förbannad när man borstar

R

rulana_korsbar

jag har på senare tid fått tillbaka ett gammalt problem med mitt sto. har haft henne i drygt åtta år och minns mest det här som ett krångel i början...
hur som helst; nu är hon dräktig och går bara skritturer ett par dagar i veckan, det kombinerat med att stallets hagar är så tråkiga gör att hon uppför sig sämre än vanligt - och jag tolererar det antagligen mer än vanligt också. har märkt att hon blivit mer och mer dum när man borstar, men nu har hon tagit priset... senaste veckan/veckorna sparkar hon så fort jag borstar på något ställe som inte passar madame. hon har rejält med päls och rullar sig varje dag, utan undantag. detta resulterar såklart i att jag måste borsta av rejält varje dag, försöker vara försiktig men hon verkar inte vara öm i pälsen eller så - har nog bara fått för sig att det inte är roligt att borsta. hon är en gansla bestämd dam...

att stå i boxen och borsta är uteslutet - hon blir förbannad på hästen i boxen bredvid och sparkar efter mig när hon känner för det.
står jag i smal stallgång slår hon med frambenen åt sidorna hela förbaskade tiden, tills allt som står i tre meters radie är demolverat. att sparka i väggarna går också bra.
står jag i bredare stallgång går hon runt, runt och sparkar med både fram och bakben efter allt som inte behagar henne.
att borsta under magen är helt omöjligt, hon försöker sparka hela tiden - inga jättemålmedvetna försök, men ändå markerande hela förbannade tiden. samma sak gäller typ under halsen, på insidan av benen osv...

VAD SKA JAG GÖRA?! jag håller på att bli tokig! att observera; hon är inte sur i övrigt, verkar må bra och är på bra humör i nästan alla andra situationer...

/t
 
Sv: förbannad när man borstar

Eftersom det låter som en klassisk testning så måste du Bli förbannad på henne, det är du som är Bossen, inte hon, så hon har absolut ingen rätt att markera o säga till om sådana saker, det är enbart din uppgift att sätta gränser. Ta med ett spö och klatcha till direkt på det ben som hon kickar med! Och lägger hon öronen mot dig så ryt till! Lejonrytet brukar funka på flesta hästar ;) .
Testa först i den breda gången så du har plats och även har möjlighet att träna på din ledarställning genom att ställa henne med rumpan i ena "hörnet/änden" av uppställningsplatsen. Låt henne inte flytta sig därifrån förrens du säger att du vill ha henne i andra änden.
Hon behöver veta gränserna så hon kan lita på dig, se dig som sin ledare, annars måste hon själv ta på sig rollen och hålla koll på hela stället och mycket mera...
Lycka till!
 
Sv: förbannad när man borstar

Finns det någon annan situation du kan borsta i? I boxen är det ju hennes hem, har hon dessutom störningsmoment är det ytterligare en anledning att bli sur! ;) Kanske i stallgång/spolspilta eller tillockmed ute så hon får lite positiv distraktion?

tyvärr är nog annars det enda att antingen spela totalt obebrydd och bara borsta på som vanligt, inte bli arg, inte visa rädsla, bara flytta undan handen/borsten om det finns risk för att bli sparkad och sen köra på som ingenting. Eller motsatsen, att visa vart skåpet ska stå. Beror ju lite på hästen och hur du är som person vad som funkar bäst.

Om hästen är dräktig är det säkert därför hon blir sur, är säkert öm. Antingen tar man hänsyn till det men gör det man måste så att säga utan att bli förbannad, eller så sätter man en gräns för vad hon får göra. Uppenbarligen är det ju inte hållbart..
 
Sv: förbannad när man borstar

Vet inte om jag var otydlig, men jag har självklart försökt säga till henne, har prövat att ryta i åt henne, men hon skiter fullständigt i det. Hon är ganska dryg i sin person, så att säga. Normalt är det skönt, hon är lugn och trygg, men ibland blir det dessto jobbigare...

Jag vägrar använda spö på min häst när jag borstar! Det måste finnas andra metoder än att ge hästen stryk! Herregud, jag värderar min ponny högre än allt annat. Blev förbannad på henne förra veckan när hon sparkade mig och sparkade helt enkelt tillbaka. Det ledde ingenstans överhuvudtaget, mer än att hon blev surare. Jag avskyr sånt, vill inte syssla med det.

Har försökt låtsas som ingenting men det blir verkligen ett problem, känns som om jag måste hänga i kedjorna för att hindra henne från att riva hela stallinredningen, samtidigt som jag försöker borsta på som ingenting... Ursh.

Ang. ömhet och dräktigheten... Vet du om det finns något jag kan göra mer än att försöka ta hänsyn till det?

Skulle ponnyn min välja i nuläget skulle vi enbart borsta man och svans, kratsa hovarna. Är egentligen villig att ge vika för det om det är så att hon tycker det är obehagligt, men samtidigt känner jag ju en viss princip - hon kan ju inte alltid få som hon vill?
Suck.

/trött ponnyägare
 
Sv: förbannad när man borstar

Frågan är ju om hon tänker att det blir "som hon vill" för att hon surar? Det är oftast mer i vårt eget huvud det ger effekt om det blri så att man ger vika för mer och mer för man märker att problemen inte syns på så vis! ;)

Har tyvärr ingen aning om det finns något som kan lindra vid dräktigheten, annars vore det ju något bra att kolla upp.

Du känner din häst bäst och vet vad den blir odräglig av/uppskattar, men jag tror de flesta hästar uppskattar att man visar hänsyn. Det finns alltid saker man inte KAN undvika om man öht vill kunna hålla på med sin häst, men det man kan undvika/underlätta för hästen tror jag garanterat den uppskattar (eftersom du på så vis visar hänsyn). Sen är det ju en grej att först bli rädd och SEN låta bli saken ifråga, då kopplar hästen på så vis. Om man visar att "okej, du gillar inte det här, vi kan låta bli det" så har du komprommissat och visat respekt. Vissa hästar blir dock odrägliga och bortskämda med det, så som sagt - du känner din häst bäst! :p
 
Sv: förbannad när man borstar

Jag har också ett sto som håller på ungefär sådär, hon är inte dräktig dock. Hon har alltid hållt på och viftat lite med bakbenen när jag borstar på ställen som hon inte gillar (överallt) men nu i höst har det blivit mycket värre.

Innan har jag varit lite rädd att säga till henne på skarpen ifall hon inte skulle lyssna. Jag har några gånger blivit förbannad när hon har varit FÖR nära mig med bakbenet och då har jag slagit till henne med skrapan på baken vilket bara resulterade i att hon sparkade en gång till HÅRT. Då tänkte jag såklart att det uppenbarligen inte fungerar att bli arg på henne så jag har mest försökt säga till när hon är som dummast och annars låtsas som ingenting och borsta vidare.

NU i förra veckan var hon riktigt nära att sparka mig och jag blev väl lite rädd och samtidigt skitförbannad så jag röt till åt henne ordentligt samtidigt som jag hoppade undan för henne, min rörelse gjorde nog att hon blev rädd och jag tog väl i mer med rösten för den gången gick det verkligen fram att hon inte fick göra så. Hon fortsatte fortfarande att försöka lyfta bakbenet men det räckte med att jag sa till för att hon skulle ställa ner det igen.

Så Nu har jag alltså kommit fram till att det inte går att lura henne att man är arg för att hon beter sig illa, man måste mena det på RIKTIGT. ;)

Det här blev ett långt inlägg och jag vet inte om det kan hjälpa dig alls men jag tror inte att det är helt hopplöst för dig i alla fall. :)

Malu
 
Sv: förbannad när man borstar

Om hästen inte brukar uppföra sig så, så tycker jag att man får respektera att den av ngn anledning är känsligare nu.

Måste du borsta där dagligen? Livsnödvändigt?
Kan man inte respektera att de faktiskt tycker att det är obehagligt?

När min val. hade Erlichias var han helt klart påverkad- verkade ha ont i hela kroppen.
Sen vissa perioder eller om de är klippta får man ta en mjuk borste.

Skötte i min ungdom en häst som var så kittlig att den bockade konstant vid borstning runt magen.
På den tiden ryktade jag i minst ett par timmar- stackars häst.
 
Sv: förbannad när man borstar

Ja dessa ston :smirk:

Min lilla stumpa som oxå kan ha sådan fasoner för sig ibland glömmer helt enkelt bort att jag borstar henne om hon får stå o äta ensilage i ett hönät under tiden.
Kanske din oxå gör det?
 
Sv: förbannad när man borstar

Borsta efter du ridit/aktiverat henne.
Mitt sto gillar inte heller att bli borstad - innan jag har ridit - därför borstar jag oftast bara av där sadel, träns och lindor ska sitta. Efter aktivering brukar hon tycka att det är riktigt trevligt att bli ompysslad. Nu är hon ju helklipt med täcke och rullar sig nästan aldrig när det är geggigt och blött ute.

Dräktigheten har inte påverkat de ston vi har i avel förutom att de innan fölningen varit känsliga vid juvret.

Du måste ju våga "visa vart skåpet ska stå" - låter som det är din lilla häst som bestämmer i ert förhållande.

.
Varför skrittar du bara ett par gånger i veckan för? Är hon skadad?
 
Sv: förbannad när man borstar

Tack för alla svar :bow:

Alltså, det är ju inte livsnödvändigt att borsta henne varje dag men om jag ska rida så är jag så illa tvungen - hon ser ut som om man lagt henne i ett lerbad. Har aldrig sett något värre, det ligger många års träning bakom hennes rullningsteknik... Känns inte så roligt att ge sig ut bland gårdarna med en häst som man knappt ser vilken färg det är på, så jag brukar försöka borsta lite på övriga ställen också, mer än där jag ska sitta/ha gjorden.

Sätter jag upp ett hönät är hon hur snäll som helst, åtminstone så länge jag inte borstar under magen. Bara det att jag helst inte vill bli beroende av att ha hö hela tiden. Minns att jag gjorde så i början när jag hade henne, var ju inte så gammal och ville bara att hon skulle sluta bita mig hela tiden. Problemet kom de dagar man inte ville sätta upp något hönät - då blev hon istället flyförbannad.

Jag tycker jag har försökt med allt; ryta åt henne, daska till henne på rumpan, knuffa på henne så att hon måste sätta ner benet, strunta i det, tappa humöret men hon låtsas som ingenting. Suck, ston...

Vill ju inte bara acceptera att hon gör som hon gör, en dag lär jag komma och då vill hon inte göra något annat... Hon är en sådan dam som vet hur man får sin vilja igenom och är inte rädd för att utnyttja alla möjligheter :crazy:

Ang. varför jag bara skrittar henne; Hon har spatt vb pga ett gångfel hon fått efter att ha druttat omkull ordentligt när hon var yngre. Inget ärftligt, vet har sagt att det inte bör vara ärftligt (om det gällde dräktigheten, vilket jag misstänkte att det gjorde) Hon skulle kunna gå mer, vet tyckte jag skulle pröva mig fram men jag har inget intresse av att kräva något av henne längre. Vi gör vad hon har lust och ork till och just nu innebär det att vi är ute och rultar runt i skogen. Jag är så rädd att hon ska bli dålig i benen att jag inte vill kräva något av henne, hon är sexton och förtidspensionerad, helt enkelt.
 
Sv: förbannad när man borstar

Man får ju göra skillnad på sånt som beror åp spänningar och sånt som beror på dräktighet :p
Kusarna jag har haft har alltid varit jobbiga vid sadling/rykt från början när jag haft dom pga spänningar (de blir "kittliga" om de har spända muskelfästen) och det jag gjort då har varit att först massera lite så blodcirkulationen kommit igång, och sen valt borstar som inte är allför hårda och tänkt på att det ska vara lugna, fasta "masserande" tag, inte ryckiga eller kittliga. Har funkat skitbra. Sen när deras spänningar försvunnit (efter behandlingar) har man kunnat rykta hur man vill utan sura miner.
 
Sv: förbannad när man borstar

Jag har också ett dräktigt sto. Som inte vill bli borstad längre.
Jag får borsta hals och rumpa, men där går typ gränsen. Får helst inte ens TITTA på magen,och benen är hon också lite kinkig med, kommer väl för nära magen när jag borstar högt upp.
Löser det som så att jag spolar av benen, resten av hästen får väl vara lite skitig då;) , tar det allra värsta bara. Ska hon bara stå en dag kan jag strunta i borstningen helt.

Jag har aldrig varit gravid själv, men har ju kompisar och släkt som varit det, och de berättar ju vilka ideér man kan få. Och hur jobbigt det faktiskt kan vara. Hästar kan säkerligen känna samma sak!

Min har dock aldrig bitit eller sparkat mig, DÅ har hon passerat gränsen, men hon visar väldigt bestämt VILL inte, rör mig inte, inte borsta på mig.
Men hon vill att jag ska vara nära henne, hon gnäggar och hummar efter mig så fort jag rör mig bortom hennes box, hon ropar liksom "kom tillbaaaaka". Och så ska jag stå där. Och klia henne i pannan:D . Men INTE borsta!

Jag köper hennes beteende under dessa månader eftersom hon blir så irriterad, dräktighetshormonerna härjar ju hej vilt och det kan inte vara så lätt för henne heller tänker jag, hon måtte ändå undra lite över sitt nya beteende själv:D

Jaa, ston;)
 
Sv: förbannad när man borstar

Skönt att höra att det finns fler med samma problem :crazy: Det verkar väl luta åt att jag struntar i att borsta mer än ansiktet (vilket normalt sett brukar vara mysigt) och ryggen. Benen kan jag tyvärr inte spola av, vi har ingen spolspilta :cry: Hagarna är rena lervällingen, så jag försöker med svamp och hink, det är ju ett halvt företag men damen accepterar det iaf och det är ju alltid något.

På tal om dräktighetshormoner; När vi bytte stall (flyttade från Kolmården till Falun) gjorde vi det tillsammans med min sambo och hennes häst. Våra kusar har gått ihop de senaste sex åren men det har aldrig varit några problem att ta den ena och lämna den andra och sånt. Min toka har till synes avskytt sambons valack. När vi flyttade till Dalarna (pållan dräktig på ungefär 90 dygn) blev de oskiljbara. Helt tokigt. Min toka var klart värst, valacken klarade ju utan problem att gå till sin träning, medan min blev kvar i boxen helt hysterisk, i full färd med att riva inredningen. Kvar på stallplan stod en förvånad ponnyägare som aldrig, på sina dryga åtta år i tokans sällskap, sett maken till uppståndelse från hennes sida. Så höll pållan på sisådär de första två månaderna... Suck. Men nu går det, motvilligt. Ser ingen annan anledningen än att det hör ihop med dräktigheten... I övrigt har hon börjat få krupp i hagen om det tar för lång tid att komma in på em - också ett helt nytt fenomen. När jag tog in henne från hagen igår slog hon bakut hela vägen in till stallet. Herregud. Ston.... :rofl:
 
Sv: förbannad när man borstar

Har samma problem. Kom på att hon tycker jag borstar för löst. Hon vill att man ska klia typ med en piggborste. Så hon var inte öm eller sjuk i skinnet som hönsmammejag trodde...
 
Sv: förbannad när man borstar

Jag tycker inte att du ska använda spö mot din häst som någon föreslog.
Utgå från att hon försöker säga dig något, visa dig något istället för att hon "jävlas". Och är det på det viset blir det nog inte bättre att bestraffa henne.

När min nya häst kom till mig för ca 2 månader sedan klarade han inte av att jag tog på honom på vissa ställen. Han sparkade, ryckte i kroppen osv. Så jag gjorde som jag gjort med min andra häst och använde mig av 7 games. Den första leken går ju ut på beröring och nu kan jag vara överallt på honom med både mina händer och med plastpåsar och andra, från början, "otäcka" saker! :smirk:

Vet inte om det är lösningen för just dig! Men jag tycker att det är väl värt ett försök för det ger iaf din häst möjlighet!

Hoppas det går bra! :)
 
Sv: förbannad när man borstar

Har du provat att stryka med handen istället för att använda en borste?
Eftersom du har energi i din hand så flyttar du hennes energi och åstadkommer således en lätt typ av massage. Det räckte för mitt sto och vi behövde aldrig bli ovänner. :)
Jag respekterar att dom är känsliga och rädda om sin mage under dräktigheten.
 
Sv: förbannad när man borstar

nej, spö är väl aldrig något alternativ... skulle aldrig ens tänka tanken.

jag har inte provat att stryka med handen, eftersom jag mest borstat i syfte att göra henne ren. när det var lerigt (för nu är det äntligen fruset - peppar, peppar) var hon så grymt skitig och jag ville ha rent där jag/gjorden skulle sitta, träns, reflexer osv. har försökt massera lite men det går inte hem. igår ryckte jag mannen, då somnade hon nästan med hö kvar i munnen... hon är ett mysterium.

ang. 7 games; hon är totalt orädd, plastpåsar och dylikt är inga som helst problem. har sysslat med sånt tidigare och då litar hon på mig till 100%. dessutom är hon stentuff i sig själv.

alltså... just nu känns det mest som om hon försöker säga att hon inte vill bli borstad för att det inte passar henne. nu är det ju fruset så jag låter det vara, men jag vill inte få problem senare för att hon tror hon kan bestämma allt.
har försökt med allt; gormar på henne, skiter i det, slår till henne med baksidan av handen på rumpan när hon sparkar o gud vet allt... men hon skiter fullständigt i det. på sin höjd höjer hon lite på "ögonbrynet" o sen glömmer hon det o fortsätter. suck. :crazy:
 
Sv: förbannad när man borstar

Hm...låter det eventuellt bekant att hästar ofta blir ömma i pälsen/huden vid pälssättning och pälsfällning... Kan funka med extra tillskott av B-vitamin. Jag skulle definitivt testa detta INNAN jag börjar med att läxa upp för hårt. Vill även tillägga att även om tillskottet funkar så går det inte över en natt...
 
Sv: förbannad när man borstar

Jag har också ett sto som håller på ungefär sådär, hon är inte dräktig dock. Hon har alltid hållt på och viftat lite med bakbenen när jag borstar på ställen som hon inte gillar (överallt) men nu i höst har det blivit mycket värre.

Innan har jag varit lite rädd att säga till henne på skarpen ifall hon inte skulle lyssna. Jag har några gånger blivit förbannad när hon har varit FÖR nära mig med bakbenet och då har jag slagit till henne med skrapan på baken vilket bara resulterade i att hon sparkade en gång till HÅRT. Då tänkte jag såklart att det uppenbarligen inte fungerar att bli arg på henne så jag har mest försökt säga till när hon är som dummast och annars låtsas som ingenting och borsta vidare.

NU i förra veckan var hon riktigt nära att sparka mig och jag blev väl lite rädd och samtidigt skitförbannad så jag röt till åt henne ordentligt samtidigt som jag hoppade undan för henne, min rörelse gjorde nog att hon blev rädd och jag tog väl i mer med rösten för den gången gick det verkligen fram att hon inte fick göra så. Hon fortsatte fortfarande att försöka lyfta bakbenet men det räckte med att jag sa till för att hon skulle ställa ner det igen.

Så Nu har jag alltså kommit fram till att det inte går att lura henne att man är arg för att hon beter sig illa, man måste mena det på RIKTIGT. ;)

Det här blev ett långt inlägg och jag vet inte om det kan hjälpa dig alls men jag tror inte att det är helt hopplöst för dig i alla fall. :)

Malu


Det kan inte vara så att hon har on i muskulaturen och pga det beter sig som hon gör?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
1 084
Senast: julgrisen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp