Förbättra galoppen

SofiaOfSweden

Trådstartare
Jag har en 17 årig d-ponny som vi har på foder just nu. Han var ganska tjock när han kom till oss, och väldigt stel, dvs. inte bra i dressyren. Nu börjar det gå riktigt bra, hans trav har blivit mjuk och fin, och framåtbjudingen är mycket bättre, förut gick han bara och sölade ;)

Nu till saken. Hans galopp är ganska "fyrtaktig", det känns som om han inte riktigt får med sig bakbenen dvs. att han halvtravar med dem. Han gör ju inte det, men det känns som det när man rider honom. Finns det någon övning som gör att hans galopp blir tretaktig och mer "rund" eller vad man ska säga? :crazy:

Har hört att man ska rida mycket öppnor och slutor, stämmer det? I vilken gångart i såna fall?

Tacksam för svar (:

Sv: Förbättra galoppen

Jobba först och främst med kondition, och få upp styrkan i bakbenen, genom klättring etc, så att han orkar bära sig i galoppen. Galoppera mycket ute och på raka spår i början så att han bjuder, kräv inte att han ska hålla galoppen på volter osv.

Lycka till! :)

Jag säger som mumin, börja med att bygga upp konditionen innan du börjar ställa krav på galoppen. Om han knappt orkar galoppera när du "bara rider" så kommer han definitivt inte att orka det när du ställer krav på honom att han ska samla sig i öppna och det inre bakbenet måste träda in under kroppen och bära ännu mera vikt.

Om du rider på ridbana/i ridhus så försök rida så okomplicerat som möjligt, mycket raka spår och stora volter och i en låg form. Om tretakten känns bristande så tänk ny galoppfattning i varje galoppsprång så att du verkligen försöker få hästen att ta i och gå fram och engagera bakdelen.

Lycka till!

Men han har redan en bra kondition.. Tidigare har jag nästan bara ridit ut med honom, galopperat på ängar osv. just för att han ska få förbränna lite fett (;)) och få upp sin kondition + muskelmassa. Men jag kan ju testa att forsätta med detta.. (:
(Rider ca 2 dressyrpass i veckan inkl. trav, galopp, skänkelvikningar m.m. Han bär upp sig jättefint i allt annat förutom just i galoppen)

Så problemet är alltså att han inte riktigt orkar sätta under sina bakben i galoppen, om jag fattat rätt?

Om han redan har bra kondition är det väl i så fall bärigheten som måste förbättras. Jobba med mycket övergångar mellan trav-galopp och skritt-galopp. Rid även tempoväxlingar när du galopperar, tex fem långa-fem korta(re) osv. så att du hela tiden aktiverar galoppen. Försök dock inte korta för mycket eller för långa sträckor så att du bara tröttar ut istället för bygger upp. Och som jag skrev tidigare, tänk ny galoppfattning varje språng så att du hela tiden rider aktivt och jobbar med galoppen.

mycket övergångar,skritt-galopp-skritt och korta tempoväxlingar bara ett par steg i taget så att d verkligen får tillbaka honom på bakdelen...nu e de mycket styrka som ska dit och iget man jobbar dit på en kafferast :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 903
Senast: leoparden
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka