förbannad när man borstar

Sv: förbannad när man borstar

Om hästen inte brukar uppföra sig så, så tycker jag att man får respektera att den av ngn anledning är känsligare nu.

Måste du borsta där dagligen? Livsnödvändigt?
Kan man inte respektera att de faktiskt tycker att det är obehagligt?

När min val. hade Erlichias var han helt klart påverkad- verkade ha ont i hela kroppen.
Sen vissa perioder eller om de är klippta får man ta en mjuk borste.

Skötte i min ungdom en häst som var så kittlig att den bockade konstant vid borstning runt magen.
På den tiden ryktade jag i minst ett par timmar- stackars häst.


Håller absolut med. Även hästar har sämre perioder i sina liv. Du kanske ska avvakta ett bra tag och se åt vilket håll det utvecklar sig. Det är ju mycket som händer med en dräktig häst både fysisk och psykiskt och beroende på individ visar dom det olika.:smirk:
 
Sv: förbannad när man borstar

nejmen gud, min riktigt hingista valack beter sig exakt så just nu :S Vill inte bli borstad, vill inte att man sätter fast bensnörerna utan rycker till och sparkar till. Normalt sett är han hur cool som helst utan att han gör nå dumt..:S
 
Sv: förbannad när man borstar

Jag vet inte hurvida hon har ont i pälsen/muskulaturen, men har märkt att om man bara ger henne lite hö medan hon borstas så går allting prima... :smirk: Använder mig inte av den sortens mutor egentligen, har märkt det i samband med att jag borstat precis när hon kommit in/fått lunch osv. Jag vet mycket väl hur hon blir om man ger henne hö regelbundet vid borstning - knappast trevligare på sikt.

B-vitamin ger jag henne redan och hon har en päls som världen knappast tidigare kan ha skådat. Det är möjligt att hon har ont i musklerna, men jag får inte ihop det med att hon inte reagerar när hon får käk och inte heller när man spänner gjorden eller pysslar med henne på något annat sätt än borstning.

I nuläget nöjer jag mig med att borsta av ryggen (där torven från natten har en tendens att ligga kvar, trots att madame gått i hagen hela dagen - hon har aldrig förstått poängen i att hurta runt när man kan lunka sakta och leta grässtrån), man och svans och kratsa hovarna. Antar att det inte är någon idé att bråka med henne, men det känns ändå tråkigt att hon inte vill. Det är väl bara att acceptera, antar jag. Vissa dagar har hon surat för andra grejer också, men då har jag fräst lite åt henne och det accepterar hon. Det blir ju ett vågspel, jag vill inte bli helt överkörd, men samtidigt ta hänsyn till hennes vilja.

/tilla & olga
 
Sv: förbannad när man borstar

Jag vet inte hurvida hon har ont i pälsen/muskulaturen, men har märkt att om man bara ger henne lite hö medan hon borstas så går allting prima... :smirk: Använder mig inte av den sortens mutor egentligen, har märkt det i samband med att jag borstat precis när hon kommit in/fått lunch osv. Jag vet mycket väl hur hon blir om man ger henne hö regelbundet vid borstning - knappast trevligare på sikt.

B-vitamin ger jag henne redan och hon har en päls som världen knappast tidigare kan ha skådat. Det är möjligt att hon har ont i musklerna, men jag får inte ihop det med att hon inte reagerar när hon får käk och inte heller när man spänner gjorden eller pysslar med henne på något annat sätt än borstning.

I nuläget nöjer jag mig med att borsta av ryggen (där torven från natten har en tendens att ligga kvar, trots att madame gått i hagen hela dagen - hon har aldrig förstått poängen i att hurta runt när man kan lunka sakta och leta grässtrån), man och svans och kratsa hovarna. Antar att det inte är någon idé att bråka med henne, men det känns ändå tråkigt att hon inte vill. Det är väl bara att acceptera, antar jag. Vissa dagar har hon surat för andra grejer också, men då har jag fräst lite åt henne och det accepterar hon. Det blir ju ett vågspel, jag vill inte bli helt överkörd, men samtidigt ta hänsyn till hennes vilja.

/tilla & olga


kan trösta dig med att min 3 åring oj vänta nu 4 åring är hon ju nu...:smirk: beter sig likadant...dock är hon mkt hög i rang dock vet hon att när matte blir arg så är de bäst å skärpa sig...hon har vid täckning en morron när jag själv sov fortfarande "råkat" och jag säger råkat just för att hon mkt väl vet att vissa saker gör man inte tucha mig i ena benet och då blev jag mkt arg...och sparkade tillbaka och gav henne även en smäll med handen...sen har hon inte gjort de mer utan nöjer sig med att försöka bita i repen i gången...där jag placerar henne för borstning och täckning....hon har inte varit sådan men har blivit de sista halvåret och jag tror/vet att de är någon fas som hon går igenom och kommer sluta med för hon vet vem bossen är :devil:

matte gör man inte arg...brukar räcka med att jag harklar mig så vet hon...men alla hästar testar väll i omgångar men jag skulle tippa på att de är som någon redan sagt att hon är märkt av sin dräktighet...min blev dock helt i en annan värld och så lugn å sävlig så man trodde hon hade fått långtidsverkande lugnande...*s* 12 månader nästan *s* hon gick en månad över tiden också..men nu är hon sitt vanliga igen..*S*

så håll ut försök distrahera henne med hö som du gjort ska du se att de löser sig i längen

cat
 
Sv: förbannad när man borstar

Ett täcke erstätter inte den cirkulation som huden/kroppen kan behöva, som den får genom beröring eller borstning...
 
Sv: förbannad när man borstar

*KL*
jag har varit på besök hos en häst som bara högg så fort man närmade sig. Det sas att det berodde på att hästen aldrig fått lära sig att vara snäll. Och att den var dum i huvudet. Fin kombination, va?

Lustigt nog så blev hästen snäll när alla smärtsamma spänningar i kroppen släppte och den återfick en flöde i sin energicirkulation. ;)

Själv var jag inte förvånad över det hästen gjorde, jag skulle nog gjort likadant om jag var i denns skor...
 
Sv: förbannad när man borstar

Kan det inte vara så att den hormonella förändringen pga. dräktigheten har påverkat ditt sto??
 
Sv: förbannad när man borstar

Ett täcke erstätter inte den cirkulation som huden/kroppen kan behöva, som den får genom beröring eller borstning...

Vad menar du?! Ang. täcken använder jag inga täcken överhuvudtaget på min ponny just nu eftersom hon ser ut som en pälsboll med ben... vad nu det hade med diskussionen att göra...?

Hur som;
Det kan mycket väl vara muskelvärk, men jag kan inte göra så mycket åt det känner jag. Normalt har jag en equiterapeut ute till henne någon gång i månaden, men så länge hon är dräktig kan hon inte göra speciellt mycket med henne. Att massera lite grann för hand skulle ju kunna gå om det inte var för att madame blir förbannad för det också...

Och jo, jag tror också det beror åtminstone delvis på en hormonell förändring - jag undrar bara hur jag ska hantera situationen; Hästen måste ju fortfarande gå att hantera i stallet... Det händer att jag reser ner till min hemstad över helgen ibland och då måste jag kunna lämna bort henne och vara relativt säker på att hon inte sparkar ner den stackare som varit vänlig nog att ta ansvaret för henne...

Ang. testning vet jag inte, men jag har haft henne i snart nio år och damen är ändå sexton bast - hon borde ha koll på läget, tycker man. Fast samtidigt; Hon är sto.

Idag och igår har jag borstat lite försiktigt med långa, mjuka tag med ryktborste och skrapa, först var hon förbannad men sen tappade jag humöret efter att hon sparkat efter mig o sen var hon riktigt vänlig faktiskt... Men, som sagt, jag försöker att ta så mycket hänsyn till henne som möjligt så jag borstar nästan ingenting...

/tilla&olga
 
Sv: förbannad när man borstar

Ett täcke erstätter inte den cirkulation som huden/kroppen kan behöva, som den får genom beröring eller borstning...

Nej, men om man vill kunna använda sitt dräktiga sto till lättare ridning hade jag nog inte tjatat på om bostning just pga. att många ston blir stingsliga när de är dräktiga. Jag hade lagt på ett täcke och ridit istället för att plåga både min häst och mig själv med borstning som ju ingen ändå uppskattar.
 
Sv: förbannad när man borstar

Nej, men om man vill kunna använda sitt dräktiga sto till lättare ridning hade jag nog inte tjatat på om bostning just pga. att många ston blir stingsliga när de är dräktiga. Jag hade lagt på ett täcke och ridit istället för att plåga både min häst och mig själv med borstning som ju ingen ändå uppskattar.


Så du hade alltså inte haft något intresse i att ha ett sto som är hanterbart i stallgången? För det blir ju tyvärr konsekvensen av att ha ett sto som inte går att borsta eller pyssla med. Täcke behöver jag inte på min ponny, eftersom marken är frusen och hästen ren.
 
Sv: förbannad när man borstar

Så du hade alltså inte haft något intresse i att ha ett sto som är hanterbart i stallgången? För det blir ju tyvärr konsekvensen av att ha ett sto som inte går att borsta eller pyssla med. Täcke behöver jag inte på min ponny, eftersom marken är frusen och hästen ren.

Det är väl inte det tråden handlar om väl? När jag svarade hade du problemet med leriga hagar och en häst som rullade sig varje dag. :angel:
 
Sv: förbannad när man borstar

sant, det var väl så det började. nu är jag mer orolig för hur jag ska göra för att få min ponny relativt schysst i stallet, eftersom det här leder till mer problem än bara en skitig ponny. :crazy:
 
Sv: förbannad när man borstar

Vilka fler situationer är hon jobbig med nu då? Det mesta kommer troligen att lägga sig när hormonerna hamnat rätt igen, alltså efter hon fölat. Bara se till så du undviker det som går att undvika tills dräktigheten är över, det i mitt tycke enklaste sättet att undvika kvarstående olater.

Bara som exempel, om hon vinner borstduellerna nu så minns hon kanske det sedan också. Men om du aldrig borstar (läs nu inte för bokstavligt) så kan hon heller inte vinna det slaget. Förstår du hur jag tänker?

Jag har själv haft ett sådant sto. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
1 084
Senast: julgrisen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp