Förbättra hästens exteriör?

S

Saint

Är det möjligt att förbättra en hästs exteriör (muskla till en fin överlinje, hals, länd, kors, bog) genom medvetet muskeluppbyggande, eller är exteriör "hårda fakta", dvs sklett, leder och vinklar. MAO tar man hänsyn till hur hästen är musklad när man bedömmer exteriören?
 
Sv: Förbättra hästens exteriör?

Finns det verkligen ingen som vet eller kan gissa? :(
 
Sv: Förbättra hästens exteriör?

ja visst är det väl möjligt att tex fixa till en tråkig överlinje med lite muskelbyggande, men en exteriördomare ser ju ändå tex hur halsen är ansatt...
däremot ger ju en välmusklad häst ett trevligare intryck (och kanske en tanke typ "ok, den är rätt ful i grunden, men har ändå fått fina muskler på rätt ställen så exteriören är inget hinder mot att arbeta på rätt sätt")
 
Sv: Förbättra hästens exteriör?

HeJ!

Dessutom är det ju fullt möjligt att göra tvärt om, dvs ta en fin häst och rida den helt åt helsicke fel och sluta med en häst utan överlinje, men med en ursnygg underhals.. och inga ryggoch rump-muskler.

Inom hästens extreiörs gränser är det klart man kan "bygga" om den, men som sagt.. det finns gränser..

/ lavinia
 
Sv: Förbättra hästens exteriör?

Jo... sure... man kan ju få även en vanskapt häst att se snyggare ut.

Men vad bedömmer domaren? Mäter man vinklar mer vetenskapligt eller dömer de efter vilket intryck de får av hästen? Ju mer subjektiv bedömningen är, desto mer kan man ju påverka.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 635
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp