudet och springer iväg. Grannen har en hage som är väldigt stenig, där skrittar vi ibland. Det fungerar bra, då får vi både sicksacka och lyfta på fötterna. Men nu går det hästar där :(.

Tack för alla tips!

Skolor i olika stor böjning, i lolika tempon och övergånger emellan dem!

forsok rida henne med en bra westernsadel - mindre spanning i rygen for att en W sadel fodelar vikten over en storre yta, alternativ en langtursadel, kronans manskapsadel etc. nar du far en bra ,ren skritt borja plocka in huvud med halvhalter och rikta hasten rakt (huvud vand latt in i banan, rid med latt hand och vikt och sitshjalper, dine hoter foljer hastens rorlse och bestammer rytmen)

PS en bra westernsadel har en kort small sits (typ en barrelracing sadel) och tillater att rida med langa stiglader), dvs en korrekt dresur sits.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 671
Senast: LionQueen
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: Sirap
·
Islandshäst Kan vi prata lite om det? Det är verkligen vår akilleshäl inför tävlingssäsongen! Allt annat är bättre än förra året. Ja, jo, det är väl...
Svar
18
· Visningar
3 792
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama