Förbättra bredband via mobilnätet?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, finns det några knep för att förbättra bredband via mobilnätet? Vårt är - minst sagt - opålitligt, har jag konstaterat under den korta tid (sedan slutet av september) som jag har haft det. Surfa går i princip alltid bra, men att streama TV funkar väldigt dåligt ibland. När jag gör mätningar på bredbandskollen kan jag hamna så lågt som 0,46 Mbit/s. Det hände igår kväll och då var det stört omöjligt att titta på TV. Nu på morgonen ligger det på 2,79 Mbit/s nedladdning. Som bäst, första gången jag mätte, har det det legat på 16 Mbit. Jag är helt nöjd med 10 Mbit..... VARFÖR är det så olika värden, och HUR kan jag förbättra det (om det går)?
 
Finns lite överallt. Min ser ut så här och sitter ute på huset.

42DEDB25-E9F4-44C3-B946-8BBC934DEC40.webp
 
Vi hade tekniker utskickad av leverantören eftersom vi hade så dålig hastighet. Nu har vi bytt leverantör och det funkar mycket bättre så det kan också vara ett alternativ. Antennen har vi fortfarande.
 
Glömde - det är nog inte krångligt att fixa själv om det är någorlunda god täckning, den ska bara upp och sen in i routern. Hos mig sitter den högst upp på huset pga skog.
 
Vi hade tekniker utskickad av leverantören eftersom vi hade så dålig hastighet. Nu har vi bytt leverantör och det funkar mycket bättre så det kan också vara ett alternativ. Antennen har vi fortfarande.
Jag tror att jag ska kolla upp detta med Telia, för jag vet att det stod någonstans att de hade skyldighet att hjälpa till i och med att de plockar ner kopparledningarna. Vi får väl se om det stämmer i verkligheten.....
 
Precis, så var det för oss med. Telia funkade bra ett tag men blev till slut katastrofdåligt och de kunde inte hjälpa oss mer. Bytte till Tele2, funkar klockrent.
 
Ja, finns det några knep för att förbättra bredband via mobilnätet? Vårt är - minst sagt - opålitligt, har jag konstaterat under den korta tid (sedan slutet av september) som jag har haft det. Surfa går i princip alltid bra, men att streama TV funkar väldigt dåligt ibland. När jag gör mätningar på bredbandskollen kan jag hamna så lågt som 0,46 Mbit/s. Det hände igår kväll och då var det stört omöjligt att titta på TV. Nu på morgonen ligger det på 2,79 Mbit/s nedladdning. Som bäst, första gången jag mätte, har det det legat på 16 Mbit. Jag är helt nöjd med 10 Mbit..... VARFÖR är det så olika värden, och HUR kan jag förbättra det (om det går)?
Nu har jag inga direkta tips på lösningar, men en orsak till varierande värden kan vara att vid vissa tider på dygnet är det flera användare som delar på "potten" så att säga.

Tex på kvällen/helg när du och alla grannar är hemma och ska samtidigt streama någon serie innan läggdags kan du ha lägre hastigheter gentemot mitt i natten när alla andra sover och du är ensam och använder nätet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
934
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp